دانه‌هایی کوچک که لذت و خواص زیادی دارد/ شهد شیرین ۸۵۰ تن توت، کام‌ها را شیرین می‌کند

۸۵۰ تن میوه توت که خواصی از جمله زیاد شدن عمر انسان و تصفیه خون را دارد، امسال از ۳۲۷ هکتار باغ توت خراسان جنوبی برداشت می‌شود.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، این روز‌ها حال و هوای باغات خراسان جنوبی کمی با بقیه ایام سال متفاوت است.

دانه‌های خوش رنگ و لعاب توت از میان شاخ و برگ‌های این درخت، طرفداران خود را صدا می‌زنند.

وارد یکی از باغات توت شهرستان بیرجند شدیم و در آنجا صحنه‌های جالبی را به چشم دیدیم.

یک نفر از دانه‌های توت دستچین شده می‌خورد و یکی دیگر هم بالای درختی بود و چندین نفر در زیر همان درخت با گرفتن پارچه‌ای بزرگ، منتظر تکان دادن درخت بودند تا توت از بالای آن بیفتد و افراد در کنار هم توت بخورند.

توت نور دیده، شیرین کننده کام انسان

یکی از باغداران شهرستان بیرجند می‌گوید: توتی که از بالای درخت برداشت می‌شود، نور آفتاب بیشتر به آن تابیده است و به همین دلیل، میوه رسیده‌تر است.

او اضافه می‌کند: این توت ها، شهد شیرینی دارد که کام افراد را شیرین می‌کند.

این باغدار بیرجندی با اشاره به یک قول قدیمی می‌گوید: در زمان قدیم گفته شده است که انگور را جفت جفت بخور، توت را مشت مشت؛ و لذت خوردن میوه توت هم به دلیل کوچک بودن دانه‌های آن در این است که تعداد زیادی دانه توت، با هم خورده شود و لذت از جایی بیشتر می‌شود که این کار در کنار اعضای خانواده، فامیل و دوستان انجام شود.


بیشتر بخوانید

حالا بعد از خوردن توت، نوبت به نوشیدن دوغ محلی می‌رسد که بنا به گفته یکی از روستائیان، این کار باعث رفع عطش انسان پس از خوردن توت شیرین می‌شود.

میوه توت علاوه بر اینکه به صورت‌تر و تازه مورد استفاده قرار می‌گیرد، به صورت خشک نیز طرفدار دارد و جایگزین مناسبی برای قند است که افراد دیابتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

از طعم بهتر توت خراسان جنوبی تا افزایش عمر انسان

محمدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیرجند گفت: در مناطق گرم و خشک مانند خراسان جنوبی میوه توت از طعم و کیفیت بهتری برخوردار است.

پویان کارشناس گیاهان دارویی نیز گفت: میوه توت باعث افزایش عمر انسان می‌شود و در بدن خون سازی کرده و خون را تصفیه می‌کند.

بنا به گفته اکبری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، پارسال بیش از ۶۵ هزار کیلو توت و ۸ هزار کیلو برگ توت نوغان از باغات توت استان برداشت شده است.

پیش بینی می‌شود امسال ۸۵۰تُن توت از ۳۲۷ هکتار باغ توت خراسان جنوبی برداشت شود.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.