دقیق‌ترین تقویم جهان یادگار دانشمند ایرانی+ فیلم

۲۸ اردیبهشت در تقویم کشورمان به نام غیاث الدین ابوالفتح عمربن ابراهیم خیام نیشابوری، شاعر و منجم ایرانی نام گذاری شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، در جمع دانشمندانی که با اکتشافات خود جهان را تغییر دادند، نام‌های بسیار زیادی از دانشمندان بزرگ ایرانی به چشم می‌خورد. دانشمندانی که نام‌شان در دنیا ماندگار شده و افتخاری برای ایران و ایرانی‌ها محسوب می‌شوند.

نام برخی از دانشمندان در متن‌های بجامانده از میراث علمی پس از اسلام، نشان می‌دهد که هر یک از آنان، از سرآمدان روزگار خود در حوزه فیزیک و اخترشناسی بوده‌اند.

خیام بی‌گمان بزرگترین ریاضیدان عصر خود بود. نقش خیام در حل معادلات درجه سوم و مطالعاتش درباره اصل پنجم اقلیدس نام او را به عنوان ریاضیدانی برجسته در تاریخ علم ثبت کرده‌است. ابداع نظریه‌ای درباره نسبت‌های هم‌ارز با نظریه اقلیدس نیز از مهم‌ترین کار‌های اوست.

تقویم هجری شمسی که خیام نیشابوری دانشمند ایرانی آن را ابداع کرده، به گفته ستاره‌شناسان دقیق‌ترین تقویم جهان است. تقویمی که معمولا به طور روزمره همراه هر ایرانی هست و ایرانیان بر روی میز یا کیف‌شان از آن استفاده می‌کنند، یادگار اوست.

 

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۷:۳۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
عالی بود