منتظمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سالخوردگی جمعیت در کشور شیب تندی دارد/ ایران در آستانه تبدیل به پیرترین کشور جهان

یک جمعیت شناس گفت: بررسی آمار‌ها و میزان موالید از دهه ۷۰ تا کنون، نشان می‌دهد که سالخوردگی جمعیت در کشور شیب تندی دارد.

زهرا منتظمی جمعیت شناس  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه جمعیت ایران رو به سوی سالمندی است، اظهار کرد: آمار و ارقام حاصل از سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن نشان می‌دهد که تعداد جمعیت سالمند ایران در طی دهه‌های اخیر در حال افزایش بوده است.

او با اشاره به اینکه جمعیت سالمند ایران از سال ۸۰ به بعد افزایش داشته است، گفت: از جمله عوامل مؤثر در افزایش جمعیت سالمند کشور در سال‌های اخیر افزایش امید زندگی و کاهش سطح باروری بوده است. در کل جهان بین سال‌های ۱۹۵۰ و ۲۰۲۰ جمعیت سالمند بیش از ۵ برابر شد، لیکن در ایران شدت آن بیش‌تر از سطح جهانی بود. 

این جمعیت شناس با اشاره به اینکه سالخوردگی در بسیاری از کشور‌های جهان وجود دارد، افزود: بررسی آمار‌ها و میزان موالید از دهه ۷۰ تا کنون، نشان می‌دهد که سالخوردگی جمعیت در کشور شیب تندی دارد. در ایران نیز کاهش چشمگیر نرخ باروری در دهه‌ی هفتاد و تداوم و تشدید آن در دهه‌ی هشتاد ترکیب سنی جمعیت را در آینده‌ی نزدیک سالخورده می‌کند.

منتظمی با بیان اینکه با ادامه این روند ایران در آستانه تبدیل به  پیرترین کشور جهان قرار خواهد گرفت، افزود: در ایران، در سال ۱۳۹۴ حدود ۱۰ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال سن داشته‌اند. در ۳۵ سال آینده یعنی سال ۱۴۲۹، درصد سالخوردگی جمعیت ایران به ۳۳ درصد افزایش خواهد یافت. آنچه این روند را در ایران مسئله‌آمیز می‌کند، نبود یک سیاست جامع جمعیتی و سند سالمندی است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۵ دی ۱۴۰۰
باید تورم مهار شود
Pakistan
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
من متاهل هستم و سخت پشیمان شدم متاهل شدم . پول نداشتم 2تا نان ببرم خونه .مجرد بودم غصه ای نداشتم لااقل شرمنده زن و بچه نمیشدم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
نبود اشتغال و تورم افسارگسیخته و بین اقشار ملت فرق گذاشتن پنداشتن برنامه مدون و مسعؤلان دزد و اختلاس گر باعث میشود تا که جوانان نتوانند ازدواج کنند و آن کسی هم که ازدواج میکند یا به سال نکشیده کارش به جدایی کشیده میشود یا که به خاطر گرانی هرگز به بچه دار شدن فکر نمیکند.بنابر این حکومت جمهوری اسلامی باید در برنامه های خود تجدید نظر کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
اينكه پير ها زياد ميشوند همان دهه شصتي هايي هستند كه تعدادشان از همه نسل ها بيشتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
نگران نباشید جوانان با این همه فکر و خیال به سن پیری نمی رسند و نهایت دور و بر ۴۰ تا نهایت ۵۰ دغ مرگ می شن آقا نمی تونید یا دنیا با شما مشکل دارن یا سیاستتان را عوض کنید یا برید کنار و مردم را قربانی اهداف خود نکنید تا الانم هر کاری دوست داشتید کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
مای بی بی ش ۴ ۱۲۰ تومان - خانه روستایی یا شهری زیر ۵۰۰ میلیون گشتیم نبود - اجاره ماهیانه زیر ۷۰۰ هزار تومان نیست - جهیزیه چند صد میلیون تومان - درآمد ماهیانه ماهی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بقیه خرجها رو آدم حساب نکردیم
Pakistan
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
قسم می خورم همینطوره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
آنهایی که سقط جنین میکنند جای اینکار نوزاد را متولد کرده و به پرورشگاه بسپارید اگر هم بچه نا مشروع است که گناه خود را چند برابر با سقط کردن آن نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
بازم برید اول سالخوردگان رو واکسینه کنید،،،، بابا با کدوم منطق اینکار رو میکتید، اول کودکان و جوانان و میانسالان رو واکسن بزنید،،،، تا سرمایه انسانی حفظ بشه،،، خود بخود فرزندان و نوه های همون سالخوردگان وقتی بیماری نگیرن و ناقل نباشن،،،، پیران هم بیماری نمیگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
افراد مسن ، ضعیف ترند و مستعد بیماری ، بنابراین اولویت با پیران است.
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۴۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
این حرف دادگاه افکارعمومی هست کوعمل.
آخرین اخبار