الفتی:

۱۰ هزار پرنده مهاجر در سایت‌های کرمانشاه رصد شدند

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش کرمانشاه گفت : زمستان گذشته در مجموع ۱۰ هزار پرنده مهاجر در سایت‌های استان رصد شدند در حالیکه میزبان ۵۰ هزار پرنده مهاجر در سال ۹۸ بودند.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، فردین الفتی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش کرمانشاه گفت : تغییرات آب و هوایی و گرم شدن هوا اصلی‌ترین عامل کاهش ورود پرندگان مهاجر است.

او گفت : به دلیل کاهش تعداد پرنده‌های مهاجر در سال ۹۹ هیچ مجوز شکاری در استان صادر نشد.

الفتی حضور پرندگان مهاجر در منطقه را از نظر زیبایی شناسی حائز اهمیت دانست و افزود: افراد نباید به شکار این پرندگان فکر کنند چرا که ممکن است از نظر بیماری آلوده باشند.

او با اشاره به گشت‌های مشترک با دامپزشکی برای رصد بیماری در بین پرندگان مهاجر افزود: با اینکه در سال ۹۹، تعداد ۲ کانون آنفلوآنزا در میان پرندگان اهلی استان شناسایی شد، اما در بین پرندگان مهاجر موردی از بیماری مشاهده نشد.

الفتی در خصوص نحوه رصد پرندگان ادامه داد: بطور کل پرندگان با استفاده از دوربین توسط افراد آموزش دیده رصد می‌شوند، اما بدلیل آنکه بسیاری از پرندگان، شبانه مهاجرت می‌کنند آمار نمی‌تواند دقیق باشد.

او به تجربه استفاده از هلی شات برای رصد پرندگان در پارسال اشاره کرد و افزود: این روش بدلیل ترساندن پرندگان روش مناسبی ارزیابی نشد.

 الفتی گفت: پرندگان مهاجر در فصل سرما از قسمت‌های سیبری به مناطق معتدل مهاجرت می‌کنند و ۲۱ سایت در استان کرمانشاه توقفگاه این پرندگان مهاجر است و از تالاب هشیلان باید بعنوان مهمترین آن‌ها نام برد.

او گفت: سرشماری پرندگان هر سال از ۱۲ دی به مدت یک ماه انجام می‌شود.

جمعیت حیات وحش استان تصاعدی است

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان آمار کلی جمعیت حیات وحش را تصاعدی دانست و گفت: ۱۰ سال است که برای شکار هیچ پستانداری مجوز شکار صادر نکردیم برای همین هم شاهد افزایش ۲۸ درصدی جمعیت آن‌ها در سال ۹۹ به نسبت سال ۹۸ هستیم.

او ادامه داد: طبق آخرین سرشماری هم اکنون حیات وحش استان میزبان ۶۱۳ راس کل و بز، ۷۹ راس قوچ و میش و هزار و ۵۰۳ آهو است.

الفتی جمعیت خرس‌های قهوه‌ای ساکن در استان را رو به افزایش اعلام کرد و گفت: با اینکه سرشماری این حیوان به دلیل همرنگی با طبیعت دشوار است، اما تاکنون ۱۷ قلاده خرس قهوه‌ای سرشماری شده است.

او از چهارزبر، دالاهو، شاهو و قلاجه به عنوان زیستگاه خرس قهوه‌ای در استان نام برد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان به ماجرای تصادف اخیر یک قلاده خرس قهوه‌ای با خودرو سواری در منطقه چهارزبر و همکاری مردم برای نجات جان خرس اشاره کرد و افزود: مردم نسبت به حیات وحش پیگیرتر و حساس‌تر شده‌اند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.