معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین:

پیشگیری از اعتیاد نیازمند طرح‌های کاربردی و همگرایی اجتماعی است

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین گفت: لازمه پیشگیری از اعتیاد اجرای طرح‌های کاربردی، مشارکت مردم و همگرایی اجتماعی است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، منوچهر حبیبی معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین در جلسه توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد برای مبارزه با مواد مخدر گفت: مواد مخدر یکی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌رود و اجتماعی کردن مبارزه با آن برای ریشه کن کردن این بلا و آسیب، ضروری است.

وی با اشاره به اهداف شکل گیری این کمیته اظهار داشت: کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند برنامه ریزی دقیق، آموزش کاربردی و ارایه راهکار‌های علمی و عملی مناسب است.

حبیبی اضافه کرد: اعتیاد یک دام است و همه باید بپذیریم که این معضل اجتماعی به اشکال مختلف گسترش یافته و بسیاری از آحاد جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان را در معرض خطر قرار داده است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین تصریح کرد: بر این اساس در امر مبارزه با اعتیاد، اصل بر پیشگیری است و کارشناسان باید بررسی کنند که در شرایط امروز جامعه، انجام چه کار‌هایی برای کاهش گرایش به مصرف مواد مخدر ضروری است.

وی خاطر نشان کرد: آگاهی بخشی اجتماعی در خصوص انواع مواد مخدر، تأثیرات آن بر زندگی فردی، مناسبات اجتماعی و نیز راهکار‌های مقابله با پدیده اعتیاد باید به صورت گسترده در جامعه نهادینه شود.

حبیبی بر اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر و فعال نمودن سازمان‌های مردم نهاد در این خصوص تاکید کرد و افزود: باید به دنبال راهکار‌های علمی و عملیاتی برای کاهش تقاضای موادمخدر باشیم و در دانشگاه‌ها مسوولان باید ورود جدی در این حوزه داشته باشند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین با اشاره به اینکه نباید معتادان بهبودیافته را به حال خود رها کرد، افزود: دولت با ارائه تسهیلات از راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی برای اشتغال بهبودیافتگان از اعتیاد حمایت می‌کند.

حبیبی با بیان اینکه ۵۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه دراز مدت برای ایجاد اشتغال افراد بهبود یافته در نظر گرفته شده است، ادامه داد: کارفرمایانی که این افراد را بعد از درمان به کار گیرند پنج سال حق بیمه آن‌ها توسط سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود و برای سایر واحد‌های تولیدی جذب معتادان با رفع موانع و مشکلات آن واحد تولیدی به همراه خواهد بود.

وی تاکید کرد: اشتغال و اقتصاد مهم‌ترین عامل جلوگیری از بازگشت به اعتیاد در بهبودیافتگان است که این مهم باید در اولویت دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

حبیبی با اشاره به ارزیابی عملکرد سمن‌ها در مبارزه با اعتیاد خاطرنشان کرد: تشکل‌های مردم‌نهاد و سمن‌های مرتبط به دلیل جایگاه مردمی در جامعه بیش از دستگاه‌ها و سازمان‌های حاکمیتی و دولتی می‌توانند در کاهش ابتلاء به اعتیاد در جامعه مؤثر باشند.

وی افزود: در حوزه اجتماعی باید مراقبت کنیم نقش سمن‌ها در امر پیشگیری و مبارزه با اعتیاد تا چه اندازه بوده است و ما را دچار امیدواری کاذب نکند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.