علائمی از فعالیت آتشفشان‌ها در مریخ

آتشفشان‌های مریخ می‌توانند فعال باشند و این نکته احتمال اینکه مریخ قابل سکونت باشد را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ساینس دیلی، بر اساس مطالعه جدید محققان آزمایشگاه ماه و سیاره دانشگاه آریزونا و موسسه علوم سیاره، شواهد مربوط به فعالیت آتشفشانی اخیر در مریخ نشان می‌دهد که در ۵۰ هزار سال گذشته فوران‌هایی در سیاره سرخ رخ داده است.

بیشتر آتشفشانی‌ها در سیاره سرخ بین ۳ تا ۴ میلیارد سال پیش رخ داده است و فوران‌های کوچکتر در مکان‌های جدا شده شاید تا همین ۳ میلیون سال پیش ادامه داشته باشد. اما تاکنون، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مریخ همچنان می‌تواند از نظر آتشفشانی فعال باشد.

کشف رسوبات آتشفشانی در مریخ

محققان با استفاده از داده‌های ماهواره‌هایی که به دور مریخ می‌چرخند، رسوب آتشفشانی ناشناخته‌ای را کشف کردند. محققان اعلام کردند این تصاویر نشان دهنده فوران‌های متعدد در ۵۰ هزار سال گذشته در منطقه السینیوم پلانیتیا (Elysium Planitia) است، آن‌ها اطلاعات خود را در مقاله شواهدی برای آتشفشان انفجاری در این منطقه ارائه دادند.

علائمی از فعالیت آتشفشان‌ها در مریخ

دیوید هوروات (David Horvath)، نویسنده ارشد مطالعه که به عنوان محقق فوق دکترا در دانشگاه آریزونا تحقیق می‌کرد و اکنون دانشمند تحقیق در موسسه علوم سیاره است، گفت: این ممکن است جوان‌ترین ذخایر آتشفشانی باشد که تاکنون در مریخ ثبت شده است. اگر بخواهیم تاریخ زمین شناسی مریخ را در یک روز فشرده کنیم، این در آخرین ثانیه رخ می‌داد.

فوران آتشفشانی یک رسوب با ۸ مایل عرض را به صورت صاف و تاریک ایجاد کرده که شکاف آتشفشانی به طول ۲۰ مایل را احاطه کرده است.

جف اندروز هانا (Jeff Andrews-Hanna)، استادیار آزمایشگاه سیاره‌ای و دانشگاه آریزونا و نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: هنگامی که برای اولین بار متوجه این سپرده شدیم، دانستیم که این چیز خاصی است. این ذخایر بر خلاف هر چیز دیگری بود که در منطقه یا در واقع در تمام مریخ یافت می‌شد و بیشتر شبیه ویژگی‌های ایجاد شده توسط فوران‌های آتشفشانی قدیمی بود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار