غفاری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آژانس ضرب آهنگ رفتاری خود را با آمریکا و اروپا تنظیم می‌کند/ مذاکرات وین به بعد از انتخابات ایران موکول شود

کارشناس مسائل بین الملل گفت: آژانس با چراغ سبز واشنگتن و اروپا در خصوص اعمال فشار بر ایران، بهانه‌های لازم را در این خصوص پیدا می‌کند.

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در ادامه رایزنی‌های فشرده در وین، چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت جلسه سه‌جانبه‌ای با حضور روسای هیئت‌های ایران، روسیه و چین در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. حاضرین در جلسه به بررسی و هماهنگی مواضع سه کشور در مذاکرات پرداخته و در خصوص برخی موضوعات حائز اهمیت در زمینه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای رایزنی کردند.

رایزنی‌ها و دیدار‌ها میان هیئت‌های ایران و کشور‌های ۱+۴ همچنان در قالب کارگروه‌های سه‌گانه و نشست‌های دو و چندجانبه در سطوح مختلف ادامه دارد. پیشتر هم دیدار‌هایی میان سید عباس عراقچی رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران، انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس خارجی اتحادیه اروپا و روسای هیئت‌های سه کشور اروپایی برگزار شده بود.

توافق سه ماهه ایران و آژانس بین المللی که به آژانس اجازه نظارت بر فعالیت‌های ایران را می‌داد، ۳۱ اردیبهشت به پایان می‌رسد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم دوشنبه ۲۰ اردیبهشت تأکید کرد که آژانس مذاکرات فنی را به موازات مذاکرات سیاسی در وین با هیئت ایرانی انجام می‌دهد. ما به موازات گفت‌وگو‌های سیاسی در وین، پایتخت اتریش در گفت‌وگو‌های فنی با ایران را نیز پیش می‌بریم. او گفت: نتیجه مذاکرات سیاسی نیاز به صبر دارد، اما در صورت عدم توافق سیاسی قبل از ۲۰ مه، من مذاکرات مستقیم را با ایران را آغاز می‌کنم تا اطمینان حاصل کنم که بازرسی‌ها به پایان نخواهد رسید. گروسی پیش از این آمادگی خود را برای سفر به تهران و انجام مذاکره درباره هر توافق جدیدی که به آژانس اجازه دهد عملیات نظارت و بازرسی تأسیسات ایران را ادامه دهد، ابراز داشته بود.

رفتار‌های آژانس در عرض رفتار آمریکا  و اروپا تعریف می‌شود

حنیف غفاری کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مذاکرات وین و احتمال تمدید همکاری با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، اظهار کرد: مناسبات ایران با آژانس و آنچه در چرخ مذاکرات وین می‌گذرد دو مقوله منفک و گسسته از هم نیستند و رفتار‌های آژانس معمولا در عرض رفتار آمریکا و اعضای تروئیکای اروپایی تعریف می‌شود. به عبارت دیگر هرجا که واشنگتن و تروئیکای اروپایی در خصوص اعمال فشار بر ایران، به آژانس چراغ سبز نشان دهند، آژانس سعی می‌کند بهانه‌های لازم را در این خصوص پیدا کند؛ مانند بحث تشدید نظارت ها، بازرسی‌ها و مواردی که در این چند روز گذشته در مذاکرات وین بار‌ها مطرح شد.

او افزود: در مواردی که واشنگتن و تروئیکای اروپایی وارد فاز تعاملی تری با ایران شوند، در آن صورت شاهد این هستیم که آژانس بین المللی انرژی اتمی هم کارکرد خود را به عنوان نهاد مستقل بین المللی از دست می‌دهد، یعنی عملا ضرب آهنگ رفتاری آژانس با واشنگتن و تروئیکای اروپایی تنظیم می‌شود.

گروسی؛ کاتالیزور‌ی جهت تسریع مذاکرات وین

غفاری ادامه داد: فراموش نکنیم که آمریکا و اتحادیه اروپا سعی دارند که از آژانس بین المللی انرژی اتمی و شخص رافائل گروسی به عنوان عوامل و کاتالیزور‌هایی جهت تسریع مذاکرات استفاده کنند. دائما  هم در مواضع اخیر جوزف بورل اعلام کردند که امیدوار هستند که در نهایت به تمدید قرارداد ایران و آژانس نرسند، یعنی سعی دارند مذاکرات را پایان دهند و از آژانس به مثابه یک تهدید علیه ایران یاد می‌کنند، مقامات آژانس هم متاسفانه از این رویکرد استقبال می‌کنند.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: در زمان یوکیا آمانو و اکنون هم در رافائل گروسی شاهد هستیم که آژانس در بزنگاه‌ها و آوردگاه‌های مذاکرات بازی خود را به نفع ایران انجام نمی‌دهد، بلکه با بهانه گیری‌های فنی و حقوقی پازل بازی آمریکا و تروئیکای اروپایی را  تکمیل می‌کند.

آمریکا و اروپا از تعجیل دولت برای به نتیجه رساندن مذاکرات بهره می‌برند

او با بیان اینکه بهتر است که مذاکرات وین به بعد از انتخابات ایران موکول شود، گفت: اکنون بخشی از اقدامات و اتفاقاتی که پشت میز مذاکرات وین رخ داده است از جمله تفکیک تحریم‌ها به سه دسته تحریم‌هایی که برداشته می‌شوند و تحریم‌هایی که برداشته نمی‌شوند یا تحریم‌های سومی که برداشته شدن آنها پیچیده و سخت است، اساسا همین تاکتیک تقسیم بندی تحریم به این علت است که اروپایی‌ و آمریکایی ها به نوعی از تعجیل وزارت خارجه و دولت ایران تا قبل از انتخابات یا حتی تا اردیبهشت دارند، بهره می‌برند.

غفاری ادامه داد: ما باید معطوف به نتیجه مذاکره کنیم، نه معطوف به زمان، یعنی آنچه باید برایمان بر اساس منافع ملی موضوعیت داشته باشد، حصول توافق محکم و منطقی است که مسئله تابع و فاکتوری از زمان نیست نه اینکه به هر قیمتی تا قبل از انتخابات به نتیجه برسیم.

فاکتور انتخابات را به نتیجه مذاکرات وین گره نزنیم

کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: قطعا در صورتی که فاکتور زمان را به این گونه‌ای که تفسیر می‌شود در مذاکرات دخیل نکنیم و مذاکرات را معطوف به تامین حقوق حقه ایران انجام دهیم، قطعا نتیجه بهتری خواهیم گرفت، بنابراین نباید آن فاکتور هیجانی به نام انتخابات که در مسیر مذاکرات قرار داده شده به نتیجه گره بزنیم.

او افزود: اکثر رسانه‌های غربی هنگامی که می‌خواهند زمان پایان مذاکرات را پیش‌بینی کنند، بر انتخابات ایران تمرکز می‌کنند، این نشان می‌دهد که پیام درستی حداقل از سمت دولت ما به سمت غربی‌ها مخابره نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار