باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می‌دهد؛

روی خوش کرونا به تجارت الکترونیک/ افزایش فروش اینترنتی صنایع دستی + فیلم

اگرچه شیوع کرونا بحرانی بسیار جدی برای تولید کنندگان و فروشندگان صنایع دستی به وجود آورد، ولی فروش اینترنتی کم کم جای خود را در این حوزه پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  تابلو‌های مینیاتور، پارچه‌های قلمکار، آثار خاتم کاری، قلمزنی، میناکاری و فیروزه کوبی همه و همه نمادی از هنر و خلاقیت هنرمندان نصف جهان هستند. آثاری که اگر به دست علاقه‌مندان داخلی و خارجی برسند هم معرف فرهنگ و تمدن ایران و اصفهان خواهند بود و هم ارزآور و اشتغالزا.

در بیش از یک سالی که از شیوع کرونا، تعطیلی‌های متناوب اصناف و محدودیت‌های سفر به خصوص برای گردشگران خارجی می‌گذرد، تولیدکنندگان صنایع دستی با رکود شدیدی در کسب و کارشان مواجه شده اند به طوری که بسیاری از کارگاه‌ها تعطیل شده و نیروی کار خود را تعدیل کرده اند. در این بین، اما هستند تولیدکنندگانی که راه‌های جدیدی برای فروش محصولاتشان یافته اند تا چرخ زندگی شان را بچرخانند.

تولیدکننده بزرگ صنایع دستی در سایه رکود و کرونا

نورالله عبدالهی سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اصفهان تولید کننده ۶۰ درصد از محصولات صنایع دستی کشور است و بر همین اساس در تولید و فروش این محصولات از استان‌های شاخص به شمار می‌آید.

او با اشاره به پیامد‌های شیوع کرونا برای فعالان صنایع دستی گفت: ۶۰ هزار نفر در تولید و فروش صنایع دستی فعالیت می‌کردند که بیش از ۹۰درصد آنان این روز‌ها بیکار شده اند.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اذعان کرد: حدود یک سوم بازار صنایع دستی اصفهان در تعطیلی به سر می‌برد و اگر حمایت جدی از این بخش صورت نگیرد بقیه هم ناچار به تعطیلی خواهند شد.

روی خوش کرونا به تجارت الکترونیک؛ افزایش فروش اینترنتی صنایع دستی در اصفهان

تجارت الکترونیک راه نجات صنایع دستی

عبدالهی گفت: در این حال برخی تولیدکنندگان صنایع دستی تلاش کرده اند با بهره گیری از شیوه‌های جدید بازاریابی و استفاده از بستر فضای مجازی به معرفی و فروش محصولات خود بپردازند.

او افزود: با این که کرونا سبب ایجاد محدودیت در سفر گردشگران خارجی به عنوان مهمترین خریداران محصولات صنایع دستی اصفهان شد، اما باید اعتراف کرد که سبب شد بستر اولیه تجارت الکترونیک فراهم شود.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اظهار کرد: با وجود کاهش فروش سنتی و حضوری محصولات صنایع دستی، فروش اینترنتی این محصولات افزایش یافته است.

عبداللهی با اشاره به آمار ۲۰۰ درصدی افزایش فروش اینترنتی محصولات در دوران شیوع کرونا گفت: این رقم برای فروش صنایع دستی هم قابل تعمیم است و تا حدی توانسته زیان فعالان این حوزه را کاهش دهد.

روی خوش کرونا به تجارت الکترونیک؛ افزایش فروش اینترنتی صنایع دستی در اصفهان

خرید آنلاین، راهکار رونق کسب و کار در دوران کرونا

محبوبه توکلی مسئول واحد بازرگانی معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در دوران همه گیری کرونا، بسیاری از شهروندان اقلام ضروری خود را اینترنتی سفارش می‌دهند و صاحبان بسیاری از کسب و کارها، در کنار فروشگاه خود به راه اندازی فروشگاه‌های مجازی در بستر سایت‌های اینترنتی و کانال‌های فضای مجازی روی آورده اند.

او افزود: بازاریابیِ موفقِ دیجیتالی، مبتنی بر تدوین برنامه مناسب برای حضور موفق صنایع دستی در فضای مجازی و تقویت زیرساخت‌های فروش آنلاین است.

مسئول واحد بازرگانی معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان عنوان کرد: تاکنون حدود ۷۰ پایگاه اینترنتی فعال در حوزه صنایع دستی در استان اصفهان شناسایی شده که نشان دهنده ظرفیت اصفهان در حوزه تجارت الکترونیک است.

محتواسازی برای معرفی بهتر محصولات صنایع دستی در فضای مجازی

توکلی در ادامه گفت: صنایع دستی به دو شیوه تولید می‌شود: تولید خرد در کارگاه‌های کوچک و با تعداد کم و تولید کلان در کارگاه‌های بزرگ که هرکدام زیرساخت خاص خود را می‌طلبد.

او افزود: در شیوه اول توسعه ارتباطات مجازی، آموزش و خلاقیت به کسب و کار رونق می‌دهد و در گروه دوم تولیدکننده نیازمند عمده فروشی است که باید زمینه ورود محصولاتش به بازار‌های بزرگ و صادرات آن‌ها را فراهم و راه‌های تبادل مالی را تسهیل کرد.

مسئول واحد بازرگانی معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان یکی از مهمترین محتوا‌های معرفی صنایع دستی در فضای مجازی را در قالب بارگذاری ویدیو دانست و گفت: در این بخش حتی می‌توان به پخش زنده فعالیت‌های کارگاه و چگونگی تولید صنایع دستی اقدام کرد که گرچه هزینه بر و نیازمند سرمایه گذاری همچنین بستر قوی اینترنت است، اما بازخورد خوبی دارد.

توکلی برگزاری نمایشگاه کشوری برخط (آنلاین) صنایع دستی کشور را گامی دیگر برای استفاده از بستر تجارت الکترونیک دانست و گفت: این نمایشگاه که تولیدکنندگان تمام استان‌ها محصولاتشان را در آن معرفی کردند تجربه‌ای خوب برای ورود صنایع دستی به فضای مجازی بود.

او ادامه داد: البته برای تقویت کسب و کار در این فضا، تولیدکنندگان باید با فناوری الکترونیک به صورت جدی و کاربردی آشنا شوند و شبکه اینترنت هم سرعت بگیرد و تقویت شود.

عباس شیردل رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما به تشریح مشکلات فعالان این حوزه پرداخت و گفت: نداشتن نشان تجاری مشخص، عرضه صنایع دستی کپی شده با قیمت ارزان، تامین مواد اولیه و ضعف برنامه ریزی و فرهنگ سازی از چالش‌های مهم صنعت کهن صنایع دستی در اصفهان و ایران است.

او افزود: اگر بطور کل بخواهم وضعیت صنایع دستی در یک سال گذشته را ارزیابی کنم، شاید یکی از بدترین، کم رونق‌ترین و کسادترین دوران خود را در تاریخ تجربه کرده است.

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان در عین حال فروش اینترنتی را راهکار جدیدی برای برون رفت فعالان صنایع دستی از رکود کرونایی دانست و گفت: البته گسترش این امر منوط به فرهنگ سازی و مجاب کردن مردم همچنین حل مشکلات موجود است.

شیردل در تشریح مشکلات مربوط به عرضه محصولات در فضای مجازی گفت: در خرید سنتی مشتری کالا را از نزدیک می‌بیند و انتخاب می‌کند، اما حضور برخی سودجویان در فضای مجازی سبب شده کالا‌های کپی و جعلی هم عرضه و سبب بی اعتمادی مردم شود.

او اظهار کرد: متاسفانه آنگونه که باید و شاید بر فروش‌های مجازی نظارتی نمی‌شود در حالی که فروشنده باید در مورد محصولات خود اطلاعات درستی به مشتری ارائه دهد و مردم در مراجعه به فروشگاه‌های اینترنتی به راحتی به اطلاعات و قیمت محصولات دسترسی پیدا کنند.

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان تاکید کرد: تصمیم گیری برای انتقال یک کسب و کار سنتی به تجارت الکترونیک، قدم بسیار مهمی در مسیر موفقیت آن کسب و کار است، اگر این مرحله به درستی مدیریت شود می‌تواند نقش موثری در رونق تولید داشته باشد.

نباید از خاطر ببریم کرونا باشد یا نباشد شیوه کسب و کار سنتی دیر یا زود دستخوش تغییرات جدی و جدیدی می‌شود. تبدیل تهدید کرونا به فرصت تقویت زیرساخت‌های تجارت الکترونیک می‌تواند گره گشای بخشی از مشکلات صاحبان کسب و کار باشد.



گزارش از معصومه اکبری

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.