در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

عدم استقبال شرکت‌های سهامی از انتشار اوراق تبعی

کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از دلایل اصلی عدم استقبال شرکت‌های سهامی شرایط بازار سرمایه است به نحوی که سهامدار عمده نمی‌داند که فردا چه اتفاقی برای سهمش خواهد افتاد.

پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه  در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با  اشاره به وضعیت استقبال از  اوراق تبعی در بورس اظهار کرد:  سهامداران  حقیقی می توانند مطابق اطلاعیه منتشره از جانب ناشر یا سهامداران عمده  برای سهم نام برده در اطلاعیه اوراقی را خریداری کنند،  همچنین لازم به ذکر است که بازه  این اوراق حداقل ۱۲ ماه و حداکثر ۲۴ ماه است.

او تصریح کرد: اگر سهامدار در صورت داشتن اوراق تبعی سهم را تا اتمام سررسید اوراق نزد خودش نگه دارد در صورت کاهش ارزش سهم از زمان عرضه اولیه یا ناشر موظف است ما به التفاوت قیمت روز سهام در سر رسید را با قیمت تضمین شده در اوراق تبعی پرداخت کند اگر هم قیمت سهم نسبت به روز نخست با رشد مواجه شود سهامدار هیچ زیانی ندیده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: حسن اوراق تبعی آن است که مبلغ آن طی یک سال مشخص است به گونه ای که یک بازه ۲۰ تا ۲۵ درصدی را به منظور تضمین یک سهم در برمی گیرد اما ناگفته نماند به سبب شرایطی که شرکت ها دارند فقط می توانند میزان کمی از سهمشان را تضمین کنند.

حدادی در پاسخ به این  سوال که در سایر کشورها در بازار سهامشان از چنین ابزاری بهره می گیرند یا خیر؟ گفت: اوراق تبعی به نوعی ساخت خود بازار ایران است در سایر کشورها به سبب وجود ابزارهای دیگر مثل قرار دادهای آتی، اختیارات معامله سهامداران می توانند تا حدودی  برای پوشش ریسک از آن ها استفاده کنند.

او افزود: همچنین باید گفت که در کشورهای دیگر علی رغم بازار سرمایه  بازارشان دو سویه است، یعنی می توانند ابتدا به صورت فروشنده وارد بازار شوند و بعد سهمی را بخرند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: عرضه اولیه به سبب اختیاری که دارد می تواند به سهامدار عمده تکلیف کند که در صورتی فرصت عرضه اولیه را به شما می دهم که امکان انتشار اوراق تبعی را فراهم کنید اگر بپذیرند که موظف به اجرای آن هستند.

حدادی گفت: در زمان گذشته تعهدات سهامداران عمده به نحو دیگری بود به گونه ای که آن ها متعهد می شدند که در بازه یکسال قیمت سهامشان پایین تر از قیمت روز عرضه نمی آید.

او در مورد آنکه چرا بعضی از سهامداران عمده حاضر به انتشار اوراق تبعی نیستند، بیان کرد: یکی از دلایل اصلی شرایط بازار سرمایه است به نحوی که سهامدار عمده نمی داند که فردا چه اتفاقی برای سهمش خواهد افتاد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: خیلی از شرکت های عمده سهامی از آنجایی که حجمشان کوچک است و انتشار اوراق تبعی ریسک بالایی دارد سهامداران عمده زیر بار آن نمی روند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار