مستند «شیران و دلیران» رجعتی به تاریخ شکوهمند بختیاری+تصاویر

مستند «شیران و دلیران» از مجموعه مستند دیار رنگین به مرحله تصویر برداری رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد،  امرالله محمودی تهیه کننده مستند «شیران و دلیران» گفت: این مستند رجعتی به تاریخ شکوهمند بختیاری است.


او افزود: در این مسیر همسو و همراه با دکتر عباس قنبری عدیوی پژوهشگر و، نویسنده کتاب ارزشمند «شیر سنگی» چگونگی پیدایش و آفرینش این تندیس‌های سنگی به شیوه‌ای هنرمندانه به مخاطبین عام و خاص ارائه می‌شود.


محمودی گفت: در مستند «شیران و دلیران» تصاویری از این تندیس‌های سنگی ثبت و ضبط شده که همزمان می‌توان در آن‌ها مفاهیم و مضامینی کاملاً متناقض از عشق و سنگدلی، دلیری و دون پایگی، مهر و بی‌مهری را به وضوح مشاهده نمود!

او افزود: در برخی از تصاویر مستند به روشنی می‌توان در سیمای شیر‌های سنگی که برآیندی از نگرش و جهان‌بینی بختیاری‌ها و مهارت وصف‌ناپذیر هنروران این دیار است ایمان، صداقت، شجاعت و عشق را دید.


بیشتر بخوانید



عشقی که در وجود استادکاران این دیار موج می‌زده و با ضربات استادانه قلم و چکش در پیکره این یادمان‌های باارزش تاریخی جاری می‌شده و به آن‌ها جانی و جهانی می‌بخشیده است.


جهانی که در آن شیران سنگی جان می‌گرفتند و با مردمان دنیای پیرامون خود ارتباطی تنگاتنگ و عاطفی برقرار می‌کردند.


در نقطه مقابل و در زمانه ما می‌توان سنگدلی بی‌حد و حصر را نیز مشاهده کرد. سنگدلی افرادی که با تصورات و تفکرات واهی پتک بر سر و پیکر شیر‌های سنگی می‌کوبند و این شیران مظلوم و بی‌پناه را تکه‌تکه می‌کنند!


موج افسارگسیخته ویرانی این یادمان‌های تاریخی و مواریث گران‌بهای فرهنگی آن‌چنان است که خدایار امانی خواننده بختیاری را بر آن داشته با خلق شعر و ترانه «برد شیر» صدای تنهایی و مظلومیت این یادگار‌های قوم بختیاری را با صدای بلند فریاد بزند. فریادی که می‌توان آن را در مستند «شیران و دلیران» شنید.


بردشیر، شیرسنگ یا شیر سنگی که به عنوان سنگ مزار به کار برده می‌شود نمادی از شکوه، اقتدار، سلحشوری و دلاوری دلیران بختیاری است که برای سالیان متمادی از ایمان، عشق به میهن و جان‌فشانی‌ها برای نیل به آرمان‌های اخلاقی و انسانی سخن گفته است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار