سلامت روان و نکاتی که دانستنش برای شاغلان مفید است

جانشین مسئول گروه سلامت روانی اجتماعی معاونت بهداشتی در مورد عوامل سلامت روان در محیط کار نکاتی را ارایه داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، خانم هاشمی نسب جانشین مسئول گروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی گفت: بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت ۳۶ درصد شاغلین تحت تاثیر انواع تنش‌ها و استرس‌ها قرار دارند و ۳۳ درصد آن‌ها مجبورند تا با سرعت و حجم کار بیش از توان خود کار کنند.

او ادامه داد: در نتیجه چنین وضعیتی احتمال ابتلای این جمعیت به انواع اختلالات روانی مانند استرس شغلی، احساس نارضایتی از کار، اضطراب، انزوا طلبی و افسردگی به صورت روز افزون گسترش می‌یابد.

هاشمی نسب گفت: به دنبال چنین وضعیتی است که افراد آسیب دیده در روند حضور خود در مشاغل مربوطه و سازمان مواردی مثل انجام نامنظم کار، افزایش بی دقتی در انجام وظایف سازمانی، افزایش حوادث، میل به انجام رفتار‌های پرخطر از خود بروز می‌دهند.

او افزود: توجه و تمرکز بر ارتقای سلامت روان در محیط‌های کار به عنوان یکی از استراتژی‌های مهم در ارتقای سلامت روان باید مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

هاشمی نسب گفت: سلامت روان کارکنان و محیط‌های کاری اثر متقابل بر هم دارند، یعنی همان طور که سلامت روان می‌تواند، بهره وری در محیط کار را تغییر بدهد، به همان نسبت محیط کاری که از کیفیت خوبی برخوردار باشد، سلامت روان پرسنل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

او اظهار کرد: عوامل متعددی مانند فیزیکی، محیطی، روانی و اجتماعی وجود دارند که در محیط کار بر سلامت افراد تاثیرگذار است. به عنوان مثال در زمینه عوامل فیزیکی محیط کار برخی مشاغل در محیط باز و برخی دیگر در مکان‌های بسته قرار دارند.

هاشمی نسب گفت: میزان روشنایی در محیط بسته بسیار حائز اهمیت است کمی و زیادی نور میتواند تاثیرات متضادی بر نیروی کار داشته باشد که برخی تاثیرات نوری بر بینایی و برخی دیگر در مسائل روانی تاثیرگذار است. او گفت: از عوامل دیگر سر و صدا یا آلودگی صوتی است که در روان افراد اثر میگذارد و همچنین باعث بروز اضطراب، پرخاشگری و بی اعتمادی و تحریک پذیری در افراد می‌شود.

او افزود: کار در محیط بسیار گرم یا سرد هم بر شرایط روانی فرد تاثیر دارند از نظر روانی رنگ آمیزی‌های نامناسب روی فرد اثرگذار است و همچنین نوع ارتباطات موجود در محیط کار، نفوذ و اعمال قدرت مدیر، شیوه ارتباطی و شخصیت نقش مهمی در سلامت روانی افراد و میزان خشنودی او از محیط کار دارند.

هاشمی نسب گفت: نقش مدیر به عنوان تامین کننده سلامت روان در محیط کار بسیار مهم است که در این نقش از مدیر انتظار می‌رود تا با کسب مهارت‌های شناختی، عاطفی و رفتاری خاص، در ارتباط با کارکنان زیر نظر خود برای ارتقاء سلامت روانی محیط کار تلاش کند.

جانشین مسئول گروه سلامت روانی اجتماعی معاونت بهداشتی گفت: نتایج نشان داده که مدیران و سرپرستانی که در برخورد با کارکنان خود از روش‌های علمی استفاده می‌کنند، نه تنها باعث می‌شوند کارکنان خود کمتر دچار فشار روانی شوند، بلکه ارتباط دو سویه خوبی برقرار می‌سازند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.