بازار تخم مرغ اصفهان سامان می‌گیرد؟

وضع مبهم بازار تخم‌مرغ در اصفهان، دومین تولید کننده این محصول در کشور، نگرانی‌هایی را بابت چگونگی ادامه فعالیت واحد‌های پرورش مرغ تخم گذار ایجاد کرده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  سالیانه ۱۰۵ هزارتن تخم مرغ در ۲۲۷ واحد مرغ تخم گذار استان اصفهان تولید می‌شود، با این رقم، اصفهان پس از تهران دومین تولیدکننده تخم مرغ کشور است؛ بنابراین از سویی ساماندهی وضع تولید و عرضه تخم مرغ در اصفهان اثر قابل توجهی روی بازار کشور دارد و از سوی دیگر هرگونه سیاست نظارتی و اقتصادی ملی روی این بازار بزرگ تولید و عرضه هم موثر خواهد بود.

بازار تخم مرغ در یک سال اخیر فراز و نشیب‌های زیادی داشته و اکنون با افزایش هزینه تمام شده برای تولیدکنندگان و رسیدن فصل گرما و کاهش تقاضا ضرر و زیان قابل توجهی به تولیدکنندگان وارد شده است.

پیش بینی کاهش تولید تخم مرغ

علی دهقانی مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما  با اشاره به مشکلات پیش روی تولید کنندگان تخم مرغ گفت: افزایش قیمت جوجه یک روزه، پولت تخم گذار و سایر هزینه‌های جاری همچنین ارسال نشدن به موقع نهاده‌های خریداری شده به واحد‌های مرغداری از عمده مشکلات و موانع پیش روی صاحبان واحد‌های پرورش مرغ تخمگذار است.

او با اشاره به اینکه ستاد تنظیم بازار کشور در زمستان پارسال قیمت مصوب هرکیلوگرم تخم مرغ را درِ مرغداری‌ها ۱۴۰۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: با افزایش رسمی نرخ کنجاله سویا و ذرت که از مهمترین اقلام مصرفی مرغداریهاست و هزینه‌های جاری قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم مرغ نسبت به نرخ قبلی مصوبه ستاد تنظیم بازار افزایش یافته است.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: از سوی دیگر کاهش مصرف تخم مرغ در ماه مبارک رمضان و فصل تابستان موجب شده ادامه این وضع برای تولیدکننده بسیار خسارت بار باشد.

دهقانی تاکید کرد: ادامه این روند می‌تواند منجر به حذف بسیاری از واحد‌های تخمگذار از چرخه تولید و به دنبال آن کمبود تخم مرغ در ماه‌های آینده شود.

آیا بازار تخم مرغ سامان می‌گیرد؟

آینده مبهم فعالیت واحد‌های مرغ تخمگذار

خسرو منصوری مدیرعامل اتحادیه مرغ تخمگذار استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما جریان تولید تخم مرغ را روندی با ثبات نسبی دانست و گفت: یک واحد پرورش مرغ تخمگذار، حدود۲۰ ماه بطور مستمر تخم مرغ تولید می‌کند و تنظیم تولید به نحوی که در یک فصل کاهش و در یک فصل مازاد محصول داشته باشد عملا امکان پذیر نیست.

او تاکید کرد: برنامه‌های واحد‌های پرورش تخمگذار بر خلاف مرغ گوشتی، باید دراز مدت باشد.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخمگذار استان اصفهان پیش بینی کرد: آینده تولید تخم مرغ جدا از عوامل معمول که بسته به شرایط فصلی و میزان مصرف در مناسبت‌های خاص است دچار چالش‌های جدی شود.

منصوری ادامه داد: قیمت پایین، رکود درازمدت و مشکلات عدیده از جمله تامین نهاده‌ها با وجود مدیریت در سامانه بازارگاه منجر به تحمیل زیان‌های بسیار سنگین به تولیدکنندگان شده است.

او اضافه کرد: در این شرایط با توجه به غیرقابل پیش بینی بودن آینده تولید و مخاطراتی که متوجه سرمایه تولیدکنندگان شده تولیدکنندگان انگیزه چندانی برای ادامه فعالیت ندارند.

آیا بازار تخم مرغ سامان می‌گیرد؟

تخم‌مرغ در جستجوی مسیر صادرات آسان

حسین ایراندوست معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اگر چه قیمت مصوب تخم مرغ به ازای هر کیلوگرم ۱۴ هزار تومان است، اما اکنون هر کیلوگرم تخم مرغ به قیمت کمتر از ۱۰ هزار تومان درِ مرغداری‌ها خریداری می‌شود.

او با بیان اینکه روزانه ۳۰۰ تا ۳۵۰ تن تخم مرغ در استان تولید می‌شود گفت: بیش از ۴۰ درصد این تولید، مازاد است، اما اگرچه اجازه صادرات داده شده، ولی چون به ازای هر کیلوگرم تخم مرغ ۳۵۰۰ تومان عوارض صادراتی در نظر گرفته شده با کاهش قیمت دلار، رغبت تولیدکنندگان برای صادرات تخم مرغ کاهش یافته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: تولیدکنندگان و صادر کنندگان درخواست دارند که عوارض صادراتی حذف شود تا صادرات تخم مرغ شتاب گیرد و قیمت اصلاح شود.

ایراندوست تصریح کرد: تنها راه جبران ضرر اقتصادی مرغداران فراهم کردن زمینه صادرات تخم مرغ است تا بازار تخم مرغ اصفهان به تعادل نزدیک شود.

او تاکید کرد: اکنون در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها ضروری است برای جلوگیری از ضرر و زیان مرغداران و تامین تخم مرغ مورد نیاز مردم، برنامه ریزی اصولی و مدونی برای صادرات تخم مرغ و کاهش یا حذف تعرفه صادراتی صورت گیرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در پایان افزود: از طرف دیگر لازم است از هم اکنون ستاد تنظیم بازار کشور با برآورد کارشناسی قیمت تمام شده هر کیلوگرم تخم مرغ را اصلاح و مصوب کند تا در روز‌ها یا ماه‌های آینده شاهد تلاطم مجدد در بازار نباشیم.

فراز و نشیب در تولید و عرضه تخم مرغ مانند بسیاری دیگر از اقلام ضروری سفره‌های مردم در چند سال اخیر سبب مشکلاتی شده که هم تولیدکننده و هم مصرف کننده را ناراضی کرده است. با وجود این مسائل باید تصریح کرد ساماندهی این بازار امری ناممکن نیست اگر تدبیر و برنامه ریزی باشد.

گزارش از معصومه اکبری

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.