تاریخ حوادث ایران نمونه مشابه پرونده عجیب خانواده خرمدین دیده است؟

یک روزنامه‌نگار پیشکسوت درباره اینکه آیا در دوران روزنامه‌نگاری خود پرونده‌ای مشابه قتل خانوادگی خرمدین دیده است یا خیر توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمد بلوری، روزنامه‌نگار پیشکسوتی که او را به عنوان پدر حادثه‌نویسی مطبوعات ایران می‌شناسند، می‌گوید که داستان جنایی خرمدین‌ها یکی از عجیب‌ترین پرونده‌هایی است که در دوره ۶۰ سال روزنامه‌نگاری دیده است و اگر می‌خواست برای این پرونده تیتر بزند، «جنایت وحشتناک بر اساس اوهام» را انتخاب می‌کرد.


بیشتربخوانید


این روزنامه‌نگار پیشکسوت درباره اینکه آیا در دوران روزنامه‌نگاری خود پرونده‌ای مشابه قتل خانوادگی خرمدین‌ها را که به این شدت اذهان عمومی را نگران و مضطرب کرده باشد را دیده است، می‌گوید: نمونه بارزی که به یاد دارم مربوط به بیش از ۵۰ سال پیش است. در آن پرونده، مردی حدودا ۵۰ ساله در طی چند ماه، پنج مرد را با برنامه‌ریزی کامل به خانه دعوت کرد و بعد از بیهوش کردن، آن‌ها را به قتل رساند، جنازه‌هایشان را مثله کرد و به دور انداخت.

وجه اشتراک این پرونده با پرونده قتل خانواده خرمدین‌ها در این است که هر دو نفر با برنامه‌ریزی قتل‌ها را انجام دادند، از نظر سلامت روانی مشکلی نداشتند و هیچ‌یک نیز اظهار پشیمانی نکردند.

بلوری یادآور می‌شود: جالب است که آن زمان و در پرونده قدیمی نیز مقام‌های قضایی بر این باور بودند که با توجه به اینکه قتل‌ها برنامه‌ریزی شده بوده است، حکن مجرم حتما اعدام است که اعدام هم شد؛ اما همان زمان برخی از روان‌شناسان عنوان کرده بودند که درست که تمام تصمیمات به صورت منطقی گرفته شده است، اما باید این نکته را در نظر داشت که استدلال فرد قاتل برای ارتکاب به جرم بر اساس اوهام بوده است.

او خاطرنشان می‌کند: در پرونده قتل خانواده خرمدین نیز باید همین نکته را در نظر داشت. آن هم با توجه به اینکه شاگردان بابک خرمدین تاکید می‌کنند که او استادی محترم و نجیب بوده است. درست است که پدر و مادر کاملا برنامه‌ریزی شده دست به قتل زده‌اند، اما استدلال آن‌ها بر اساس اوهام است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم که در اعلام حکم قطعی این دو نفر کمی درنگ شود تا روان‌شناسان بتوانند کاملا به این موضوع بپردازند و زوایای پنهان ماجرا را مورد بررسی قرار بدهند.

