ابراز نگرانی پارلمان افغانستان از خروج بدون قید و شرط نیرو‌های خارجی

پارلمان افغانستان خروج بدون قید و شرط نیروهای ناتو از کابل را نگران‌کننده می‌داند و خواستار بررسی اوضاع امنیتی پیش از خروج آنان است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی روند خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان ادامه دارد، مجلس نمایندگان می‌گوید، خروج بدون قیدوشرط این نیروها، نگران‌کننده است. این مجلس تاکید دارد که امریکا و کشور‌های عضو ناتو باید قبل از تکمیل‌شدن روند خروج، وضعیت امنیتی کشور را ارزیابی دقیق کنند.

در اعلامیه‌ای که امروز (دوشنبه، ۲۷ ثور) از سوی میرحیدر افضلی، رییس کمیسیون امور دفاعی و تمامیت ارضی مجلس نمایندگان در نشست عمومی این مجلس به خوانش گرفته شد، آمده است: به تصمیم خروج بدون قیدوشرط نیرو‌های خارجی احترام قایل هستیم و تقاضامندیم که تا قبل از تحقق این امر طبق پیمان امنیتی میان افغانستان و امریکا و کشور‌های عضو ناتو، ارزیابی وضعیت امنیتی کشور را روشن کنند.

افضلی گفت: درحالی که بر توانایی، شجاعت و فداکاری نیرو‌های امنیتی و دفاعی کشور در جهت دفاع تهدیدات تردیدی وجود ندارد، اما خروج بدون قیدوشرط نیرو‌های خارجی با توجه به ظرفیت موجود نظامیان افغانستان، نگران‌کننده است.

به‌گفته وی، با توجه به شرایط حساس کنونی در افغانستان، جامعه جهانی باید از نیرو‌های دفاعی و امنیتی کشور برای مبارزه با تهدیدات تروریزم همکاری همه‌جانبه کنند. افضلی گفت که تهدیدات ترویزم در کشور هنوزهم یک چالش برای افغانستان و جامعه جهانی است.

رییس کمیسیون امور دفاعی و تمامیت ارضی مجلس نمایندگان تأکید کرد: کمک‌های جامعه جهانی به نیرو‌های دفاعی و امنیتی افغانستان باید در قسمت تجهیز و آموزش در بخش‌های مختلف از جمله کشف، استخبارات، قابلیت‌های انجام حملات هوایی و حفظ و مراقبت وسایط و تجهیزات جنگی باشد.

در اعلامیه این کمیسیون مجلس نمایندگان آمده است: این کمک‌ها باید به‌صورت مستمر و مداوم به نیرو‌های دفاعی و امنیتی افغانستان صورت گیرد.

در بخشی از اعلامیه تأکید شده است: ما در حالی که به حفظ دستاورد‌ها و ارزش‌های ۲۰ سال گذشته‌ی کشور و حقوق زنان تأکید داریم، باورمندیم که قوای مسلح کشور در حمایت با کمک‌های مالی امریکا و جامعه‌ی جهانی توانایی دفاع از استقلالیت، تمامیت ارضی و ناموس ملی را دارا می‌باشند و در این عرصه نیازمند کمک‌های همه‌جانبه‌ی نظامی و تخنیکی و حمایت جدی شرکای بین‌المللی هستند.

رییس کمیسیون امور دفاعی و تمامیت ارضی مجلس نمایندگان همچنان تأکید کرد که خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان باید مسئولانه باشد.

روند خروج نیرو‌های خارجی از افغانستان چند هفته قبل آغاز شد و قرار است این روند تا ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی تکمیل شود.تاکنون نیرو‌های خارجی چندین مرکز نظامی و پایگاه را به نیرو‌های افغان واگذار کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.