نیویورک تایمز: صادرات نفت ایران در پی گفتگو‌ها برای بازگشت آمریکا به برجام افزایش یافته است

نشریه نیویورک تایمز اعلام کرد از زمانی که گفتگو‌ها برای بازگشت آمریکا به توافق برجام آغاز شده، صادرات نفت ایران افزایش یافته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی به افزایش صادرات نفت خام ایران همزمان با گفتگوهای احیای توافق برجام در وین پرداخت و نوشت: شرکای تجاری ایران در حال حاضر و در میانه مذاکرات برای احیای توافق برجام در حال آزمون و خطای تحریم‌های آمریکا علیه این کشور هستند که در زمان ریاست جمهوری ترامپ اعمال شده است.

اثربخشی تحریم‌های آمریکا زیر سوال رفته است

آغاز روند گفتگو‌ها میان طرفین برای بازگشت آمریکا به تعهدات هسته‌ای خود در قبال ایران موجب شد در ماه‌های اخیر صادرات نفت در ایران شیبی صعودی داشته باشد.

این اتفاق به خوبی می‌تواند اثربخشی تحریم‌های آمریکا را زیر سوال ببرد چرا که خریداران نفت بدون اعتنا به تحریم‌های بین المللی دوباره به سوی بازار نفت و گاز ایران بازگشته اند.

ایران هر روز صد‌ها هزار بشکه نفت صادر می‌کند؛ این در حالی است که فعلاً مذاکرات برای بازگشت آمریکا به تعهدات خود به توافقات هسته‌ای در جریان است و در حال حاضر هیچ نتیجه‌ای از آن اعلام نشده است.

این روزنامه آمریکایی مدعی شده این رفتار ایران نقض آشکار تحریم‌های آمریکا در سطح بین المللی است که نه ایران و نه شریکان تجاریش به آن اعتنایی نمی‌کنند.

کارزار فشار حداکثری یک شکست تماشایی بود

بر اساس داده‌ها و تحلیل‌هایی که مجموعه‌ای از آمار ماهانه و تصاویر ماهواره‌ای سراسر جهان را رصد می‌کنند، صادرات نفت ایران در طول یک سال گذشته در حال افزایش بوده است.

یکی از کارشناسان ارشد بازار‌های جهانی انرژی به ویژه نفت ادعا کرد که بیشتر صادرات نفت خام ایران به پالایشگاه‌های مستقل نفت در چین با قیمت به صرفه صادرمی شود و این قیمت، خریداران را وسوسه می‌کند تا تحریم‌ها را نقض کنند.

گروه مشاوره انرژی «اف‌جی‌ای» تخمین زده اند که ایران ۹۹۳ هزار بشکه در ماه مارس به چین صادر کرده است، اما این میزان در آوریل به ۴۴۸ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

سناتور کریس مورفی هفته گذشته در یک گردهمایی موسسه خاورمیانه گفت: «ترامپ تحریم‌ها را اعمال کرد و شرکای ما به جای پیروی از آمریکا، عملاً طرف ایران را گرفتند و حتی به ایران کمک کردند. کارزار فشار حداکثری یک شکست تماشایی بود.»

تهدیدهای تحریمی واشنگتن به روابط آمریکا با متحدان اروپایی‌اش آسیب زده است

قدرت‌های جهانی هنگامی که آمریکا برجام را در سال ۲۰۱۸ ترک کرد، مخالف این کار بودند. برجسته‌ترین نمونه آن پاییز سال گذشته بود، زمانی که دولت ترامپ اعلام کرد تحریم‌های بین المللی علیه ایران را مجددا اعمال می‌کند، اما شورای امنیت سازمان ملل متحد از به رسمیت شناختن آن امتناع ورزید.

آمریکا همچنین هشدار داده است که می‌تواند تحریم‌هایی را که به عنوان تحریم‌های ثانویه علیه خریداران خارجی نفت ایران شناخته می‌شود، اعمال کند که این امر مانع دسترسی آن‌ها به بازار‌های آمریکا و سایر معاملات انجام شده با دلار‌های آمریکایی می‌شود.

برخی از تحلیلگران گفته‌اند که این موضوع به روابط آمریکا با متحدان اروپایی خود که امیدوار بودند توافق هسته ای برجام بتواند بازار‌های جدید اقتصادی را در ایران باز کند، آسیب رسانده است.

یک کارشناس تحریم و مشاور ارشد یک شرکت حقوقی درباره تحریم‌های آمریکا گفت: «اگر آمریکا بخواهد از تحریم‌ها سوء استفاده کند و سعی کند به بقیه جهان زور بگوید، ممکن است برخی کشور‌ها دیگر طرف آمریکا نمانند و عقب نشینی کنند.»

او در ادامه گفت: «هیچ سیاست تحریمی ۱۰۰ درصد موثر نیست. زیرا همیشه راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها وجود دارد.»

گفتنی است جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گرچه از کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران انتقاد کرده است اما در عمل از زمان سکانداری کاخ سفید همان سیاست ها را علیه تهران دنبال کرده است. مقامات ایرانی بارها تاکید کرده اند تا زمانی که تمامی تحریم ها علیه تهران لغو نشود، حاضر به اجرای کامل تعهدات خود ذیل توافق برجام نیستند. با این حال، مقامات آمریکایی تلاش دارند برداشته شدن تحریم‌های ایران را منوط به مذاکره درباره طیف گسترده ای از موضوعات شامل برنامه موشکی، مسائل حقوق بشر و اقدامات منطقه ای تهران کنند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
حرف مفته
_آمریکا نفوذش رو در دنیا از دست داده
مشتریان نفت ایران, کوچکترین ارزشی برای آمریکا و تحریمش قائل نیستن
آخرین اخبار