باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد گزارش می‌دهد؛

دست بر زانوی خورشید/ وقتی آفتاب کارآفرینی می‌کند

در یک قرن اخیر استفاده از سوخت‌های فسیلی و متعاقب آن آلودگی‌های زیست محیطی در کشور ما و دیگر کشور‌ها به معضلی بزرگ تبدیل شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، در یک قرن اخیر استفاده از سوخت‌های فسیلی و متعاقب آن آلودگی‌های زیست محیطی در کشور ما و دیگر کشور‌ها به معضلی بزرگ تبدیل شده است.

وابستگی روز افزون مردم به این سوخت‌ها و ناپایدار بودن عمر مخازن نفت و گاز، به زیر آب رفتن سطح وسیعی ازجنگل‌ها و مراتع با اجرای سدها، تخریب مراتع و کاهش عمر مفید سد‌ها به دلیل فشار مضاعف برمراتع همجوار سدها، استفاده از انرژی‌های نو و پاک را ضروری به نظر می‌رساند.

یکی از این انرژی ها، انرژی خورشید است که از محاسن فراوان خدادادی است.

در حالی که طی چند دهه اخیر استفاده از انرژی خورشید به عنوان یک منبع تجدید پذیر برای تامین انرژی پاک در کشور‌های دنیا مورد توجه قرار گرفته است ایران با داشتن بیش از ۳۰۰ روز آفتابی در اکثر استان هایش، از انرژی پاک و تجدید پذیر افتابی بی بهره مانده است.


بیشتر بخوانید


تا اینکه بالاخره یکسال و اندی پیش اخباری ازسرمایه گذاری و مشارکت کشور‌های دیگر در شهر‌های مختلف کشور به ویژه نواحی جنوبی برای ایجاد نیروگاه خورشیدی منتشر شد.

اقدامی که علاوه بر ایجاد تحول در اقتصاد انرژی کشورمی تواند راه حل موثری برای آلودگی هوای مشهد، اراک، اصفهان و کرمان  باشد.

توجه ایران به استفاده از انرژی خورشیدی از ابتدای دهه ۹۰ سبب شده آژانس بین المللی انرژی، ایران را فعال‌ترین کشور خاورمیانه در حوزه توسعه انرژی‌های نو مطرح کند.

استان چهارمحال و بختیاری مرتفع‌ترین استان کشور است که این امر این استان را در رده بهترین مناطق کشور و حتی دنیا برای تولید برق خورشیدی قرار داده است.

چهارمحال و بختیاری در جنوب غربی رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد. این استان با گستره‌ای برابر با ۱۶ هزار و ۴۲۱ کیلومتر مربع یک درصد از کل وسعت ایران را به خود اختصاص داده است.

دست بر زانوی خورشید/ وقتی آفتاب کارآفرینی می‌کند

میانگین ارتفاع در چهارمحال و بختیاری حدود دو هزار و ۱۵۳ متر از سطح دریا است و به همین خاطر این استان را بام ایران عنوان می‌کنند. نزدیکی به خورشید و بهره مندی از نور بیشتر خورشید از ظرفیت‌های این استان به شمار می‌رود.

انرژی خورشید همانند سایر انرژی‌ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم می‌تواند به دیگر اشکال انرژی همانند گرما و الکتریسیته و… تبدیل شود.

توسعه نیروگاه‌های برق خورشیدی در این استان از طرفی می‌تواند انرژی برق مورد نیاز در این استان تامین کند و از طرفی زمینه ساز ایجاد اشتغال، توسعه و پیشرفت استان شود.

خورشید انرژی زای چهارمحال و بختیاری

مهران چراغ پور مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ساعت آفتابی یا مدت تابش آفتاب در هواشناسی بوسیله دستگاه آفتاب نگار مورد اندازه گیری قرار می‌گیرد گفت: معمولاً ساعات آفتابی تابعی از عرض جغرافیایی فصل و میزان ابرناکی آسمان است.

او افزود: براین اساس در استان چهارمحال و بختیاری میانگین سالیانه ساعات آفتابی که مبین جمع تعداد ساعات آفتابی در طول سال است بطور متوسط در اردل سه هزار و ۵۰۱ شهرکرد سه هزار و ۲۷۷ در بروجن سه هزار و ۴۱۳ در لردگان سه هزار و ۲۲۸ و در کوهرنگ دو هزار و ۹۳۷ دیده بانی شده است.

سید جلال الدین موسوی کارشناس ارشد مهندسی با بیان اینکه انرژی خورشیدی به دو طریق می‌تواند به انرژی برق تبدیل شود، عنوان کرد: استفاده از حرارت خورشیدی برای تولید بخار و استفاده از صفحات خورشیدی دو روش مهم برای تبدیل انرژی خورشیدی به برق یا الکتریسیته است.

او افزود: سلول خورشیدی یا سلول فتوولتائیک یک قطعه الکترونیکی است که انرژی نور خورشید را مستقیم به الکتریسیته تبدیل می‌کند.

این محقق دانشگاه ادامه داد: استفاده از سلول‌های خورشیدی در دنیا روز به روز در حال گسترش است و هم اکنون یکی از پر مصرف‌ترین وسیله‌ها برای تولید انرژی نو است.

دست بر زانوی خورشید/ وقتی آفتاب کارآفرینی می‌کند

شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: از نظر هزینه، حمل و نقل، نگهداری و سایر عوامل، استفاده از انرژی خورشیدی یکی از بهترین راه‌های برق رسانی و تولید انرژی در مقایسه با دیگر مدل‌های انتقال انرژی به روستا‌ها و نقاط دور افتاده است.

او افزود: با توجه به استاندارد‌های بین المللی اگر میانگین انرژی تابشی خورشید در روز بالاتر از سه و نیم کیلووات ساعت در مترمربع باشد استفاده از مدل‌های انرژی خورشیدی نظیر کلکتور‌های خورشیدی یا سیستم‌های فتوولتائیک بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است.

لزوم جذب سرمایه گذار در چهارمحال و بختیاری برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی

سید جلال الدین موسوی کارشناس ارشد مهندسی تاکید کرد: جذب سرمایه گذار در چهارمحال و بختیاری برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

بزرگترین نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک خردادماه ۹۴ در شهرستان شهرکرد افتتاح شد.

مجید فرهزاد مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری گفت: نیروگاه فتوولتائیک، برای تامین نیروی ۱۱۱ کیلووات برق نصب شده است.

او افزود: این نیروگاه که از ۴۴۴ صفحه خورشیدی تشکیل شده است ۱۱ میلیارد ریال هزینه شد.

فرهزاد توسعه و فرهنگ سازی برای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، کاهش اثرات زیانبار زیست محیطی و پرهیز از مصرف سوخت‌های فسیلی را از مزایای این نیروگاه می‌داند.

۲ نیروگاه خورشیدی توسط بخش خصوصی در شهرکرد احداث می‌شود

مجید فرهزاد مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر احداث ۲ نیروگاه خورشیدی توسط بخش خصوصی در شهرستان شهرکرد به ظرفیت ۱۵۰۰ مگاوات در دست اجرا است.

او اظهار داشت: تاکنون دو هزار و ۵۰ کیلووات نیروگاه خورشیدی در سطح استان احداث شده که شامل ۲۵ نیروگاه در حد انشعاب، یک مزرعه خورشیدی، نصب ۹ نیروگاه در سازمان‌ها و ادارات و پنل‌های خورشیدی خانگی (عشایر) است.

دست بر زانوی خورشید/ وقتی آفتاب کارآفرینی می‌کند

فرهزاد با اشاره به اقدامات و برنامه‌های امسال افزود: در حال حاضر احداث دو نیروگاه خورشیدی توسط بخش خصوصی در شهرستان شهرکرد به ظرفیت هزار و ۵۰۰ مگاوات در دست اجرا است و به صورت میانگین در احداث نیروگاه‌های خورشیدی برای هر کیلووات انرژی برق ۱۰ میلیون تومان هزینه می‌شود.

او اضافه کرد: احداث هزار و ۶۵۰ کیلووات نیروگاه خورشیدی، برای امسال در سطح استان پیش‌بینی شده است و با بهره‌وری از ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی استان حدود ۳ میلیون کیلوات ساعت به ظرفیت تولید انرژی برق در طول سال، افزوده می‌شود.

فرهزاد عنوان داشت: باتوجه به مطالعات انجام شده استان چهارمحال و بختیاری از نظر تابش خورشید، ارتفاع و موقعیت مناسب، از نقاط مستعد احداث نیروگاه‌های خورشیدی است و سرمایه‌گذاران می‌توانند با توجه به وجود زیرساخت‌های لازم در این زمینه، برای احداث نیروگاه اقدام کنند.

دست بر زانوی خورشید/ وقتی آفتاب کارآفرینی می‌کند

او ادامه داد: از جمله مزایای بهره‌مندی از انرژی‌های نو به ویژه انرژی خورشیدی می‌توان به کمک در تولید برق و افزایش زیر ساخت‌های استان، حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی‌ها، بهره‌برداری و نگهداری آسان نیروگاه‌های خورشیدی، سرمایه‌گذاری سودآور و اقتصادی و کاهش اتلاف انرژی اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان تصریح کرد: باتوجه به کاهش بارندگی‌ها و به تناوب آن کاهش برق تولیدی نیروگاه‌های برق‌آبی، اجرای طرح‌های مدیریت مصرف برق در دستور کار این شرکت قرار گرفته که از آن جمله ارائه طرح‌های تشویقی مدیریت مصرف ویژه تعرفه‌های خانگی، کشاورزی، صنعتی و. را می‌توان نام برد.

او خاطرنشان کرد: اشاعه فرهنگ مدیریت مصرف با استفاده از ظرفیت رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی جامع کاهش بار مصارف ادارات، خرید انرژی از ظرفیت دیزل ژنراتور‌ها در ادارات و شرکت‌های خصوصی، شناسایی و جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز، شناسایی و برخورد قانونی با مراکز غیرمجاز استخراج ارز دیجیتال، کاهش بار اصولی و منطقی روشنایی معابر است.

کسب درآمد پایدار از منابع تجدیدپذیر

مجید فرهزاد مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند یک منبع درآمد برای اقشار مختلف جامعه از جمله غنی یا فقیر باشد، گفت: برق تولیدی توسط سرمایه‌گذارن در بحث پنل‌های خورشیدی به صورت تضمینی و با قرارداد ۲۰ ساله خریداری می‌شود.

دست بر زانوی خورشید/ وقتی آفتاب کارآفرینی می‌کند

او در خصوص پنل‌های خورشیدی در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: این پنل‌ها در دو قالب «در حد انشعاب» و مزرعه خورشیدی، برق تولید می‌کنند، در نوع اول این پنل‌ها محدود به انشعاب هستند و مشترکین تا دوبرابر ظرفیت خود تا سقف ۱۰۰ کیلوات می‌توانند در این زمینه سرمایه گذاری کنند و برق تولیدی آن‌ها را به ازای هر کیلوات تولید به مبلغ هزار و ۴۰ تومان به مدت ۲۰ سال خریداری می‌گردد.

فرهزاد افزود: در نوع دوم سرمایه‌گذاری در بحث پنل‌های خورشیدی به صورت کلان انجام می‌شود و برق تولیدی به مبلغ هرکیلوات ساعت ۶۳۷ تومان به مدت ۲۰ سال خریداری می‌شود، بیش‌ترین سرمایه‌گذاری در شهرستان‎های شهرکرد و بروجن انجام شده است.

او با اشاره به اینکه تاکنون یک نیروگاه خورشیدی ۱.۵ مگاواتی در چهارمحال و بختیاری به بهره‌برداری رسیده است، گفت: همچنین احداث دو نیروگاه با پنل‌های خورشیدی در دست اقدام است و به نظر می‌رسد تا پایان سال به بهره‌برداری برسد، همچنین قرارداد تولید ۵۰ مگاوات برق از پنل‌های خورشیدی در حال انعقاد است.

فرهزاد ادامه داد: معمولا کشور‌های اروپایی و پیشرفته تا بالای ۱۵ درصد از انرژی‌های خود را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله آب، باد و خورشید تامین می‌کنند، اما این عدد در کشور به علت نبود سرمایه‌گذار در ده‌های گذشته حدود ۰.۵ درصد است، اگر این مسئله در دستور کار قرار بگیرد قطعا مصرف سوخت‌های فسیلی نیز کاهش پیدا می‌کند.

فرهزاد افزود: در حال حاضر نرخ سرمایه‌گذاری در بحث تولید از پنل‌های خورشیدی افزایش داشته است و تامین تجهیزات تا حدودی برای سرمایه‌گذاران مشکل ایجاد کرده است.

دست بر زانوی خورشید/ وقتی آفتاب کارآفرینی می‌کند

او با اشاره به توزیع پنل‌های خورشیدی در بین عشایر و روستائیان مناطق صعب‌العبور در استان، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته در بین عشایر و مردم هفت روستای صعب‌العبور که راه دسترسی مناسب ندارند، پنل خورشیدی به صورت رایگان توزیع شده است.

در مجموع بنا به تاکید صاحب نظران این حوزه، با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی کشور، با تغییر رویکرد کلان به سمت انرژی خورشیدی و پوشش بیشتر مساحت بیابان‌ها و کویر‌های ایران با نیروگاه‌های خورشیدی و موارد مطرح شده می‌توان یک انقلابی را در اقتصاد ایران ایجاد کرد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار