به مناسب روز روابط عمومی؛

نقش برجسته روابط عمومی‌ها در پیشبرد اهداف سازمانی/ ارتباطات چگونه موجب ارتقاء تصمیم‌گیری‌ها می‌شود؟

روابط عمومی‌ها در زمینه توسعه و رشد اهداف یک سازمان نقش برجسته‌ای دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در تقویم رسمی کشور ما ۲۷ اردیبهشت به عنوان روز ملی ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شده که این رسمیت هر ساله به معنای اهمیت و جایگاه والای روابط عمومی در جامعه است.

این روز فرصتی است تا نقش و جایگاه روابط عمومی را به عنوان هنر هشتم مرور کنیم. امروزه نقش روابط عمومی‌ها در کمک به تصمیم گیری‌های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی قابل توجه است. نقش روابط عمومی به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیت‌های حرفه ای، علمی و الکترونیکی، از مشخصه‌های جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است.

روابط عمومی یک وظیفه مهم مدیریتی به شمار می‌آید که هدف از فعالیت در آن حوزه کمک به رفع مشکلات و مسائل یک سازمان، گروه اجتماعی و مردم مرتبط با آن است و تحقق آن زمانی ممکن خواهد بود که روابط عمومی به عنوان یک شخص برجسته و فعال اطلاعات شفاف، دقیق و درست زیادی را در اختیار مدیران جامعه و گروه‌های اجتماعی قرار دهد و در صورت درست انجام شدن این روند می‌توان گفت که روابط عمومی نقش خود را به درستی انجام داده است.

ارائه خدمات هوشمندانه و تلاش‌های تمامی دست اندرکاران حوزه ارتباطات و روابط عمومی که در جهت رسالت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به افکار عمومی می‌کوشند و در این راستا قدم خیرخواهانه برمی دارند بسیار جای تقدیر دارد.

رفع مسائل و مشکلات؛ از جمله وظایف روابط عمومی ها

از جمله وظایف خطیر و حساس روابط عمومی‌ها انعکاس به موقع مسائل، مشکلات، نیاز‌های مخاطبان و مدیران است که در جهت اخبار دقیق و درست تکامل می‌یابد.

جهان امروز توسعه زیادی به نسبت سال‌های گذشته داشته است و با پدیداری جوامع مدرن روز به روز بر نقش روابط عمومی‌ها افزوده شد و نقش این افراد در تمامی بخش‌های زندگی تسری یافت و همین عامل باعث هدایت افکار عمومی و افزایش آگاهی آن‌ها شد.

روابط عمومی‌ها فعالان حرفه‌ای در سازمان، ارگان و نهادی هستند که در آن کار می‌کنند و با تغییرات روز افزون در بخش‌های مربوطه باعث توسعه، رشد و ارتقا می‌شوند، هر چند که ممکن است در مقابل دیدمان عمومی قرار نگیرند، اما همواره نقش حساس و مهم آن‌ها در صحنه رویداد‌ها خالی از لطف نبوده و احساس می‌شود؛ بنابراین این اشخاص مهم برای شکوفایی یک سازمان می‌کوشند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا وظایف مدیران به چشم بیاید و عموم مردم بتوانند آگاهی و شناخت کافی از مسائل زندگی روزمره خود داشته باشند.

از جمله تغییرات روابط عمومی‌های جامعه باید به بروز رسانی وضعیت‌هایی جدید در زمینه رشد تولید، بهبود سلامت عمومی و افزایش میزان امید به زندگی، رفاه مادی بیشتر، ارتباطات گسترده‌تر و پیچیدگی اجتماعی بیشتر، جایگزینی روابط افقی مبتنی بر مذاکره و چانه زنی به جای روابط عمومی و مبتنی بر اقتدار و حاکمیت قانون منجر شود که در نهایت، گسترش حق انتخاب را بر افراد جامعه ضمانت می‌کنند.

سالانه تعداد زیادی دانشجو در حوزه روابط عمومی و ارتباطات جذب دانشگاه‌های ایران و جهان می‌شوند و به همین ترتیب استادان زیادی با تلاش و کوشش خود برای چنین افرادی تدریس می‌کنند تا بتوانند افراد شاخص و درخشانی را به عنوان نیروی روابط عمومی تحویل جامعه دهند تا چنین اشخاصی با نقش پررنگ و پرکاربرد و فعال خود سیاست‌های یک سازمان را ارتقا بخشند و بتوانند اطلاعات مفید و جامعی در اختیار عموم مردم قرار دهند.

دانشجویان رشته روابط عمومی و ارتباطات بعد از اخذ مدرک دانشگاهی به عنوان کاربلد و فارغ التحصیل این رشته جذب بازار کار می‌شوند و گفتنی است که در تمامی حوزه ها، بخش ها، ارگان ها، سازمان‌ها و نهاد‌های داخلی و خارجی به وجود روابط عمومی نیاز بوده و بدون آن هیچ کاری ادامه نخواهد یافت و شاید رکود در انتظار مدیران و مسئولان باشد.

جایگاه برجسته روابط عمومی‌ها به عنوان توسعه اهداف مدیران/ نقش قابل توجه روابط عمومی‌ها در کمک به تصمیم گیری‌های یک سازمان

چرا رشته ارتباطات توسعه پیدا نکرده است؟

زهرا منوچهر آبادی مدیر اطلاع رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره عوامل اصلی عقب ماندن رشته ارتباطات از رشد و توسعه مورد انتظار گفت: فارغ التحصیلان رشته ارتباطات هنگام شروع فعالیت‌های اجتماعی در این حوزه با بحران‌های زیادی روبه رو می‌شوند چرا که با فضای کار و اشتغال حرفه‌ای در رشته‌های تحصیلی خود آشنا نبوده و نیستند.

منوچهر آبادی تصریح کرد: دانشگاه صدا و سیما تنها دانشجویان فارغ التحصیل خود را برای فعالیت در سازمان صدا و سیما مشغول به کار می‌کند و دانشگاه‌های دیگر مانند دانشگاه امام صادق (ع) چنین تضمین موفقیت آمیز را به دانشجویان خود نمی‌دهند و زمینه اشتغال را برای آن‌ها فراهم نمی‌کنند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: تعداد کمی از فعالان عرصه روابط عمومی، خبرنگاری یا کار‌های رسانه‌ای دارای مدرک روابط عمومی هستند و بیشتر این افراد فارغ التحصیل رشته‌های دیگر بوده که در این حوزه مشغول به کار شده اند.


بیشتر بخوانید


مدیر اطلاع رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه درباره آموزش رشته ارتباطات در دانشگاه‌ها گفت: در دانشگاه‌ها زیر ساخت‌های مناسب آموزشی برای رشته ارتباطات فراهم نشده است. برای مثال دانشجویان رشته روابط عمومی و روزنامه نگاری برای کارآموزی به رسانه‌هایی معرفی می‌ شوند که در آنجا کارفرمایان این دانشجو‌ها را در حوزه‌های تخصصی خود به کار نمی‌گیرند و بر همین مبنا دانشجویان تنها تا مرحله آکادمیک با رشته تحصیلی خود آشنا می‌شوند.

جایگاه برجسته روابط عمومی‌ها به عنوان توسعه اهداف مدیران/ نقش قابل توجه روابط عمومی‌ها در کمک به تصمیم گیری‌های یک سازمان

دروس تئوری به افزایش مهارت در رشته‌های ارتباطی کمک نمی‌کند

علیرضا عبداللهی نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره رشته ارتباطات اظهار کرد: ارتباط به معنای فراگرد تراکنشی انتقال پیام از نویسنده به گیرنده به شرط ایجاد شباهت معنایی مورد نظر فرستنده در ذهن گیرنده است.

او افزود: در علوم ارتباطات نحوه مطالعه انسان با انسان مد نظر است، چرا که وقتی از ارتباطات صحبت می‌کنیم، بیشتر حوزه ارتباطات انسانی را ارائه می‌دهیم.

عبداللهی نژاد با بیان اینکه شکل‌های مختلفی از ارتباطات را داریم، ادامه داد: ارتباطات چهره به چهره، ارتباطات شخصی و غیر مستقیم، ارتباطات جمعی یا رسانه‌ای، ارتباطات در فضای رسانه‌های جدید (ارتباطات تعاملی) از شکل‌های مختلف رشته ارتباطات است که در دنیا آکادمی‌ها تمرکز ویژه تری نسبت حوزه مطالعات رسانه‌ای دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: در داخل حوزه مطالعات انسانی بخش‌هایی مانند ژورنالیست، مطالعات در حوزه مخاطبان، مطالعات در حوزه وسایل ارتباط جمعی و مطالعات در حوزه ارتباطات رسانه‌ای وجود دارند که ارتباطات فردی، میان فردی، زبان بدن، ارتباطات کلامی و ارتباطات غیر کلامی را شامل می‌شود.

عبداللهی نژاد با بیان اینکه با رشد شرکت‌های بزرگ و صنعت تبلیغات در طی ۷۰ سال بحث مطالعات روابط عمومی در حوزه مطالعات انسانی قرار گرفته است، تاکید کرد: از سال ۱۳۴۶ اولین آکادمی رشته ارتباطات در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تاسیس شد؛ در این مدت توانستیم در سه حوزه مرتبط با این رشته یعنی روابط عمومی، روزنامه نگاری و مطالعات ارتباطات سرمایه گذاری کرده و به تربیت نیروی انسانی بپردازیم.

جایگاه برجسته روابط عمومی‌ها به عنوان توسعه اهداف مدیران/ نقش قابل توجه روابط عمومی‌ها در کمک به تصمیم گیری‌های یک سازمان

نقش روابط عمومی ها در توسعه همه جانبه وظایف سازمان ها

زمانی که شخص مهم و سرشناسی مانند یورگن هابرماس فیلسوف و جامعه شناس آلمانی با یک دید انتقادی، روابط عمومی را مورد بحث قرار می‌دهد، می‌گوید: عقیده آگاه سازی، اطلاع رسانی به مردم به وسیله کارشناسان روابط عمومی، به سمت پذیرش پیام و دستکاری افکار عمومی تغییر جهت داده است.

آگاهی و اطلاعات منبع و خمیرمایه تصمیم گیری هستند که در نهایت منجر به رفتار می‌شوند و اشخاصی مانند روبط عمومی چنین جایگاهی را توسعه می‌بخشند، در واقع روابط عمومی‌ها در اکثر سازمان‌ها و نهادها، با دشواری‌های فراوانی در اجرای وظایف خود رو به رو هستند؛ از بودجه‌های محدود و نگاه بعضا غیر تخصصی مسئولان به این مقوله گرفته تا تربیت نیرو‌های توانمند و فعالیت‌های مشقت زا.

جایگاه برجسته روابط عمومی‌ها به عنوان توسعه اهداف مدیران/ نقش قابل توجه روابط عمومی‌ها در کمک به تصمیم گیری‌های یک سازمان

همانطور که گفته شد روابط عمومی‌ها در توسعه و پیشرفت یک جامعه همواره در تلاش هستند تا بتوانند به عنوان مهم‌ترین بخش یک سازمان، نهاد، شرکت و ... فعالیت کنند بنابراین تا زمانی که روابط عمومی نباشد هیچ کدام از اهداف بخش‌های جامعه سوق پیدا نمی‌کند و نباید در این زمینه انتظاری از رشد و ارتقا داشت.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار