خلف وعده وزارت نیرو؛

حقوق کارکنان نیروگاه های کوچک مقیاس پرداخت نشد!

مدتی است که وزارت نیرو با ادعای طلب از سازمان هدفمندسازی یارانه ها حقوق کارکنان نیروگاه های کوچک مقیاس را پرداخت نمی کند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سخن از بدهی سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی هدفمندسازی به وزارت نیرو به میان آمد درست زمانی که کارکنان وزارت نیرو که در نیروگاه های کوچک مقیاس فعالیت می کردند مقابل این وزارت خانه تجمع کردند.

تجمعی که خبر از عدم پرداخت حقوق و مطالباتشان در چند ماه گذشته خبر می داد.

حقوق کارکنان نیروگاه های کوچک مقیاس پرداخت نشد!

در حال حاضر اشتغال نیروگاه‌های مقیاس کوچک ۸ تا ۱۰ برابر نیروگاه‌های بزرگ است و هزینه سرمایه‌گذاری این نیروگاه‌ها کمتر از نصف نیروگاه‌های بزرگ بوده و همین امر منجر به اقتصادی شدن آن‌ها می‌شود. براساس قرارداد‌های انجام شده خرید برق از این نیروگاه ها در ۵ سال اول به صورت تضمینی و در ۵ سال دوم از این نیروگاه‌ها با قیمت پایین تری انجام می‌شود. از مجموع ۲۰۰ نیروگاه مقیاس کوچک در کشور ۳۰ نیروگاه آن تعطیل شده است و تعدادی دیگر نیز در آستانه تعطیل شدن هستند که دلیل آن پرداخت نشدن معوقات این نیروگاه ها توسط صنعت برق است.به طوری که که قرار بود این بدهی‌ها قبل سال ۹۹ پرداخت شود که متاسفانه بخش زیادی از آن پرداخت نشده است.

اظهارات ضد و نقیض مسئولان وزارت نیرو در خصوص بدهی!

متاسفانه ادعای بدهی و طلب وزارت نیرو همچنان از جانب این وزارت خانه مطرح می شود و البته روز به روز آب هم می رود. به طوری که ابتدا این رقم سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود و حالا به گفته یکی از مسئولان به یک هزار میلیارد تومان رسیده است! 

این میان اظهارات ضد و نقیض مسئولان وزارت نیرو نیز منجر به این شد تا سراغ سازمان هدفمندسازی یارانه برویم چرا که رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق پرداخت بدهی از طریق اوراق خزانه اسلامی را تایید می کند.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور در گفت‌وگو با  خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بدهی وزارت اقتصاد به صنعت برق گفت: یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال از وزارت اقتصاد طلبکار بودیم و طبق اطلاع رسانی انجام شده این بدهی از سوی وزارت اقتصاد  از طریق انتشار اوراق در حال پرداخت است.

او ادامه داد: امیدواریم طبق برنامه ریزی انجام شده با وزارت اقتصاد،زمان دقیقی را برای پرداخت این بدهی مشخص کنند چرا که در حال حاضر زمان دقیق پرداخت بدهی مشخص نیست.

قرار بود طلب نیروگاه‌های مقیاس کوچک ماهیانه پرداخت شود که هنوز این پرداختی‌ها انجام نشده است و مشکلات زیادی را برای صنعت برق به وجود آورده است. حال بعد از ادعای سخنگوی صنعت برق مدیر عامل توانیر اما مدل دیگری از طلب خودشان سخن می گوید.

محمد حسین متولی زاده مدیر عامل توانیر در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص آخرین وضعیت بدهی نیروگاه‌های مقیاس کوچک گفت: متاسفانه ما مشکلی در صنعت برق داریم که فراتر از تمامی توانمندی‌ها و فعالیت‌های بخش خصوصی است و یک ناتوانی اقتصادی است.

او ادامه داد: در سال گذشته مشکل ما این بود که منابع در اختیار صنعت برق نبود و در حال حاضر یک هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان از منابع صنعت برق که جامانده از مردم دریافت شده و به صندوق هدفمندی واریز شده، اما برنگشته است. 

متولی زاده بیان کرد: یکی از عواملی که نتوانسته‌ایم به تعهداتمان عمل کنیم این است که مبلغ یک هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان به صنعت برق واریز نشده و نتوانسته‌ایم آن را به نیروگاه‌های مقیاس کوچک پرداخت کنیم.


  • بیشتر بخوانید

استخراج بیت کوین معادل مصرف برق ۱۰۰ سال یک خانه


مدیر عامل توانیر افزود: در سال ۱۴۰۰ تا به امروز دو پرداختی انجام شده و چون منابع ما به طور تدریجی اعمال می‌شوند و ما پرداخت می‌کنیم و تا امروز این مشکل برای این نیروگاه‌ها به وجود آمده است.

متولی زاده گفت: تنها دلیل تاخیر در پرداخت بدهی نیروگاه‌های مقیاس کوچک عدم وجود منابع مالی بوده است که امیدواریم پرداخت شود.

او گفت: بر اساس قانون بودجه باید پولی که بابت فروش برق از مشترکان وصول می‌شود پس از گردش سازمان هدفمندی بلافاصله برای پرداخت‌های موردنیاز در اختیار صنعت برق قرار گیرد.

متولی زاده در پایان تصریح کرد: اواخر اسفند سال گذشته بخش زیادی از مطالبات پرداخت شد و همچنین در ۵ فروردین امسال هم نسبت به پرداخت بدهی این دست از افراد اقدام شد، ولی درمجموع تا روز‌های آخر ماه فروردین کل مطالبات این دست از کارکنان صنعت برق پرداخت شده است.

این روند نامطلوب متاسفانه بیش ترین آسیب را به قشر کارگر در صنعت برق وارد می کند، عدم دریافت مطالبات پس از یک سال محلی برای نارضایتی از این دستگاه شده است.

با توجه به تاکید مدیر عامل توانیر مبنی بر بدهی هدفمندسازی یارانه ها به این دستگاه سراغ سازمان هدفمندسازی یارانه ها رفتیم.

وظیفه هدفمندسازی در قبال وزارت نیرو انجام شده است

میرزایی، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی سازمان هدفمندسازی یارانه ها در این باره می گوید: طبق تصویب نامه هیئت وزیران در تاریخ ۲۲ آذر ۹۹ برای استفاده از ظرفیت اوراق مالی اسلامی و توافق بین این سازمان و وزارت اقتصاد و نامه ارسالی مدیر عامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها به وزیر اقتصاد، این سازمان در قبال طلب ادعا شده توسط مسئولان وزارت نیرو مسئولیت قانونی خود را انجام داده و حمایت های لازم را تعبیه کرده است.

به نظر می رسد وزارت نیرو یا هنوز رقم طلب را دقیق نمی داند و یا رقم از این دستگاه به دست کارکنان صنعت برق نرسیده است. آنطور که یکی از کارکنان نیروگاه های کوچک مقیاس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، مطرح می کند وزارتخانه از مرداد ماه سال گذشته با مشکل در پرداخت حقوق ها مواجه شده است این درحالی است که سازمان هدفمندسازی یارانه ها علاوه بر مشخص سازی تسویه بدهی این سازمان از طریق اوراق اسلامی، هفته گذشته مبلغ ۳۱۳ میلیارد تومان نیز واریزی حمایتی به وزارت نیرو داشته است. 

البته مسئولان این نهاد معتقدند که وزارت نیرو اسناد مربوط به بدهی سازمان هدفمندسازی را مشخص کند چرا که بدهی از جانب وزارت نیرو متوجه سازمان هدفمندسازی یارانه ها نیست.

حال باید علاوه بر پیگیری های مکرر این موضوع از وزارت نیرو منتظر ماند و دید این بدهی چه زمانی توسط وزارت نیرو با کارکنان بخش مهمی از صنعت نیروگاهی کشور تسویه خواهد شد!

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
فتنه ای در راه هست
نقشه دولت چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
۱۲ سال است که معوقات کارمندان مخابرات پرداخت نشده نه گزارشی پخش میشود نه پیگیری می‌شود زور کارمندان به ارباب قدرت و ثروت نمیرسد
آخرین اخبار