بلوری همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در پوشش خبری اخبار حوادث اینچنین لازم است که تمام جزئیات توسط رسانه‌ها منتشر شود، می‌گوید: البته که همیشه باید تمام حقایق را نوشت، اما واقعا لازم نیست که به جزئیات ناراحت‌کننده نیز پرداخته شود و رسانه‌ها باید در بیان برخی جزئیات پرونده با دقت نظر بیشتری عمل کنند. در واقع اخبار قتل‌های این‌چنینی باید حتما بر اساس نظرات روان‌شناسان منتشر شود تا منجر به افزایش بیهوده اضطراب عمومی نشود؛ مخصوصا در زمانه‌ای که مردم، خودشان به سبب مشکلات اقتصادی و شیوع ویروس کرونا، گرفتار مشکلات زیادی هستند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
-
سعید
۰۹:۴۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
نشر این اخبار شیوع بیشتر خشونت در جامعه رو در پی داره.به نظر من این زوج هر دوشون اختلال شخصیت ضد اجتماعی دارن که هیچ عذاب وجدانی ندارن و افسرگی یا سایکوز توشون دیده نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
این پدر و مادر چه روانی باشن چه سالم وجودشون در جامعه خطرناکه .هردوتا باید زنده زنده تو آتیش بسوزن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
تو دنیا خیلی جنایت های وحشتناک تری میشه ولی تفاوتش در این هست که اینا دو تا از بچه های خودشونو کشتن اونم اینقدر وحشیانه ،پشیمون هم نیستن، این خیلی فرق داره با کسی که هزار تا ادم غریبه رو کشته باشه حتی اگه مشکل روحی و روانی و هزار تا مشکل دیگم داشته باشن بازم وجودشون برا جامعه و خانوادشون خطرناکه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۲۹ ۰۱ خرداد ۱۴۰۰
آخرزمان باید همه آماده باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
حالا میخان یه مریضی بهشون بچسبونن تا جلوی اعدامشون گرفته بشه ول کنین بزارین این دوتا وحشی رو بکشن
Canada
ناشناس
۲۲:۰۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
یک اقایی در امریکا ادعای پیامبری ووو کرد و
در حدود 600 تا 700 نفر را دور خودش جمع کرد وبه کشور آمریکای مرکزی رفت و
بعد با سیانور خودش و بقیه را کشت
از این جنایت ها در دینا خیلی زیاد است .متاسفانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
الله اعلم.....
Iran (Islamic Republic of)
فهیمه شبانی
۲۰:۳۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام خسته نباشید .واقعا ما دوست نداریم انقدر خبر جنایی و قتل ببینیم .لازم نیست انقدر یک پرونده رو تعقیب کنید .حداقل توی صفحه اولیه خبر نذارید.ممنون
Canada
ناشناس
۱۹:۳۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
Case روان شناسی خوبی هستند . تأکیدشان اینست که ما خوبیم و حقیقت پیش ماست . ژنتیک ،کروموزوم جنایتکاری انها احتیاج به تحقیقات دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
کل مشکل از اینجاست : در آموزش و پرورش منطق نیست . درسها به زور به بچه ها تحمیل می شود . حفظ کردن دروس تحمیل می شود .بچه ها با نمره تهدید می شوند .سرفصل دروس تحمیل می شود.به زور و انواع تهدیدهای پنهان از خانواده پول می گیرند .دوازده سال .نتیجه همین است .
چاره : نمره را از معلم بگیرید . معلم فقط خوب درس بدهد و ایجاد علاقه کند نه با تهدید نمره . ذهن ما اگر با تهدید درس بخواند بعد ها فشار ها سبب انفجار می شود .
بیاییم جرات داشته باشیم و چیزهای قدیمی را دور بریزیم .
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۸:۱۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
این مرد دیکتاتور و زن جانی سادیسمی روانپریشش پدر و مادر بودند و فرزندان و دامادشان را به طرز فجیحی به قتل رساندند و مثله کردند در کمال خونسردی و از شعف دل اون پرونده قتل قدیمی 50 سال قبل که شما ازش نام بردید افراد غریبه را به قتل رسانده است تفاوتش از زمین تا آسمان است کجاش شبیه یکدیگره جک میگیا . افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
در این مورد پرداختن به اوهام و غیره چیزی از گناه و جرم آنها کم نمی کند ، توجه کنید این پدر و مادر فرزند 47 ساله خود را بیهوش و سپس با چاقو به قتل می رسانند ، بعد چون پدر 81 ساله بوده احتمالا جسد را کشیده و به حمام برده است تا در موقع تکه تکه کردن بتواند خون ها را بشورد ، این فرد جنایت کار باید دست ها پاها و سر را جدا کند ، حال لحظه آیی تصور کنید شما در آن خانه هستید و به حمام می روید مشاهده می کنید سر بابک در گوشه حمام است دستش یک طرف دیگر و این مرد دارد پاها را جدا می کند ، این فرد همان کسی است که بچگی این مقتول را دیده است شما چه حالی پیدا می کنید ، لذا دست از این فلسفه بافی ها و روان شناسی بازی بردارید ، فقط این فرد باید از نظر ژنتیکی و کروموزومی ،بررسی شود تا بشود اطلاعات در این زمینه را بالا برد و در آینده با شناسایی ژنتیکی افراد مشکوک ، جلوی فاجعه های آینده را گرفت ، سپس این جنایت کار را اعدام کرد ، زیرا زنده نگه داشتن او توهین به شعور مردم و انسانیت است ، این افراد کار خود را می کنند بعد می گویند ما دچار اوهام شدیم ، این حرفها بی معنی است ،توجه کنید این فرد سه بار این کار را انجام داده است ، حتی اگر دیوانه هم باشد ، باید اعدام شود ، جامعه منتظر اقدام است،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
باید قانون محکمی برا جلوگیری از فرزند کشی و همسر کشی به تصویب برسه تا دیگه شاهد چنین فجایعی نباشیم چرا باید فردی تصمیم به قتل دیگران بگیره بعد خودشا توجیه کنه کار درستی کرده در جریان قتلها باید شدید برخورد بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
به نظر شما هر کس فرزندکشی میکنه ،چون به این واقف هست که حکمش اعدام نیست این کار رو میکنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
خاشقچی ایران، بعد میگن بن سلمان، این خود بن سلمان هست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۲۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
پرونده افسر بازنشسته ساواک که در مرداد 96 در امیرآباد شمالی تهران ناپسری(بهرام38 ساله) و عروس(نسرین35ساله) را بخاطر اعتیاد شیشه و بدرفتاری با اسلحه به قتل رساند و جسدهایشان را با اره برقی تکه تکه کرد و سوزاند و در بلوار شیخ بهایی جنوبی داخل کانکس زباله انداخت یادتان رفته؟؟؟ این پیرمرد رضایت خانواده عروس را گرفت و قصاص نشد. الان هم در زندان است. در اینترنت تصاویر مقتولین و جریان پرونده هنوز موجود است.
آخرین اخبار