خورشید نردبان توسعه در خراسان جنوبی/درآمد میلیاردی از آفتاب

۳۲۰ روز آفتابی ظرفیتی برای توسعه در خراسان جنوبی است، استفاده از انرژی خورشیدی و درآمدهای میلیاردی اش می تواند پنجره رونق را به روی استان باز کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، ظرفیت ها و پتانسیل‌های خراسان جنوبی بر کسی پوشیده نیست. گذشته از وجود آثار و بنا‌های تاریخی که منبع درآمدی برای استان هستند، خاک‌های سرشار از معادن مختلف توجه سرمایه گذاران را به خود جلب می‌کند.

از سویی دیگر ۳۲۰ روز آفتابی ظرفیت نهفته‌ای برای توسعه خراسان جنوبی بوده که تاکنون هم تولید انرژی پاک از خورشید درآمد‌های میلیونی برای کویرنشینان داشته است.

ظرفیتی که اگر به خوبی از آن استفاده شود مُهر محرومیت را از پیشانی این دیار محو کرده و در لیست استان‌های مطلوب قرار می‌گیرد.

اگرچه تاکنون اقداماتی در راستای استفاده از این گنج نهفته و تجدید ناپذیر انجام شده، اما هنوز هم نقاط زیادی در استان وجود دارد که علی رغم شرایط کافی و مستعد، نه تنها از این پتانسیل بهره‌ای نبرده بلکه جزو نقاط کور به شمار می‌روند.

آنچه بدیهی است که اگر حمایت‌هایی از سوی دستگاه‌ها در راستای خرید و نصب این نیروگاه‌ها در مناطق محروم روستایی انجام شود، مورد استقبال ویژه روستاییان قرار گرفته و پنجره روستا هم رو به توسعه باز می‌شود.

آن روی سکه، محدودیت در منابع سوخت‌های فسیلی، جلوگیری از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به دلیل استفاده از این سوخت‌ها و صرفه جویی در مصرف آب در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی بر اهمیت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر می‌افزاید.

خورشید نردبان توسعه در خراسان جنوبی/درآمد میلیاردی از آفتاب

نصب ۴۵۰ پنل خورشیدی در استان

دادگر  مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی یکی از استان‌های پهناور کشور با قابلیت‌های زیادی در زمینه استفاده از پتانسیل انرژی خورشیدی است.

او افزود: همچنین خراسان جنوبی با مساحت ۱۵۰ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع، سومین استان پهناور کشور بوده که دارای استعداد بالایی در ایجاد اشتغال و درآمد زایی علی الخصوص در حوزه انرژی‌های فتوولتائیک دارد.


بیشتر بخوانید


دادگر با اشاره به اقدامات انجام شده در امر نصب پنل‌های خوشیدی اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۶ تاکنون ۴۵۰ مشترک در استان اقدام به سرمایه گذاری در راستای نصب پنل خورشیدی کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی  با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۴.۵ مگاوات برق استان از طریق سامانه‌های فتوولتائیک تولید می‌شود، اظهار کرد: اغلب نقاط استان خراسان جنوبی ظرفیت سرمایه گذاری در خصوص انرژی‌های خورشیدی را دارد.

درآمد‌های میلیاردی از خورشید

او  ادامه داد: وجود بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در سال، آب و هوای صاف با حداقل آلودگی، میانگین دمای مناسب، و شرایط واحد‌های مسکونی مناسب از نظر مساحت پشت بام از دیگر ویژگی‌هایی بوده که عرصه سرمایه گذاری برای خانوار‌های شهری و روستایی را ایجاد می‌کند.

دادگر با اشاره به مزیت‌های نصب پنل بیان کرد: هر نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی خانگی در سال بالغ بر ۹ هزار کیلو وات ساعت انرژی تولید می‌کند.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی ادامه داد: معادل این میزان تولید از طریق نیروگاه گازی نیاز به مصرف دو هزار و ۵۵۶ متر مکعب گاز و هزار و ۹۸۰ لیتر آب دارد.

او از درآمد ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی سرمایه گذاران در انرژی‌های خورشیدی خبر داد و افزود: از ابتدای اتصال به شبکه نیروگاه خورشیدی تاکنون در استان ۱۲ هزار و ۴۹۸ مگاوات ساعت انرژی برق تولید شده است.

بنا به گفته مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با تولید این میزان انرژی تاکنون از انتشار بیش از هشت هزار تن گاز‌های گلخانه‌ای جلوگیری شده است.

خورشید نردبان توسعه در خراسان جنوبی/درآمد میلیاردی از آفتاب

متقاضیان دست به کار شوند

او  با بیان اینکه طی سال گذشته ۱۹۱ سامانه خورشیدی به ظرفیت مجموع ۱.۷ مگاوات در استان نصب و راه اندازی شده است، افزود: طی این مدت پنج هزار و ۸۲۷ مگاوات ساعت توسط نیروگاه‌های جدید، برق به شبکه برق سراسری تزریق شده است.

دادگر با اشاره به حمایت‌های انجام شده از متقاضیان نیروگاه خورشیدی بیان کرد: مشترکانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی باشند، قرارداد ۲۰ ساله خرید تضمینی منعقد می‌شود.

مدیرعامل شرکت تولید برق خراسان جنوبی ادامه داد: به محض تولید برق و اتصال نیروگاه شأن به شبکه برق، بهای برق تضمینی به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

او  با اشاره به شرایط مستعد روستا‌ها در نصب پنل خورشیدی بیان کرد: ۱۲۰ خانوار در ۱۲ روستا از طریق سامانه خورشیدی از نعمت برق برخوردارند.

دادگر با بیان اینکه سه نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۱۸ مگاوات هم در استان در حال تولید است، اظهار کرد: با احتساب این نیروگاه‌ها، مجموع ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی متصل به شبکه ۵.۲۲ مگاوات است.

۱۸۹ مددجوی کمیته امداد در کار تولید برق

 حسینی معاون اشتغال کمیته امداد امام (ره) خراسان جنوبی  بیان کرد: خراسان جنوبی با داشتن ۳۲۰ روز آفتابی ظرفیتی بالقوه در تولید انرژی خورشیدی دارد.

او ادامه داد: در راستای ایجاد اشتغال برای مددجویان این نهاد، از ابتدای سال ۹۷ تاکنون ۱۸۹ پنل خورشیدی پنج کیلو واتی بین این قشر توزیع شده است.

حسینی افزود: طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ متقاضیان به ازای هر پنل خورشیدی ۳۵ تا ۴۵ میلیون تومان تسهیلات دریافت کردند.

معاون اشتغال کمیته امداد امام (ره) خراسان جنوبی با بیان اینکه هر کیلووات به قیمت هزار و ۴۰ تومان از متقاضی خریداری می‌شود، گفت: هر پنل ماهیانه یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان درآمد دارد.

او  با بیان اینکه هزار و ۷۱۵ نقطه مستعد برای نصب نیروگاه خورشیدی شناسایی شده است، گفت: پیش بینی می‌شود در سال جاری ۳۵۰ نیروگاه برای جامعه مخاطب نصب شود.

معتمدیان، استاندار سابق خراسان جنوبی در ۱۲ مرداد ماه ۹۹ طی جلسه‌ای از نصب هفت هزار و ۵۰۰ نیروگاه خورشیدی در استان خبر داد و گفت: بر اساس تفاهم نامه منعقد شده، این طرح در برنامه‌ای دو ساله محقق می‌شود.

این خبر در ۲۲ خرداد ماه سال گذشته در سفر معاون رئیس جمهور به خراسان جنوبی، باری دیگر از قول این مسئول کشوری به مردم اطلاع رسانی شد.

در حال حاضر کمتر از یک سال از انعقاد این تفاهم نامه می‌گذرد و شواهد میدانی نشان می‌دهد که هنوز گامی بزرگ برای اجرای این تفاهم نامه برداشته نشده است.

هرچند بنا به آمار مسئولان تنها طی سال گذشته ۱۹۱ سامانه خورشیدی در سطح خراسان جنوبی راه اندازی شده، اما برای رسیدن به آمار هفت هزار و ۵۰۰ اعلام شده در تفاهم نامه، گامی کوچک به شمار می‌آید.

اگرچه تاکنون تفاهم نامه‌های زیادی در لابه لای تغییر مدیریت‌ها و برخی عملکرد‌ها به فراموشی سپرده شده، اما باز هم چشم انتظاریم تا از آفتاب در این خطه حداکثر بهره را ببریم.

منبع : مهر

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار