در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اصلاح ساختار بودجه همچنان عملیاتی نشده است

کارشناس اقتصادی گفت: نشست‌های برجام می‌تواند نوسانات مثبت کوتاه مدتی را ایجاد کند، اما ریشه مشکلات اقتصادی در سوء مدیریت و عملیاتی نشدن اصلاح ساختار بودجه است.

سید محمد سبحانیان کارشناس اقتصادی و معاون مرکز پژوهش‌های مجلس  در گفت و گو با خبرنگار  اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: فعالیت‌های بخش خصوصی یا کسب و کار نیازمند ثبات و پیش بینی پذیری در اقتصاد است. تا زمانی که قوانین و مقررات ما در داخل کشور از ثبات و پیش بینی پذیری برخوردار نباشد تحولی مثبت در  اقتصاد رخ نخواهد داد. با اخذ سیاست‌های غلط در عرصه بین المللی بقای اقتصاد و  اینکه  منتظر ماند و دید آیا در روابط خارجی مناسبات به چه ترتیبی رقم خواهد خورد؟ باعث می‌شود که فعالان اقتصادی هیچ چشم انداز روشن و با ثباتی را در آینده تصور نکند که در این صورت اقتصاد پیشرفتی هم  نخواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: اقتصاد کشور به دلیل اینکه سرنوشت روابط خارجی ایران با کشور‌های طرف مذاکره روشن شود، سالهاست که متوقف مانده است؛ که این عامل هم دلیلی است که تولید عملا در چنین شرایطی پا نمی‌گیرد و تقویت نمی‌شود.

سبحانیان در پاسخ به این سوال که برگزاری نشست‌های کمیسیون برجام در کوتاه مدت تاثیر مثبتی بر نرخ دلار وبازار خواهد داشت؟ بیان کرد: متاسفانه اقتصاد کشور در سال‌های اخیر شرطی شده است و اتفاقات سیاسی مانند نشست‌های برجام می‌تواند نوسانات مثبت کوتاه مدتی را ایجاد کند، اما واقعیت این است که ریشه مشکلات اقتصادی که در داخل با آن‌ها مواجه هستیم در سوء مدیریت بوده البته تحریم‌ها آن را تشدید کرده است.

او ادامه داد: بسیاری از ناکارآمدی‌ها و نارسایی‌هایی که به واسطه سوء مدیریت و بی تدبیری‌هایی که در سال‌های گذشته در اقتصاد رخ داده، اما با درآمد‌های سرشار نفتی بر کم کاری‌ها سرپوش گذاشته شده و پنهان مانده اند. با کاهش شدید درآمد‌های نفتی و کاهش فروش نفت عملا بیماری‌های اقتصاد کشور تشدید شد.

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس  با انتقاد به رفع سطحی مشکلات  اقتصادی بیان کرد: به بنابراین اگر درآمد‌های نفتی در اثر مذاکرات به کشور برگردد شاید بتوانیم در مقطع کوتاهی اقتصاد کشور را به نقطه مطلوبی برسانیم، اما تسکین موقت است و درمان نخواهد بود. در واقع علاج واقعی اقتصاد که ریشه در اصلاحات ساختاری نظام‌های بودجه‌ای و مالیاتی و بانکی دارد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار