طحانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دیپلماسی دفاعی دریایی بر مبنای صلح و دوستی است/ ناوگان دریایی یک کشور در امتداد دیپلماسی آن حرکت می‌کند

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش گفت: حضور نیروی دریایی ارتش در سطح آب‌های جهان می‌تواند محاسبات جهانی را تحت تأثیر خود قرار دهد.

امیر دریادار دوم غلامرضا طحانی معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران  در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نقش نیروی دریایی ارتش در آزادسازی خرمشهر از چنگال رژیم بعثی گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای جنگ و از هفتم آذر سال ۵۹ نیروی دریایی رژیم بعث را زمین‌گیر کرد و نیرو‌های این رژیم در دوران دفاع مقدس هیچ حضور فعالی در عرصه دریا نداشتند.

وی ادامه داد: اگرچه رژیم بعثی با تقویت تجهیزات و آنچه که با حمایت کشور‌های غربی و شرقی در اختیار گرفته بود در آسمان بالای سطح دریا با انواع بالگرد‌ها و هواپیما‌ها و موشک‌های ساحل به دریا و انواع مین‌های دریایی وارد عرصه دریا شد، اما در آن عرصه هم هیچ توفیقی نداشت.

یگان‌های نیروی دریایی ارتش نقش مهمی در آزادسازی خرمشهر داشتند

دریادار دوم طحانی گفت: عملیات بیت المقدس از دهم اردیبهشت آغاز شد و تا سوم خرداد به مدت ۲۶ روز طول کشید که ۲۶ روز تداوم عملیات کار بسیار سختی است. در یک عملیات آفندی که برای آزاد سازی منطقه‌ای انجام می‌شود، کار آزاد سازی باید در حداقل زمان ممکن انجام شود و ۲۶ روز طول کشیدن عملیات یعنی ۲۶ روز حمله کردن و رسیدن به نتیجه نهایی که کار بسیار سختی است. از ویژگی‌های عملیات بیت المقدس عبور از رودخانه به عنوان نخستین کاری بود که باید در کم‌ترین زمان ممکن انجام می‌شد و یکی از مؤثرترین یگان‌هایی که در عبور از رودخانه به رزمندگان اسلام کمک کرد، یگان‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. عملیات بیت المقدس سه مرحله داشت که نیروی دریایی ارتش در مراحل اول و سوم آن حضور پررنگی داشت.

وی ادامه داد: در مرحله نخست عملیات بیت المقدس نیروی دریایی با چند گردان از نیرو‌های قایقران و تجهیزات خود در عملیات شرکت می‌کند که کمک بسیار بزرگی در اجرای عملیات می‌شود. عملیات عبور از رودخانه به دلیل آن که رودخانه یک مانع محسوب می‌شود و اگر تاخیر بشود، دشمن در آن سوی رودخانه مهلت دارد که نیرو‌ها را مورد حمله قرار دهد و منهدم کند باید سریع انجام شود. در مرحله سوم عملیات بیت المقدس که به آزاد سازی کامل خرمشهر منجر شد، نیروی دریایی ارتش حضوری فعال داشت و با عبور از رودخانه کارون در همان شب وارد خرمشهر شد و به آزاد سازی این شهر و پاکسازی سواحل رودخانه کارون تا سه راهی برخورد کارون و اروند رود کمک کرد.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش اظهار کرد: با توجه به رشادت تکاوران نیروی دریایی در عملیات مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر، لذا تکاوران دریایی در جریان آزاد سازی خرمشهر از انگیزه بسیار بالایی برای حضور در این عملیات برخوردار بودند و به همین دلیل توانستند در آزاد سازی آن نقش مؤثری را ایفا کنند. آزاد سازی خرمشهر اقتدار و عظمتی بود که خداوند به مردم و نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی داد.

حضور نیروی دریایی ارتش می‌تواند محاسبات جهانی را تحت تأثیر خود قرار دهد

دریادار طحانی درباره حضور و اقتدار نداجا در آب‌های آزاد و بین‌المللی و تأثیر این موضوع بر دیپلماسی اظهار کرد: حضور نیروی دریایی می‌تواند محاسبات جهانی را تحت تأثیر خود قرار دهد و امنیت در بهترین حالت وقتی تضمین می‌شود که شعاع امنیتی‌اش و حضور فیزیکی در دریا گسترش پیدا کند، یعنی ایجاد امتداد‌های عمقی به عبارت دیگر افزایش عمق راهبردی کشور در دریا عینیت پیدا می‌کند. احیای جاده ابریشم دریایی، تمرکز بر اقتصاد دریاپایه و توسعه تفکر اقیانوسی از طریق فعالیت‌های نیروی دریایی ارتش به ظهور خواهد رسید.

وی افزود: رهبر انقلاب در جایی فرمودند که هر قدر نیروی دریایی و وزارت امور خارجه بتوانند عمق اقدام عمل را در حوزه دیپلماسی دریایی گسترش بدهند و امتداد‌های عمقی نظام را افزایش بدهند، چیز خوبی است. ایشان نیروی دریایی را در کنار سامانه دیپلماسی کشور قرار دادند. ما همیشه می‌گوییم نیرو‌های نظامی در امتداد دیپلماسی هستند؛ جایی که تیغ دیپلماسی نمی‌بُرد نیرو‌های نظامی در کنار دیپلماسی قرار می‌گیرند و این تیغ را بُرنده‌تر و مؤثرتر می‌کنند. درباره نیروی دریایی باید گفت خودش بخشی از این تیغ است.

دیپلماسی دفاعی دریایی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای صلح و دوستی است

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش  تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با فرمان رهبر انقلاب که مبتنی بر دیپلماسی دفاعی صلح‌آمیز بوده، با حضور نیروی دریایی ارتش نگاه خود را از دریا‌های سرزمینی که همان خلیج فارس و دریای عمان است را در راستای کم‌رنگ کردن حضور نامشروع قدرت‌های استعماری در منطقه و ایفای نقش ویژه جمهوری اسلامی به عنوان کشوری مهم در جهان، به دور دست برده است.

وی افزود: دیپلماسی دفاعی دریایی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر صلح و عدم سلطه‌پذیری برای پیش‌برد هدف‌ها و کار ویژه‌های دفاعی است. کشورمان به‌واسطه قرار گرفتن در شمال اقیانوس هند، مجاورت با خلیج‌فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و دریای خزر از موقعیت ژئوپلیتیکی و دریایی ویژه‌ای در منطقه و جهان برخوردار است و اقتدار دریایی و برخورداری از یک نیروی دریایی قدرتمند و کارآمد می‌تواند تأثیر به سزایی در صیانت از منافع ملی و دست‌یابی به اهداف دفاعی آن داشته باشد.

دریادار طحانی گفت: دیپلماسی دریایی نیروی دریایی ارتش یعنی ایجاد مراودات توأم با اقتدار دریایی با دیگر کشور‌ها که اکنون نماد آن، اعزام ناوگروه‌های رزمی و حضور مقتدرانه در دریا است. نیروی دریایی در کنار به اهتزاز درآمدن پرچم ایران با حضور خود خط بطلانی بر هجمه‌های دشمنان مبنی بر انزوای سیاسی ایران کشیده است. 

ناوگان دریایی یک کشور در امتداد دیپلماسی آن حرکت می‌کند

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: نیروی دریایی تنها نیرویی است که با همه تسلیحات خودش، در بندر یک کشور دیگر پهلو می‌گیرد. یک ناوشکن با تمام تسلیحات شامل توپخانه، موشک‌ها و هر تسلیحات دیگری که روی شناور دارد در بندر کشور دیگر پهلو می‌گیرد. این پدیده، معانی مختلفی دارد؛ معنای اول این است که ناوگان دریایی در امتداد دیپلماسی یک کشور حرکت می‌کند. معنای دوم این است که تسلیحات نیروی دریایی برای برقراری صلح و امنیت پایدار به‌کار گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: معنای سوم این است که ما به‌عنوان نیروی دریایی معتقد به برقراری امنیت به‌صورت جمعی هستیم. معنای چهارم این است که وقتی نیروی دریایی بخشی از نیروی انسانی و تسلیحات ارزشمندش را در کشور میزبان نشان می‌دهد، یعنی بالاترین سطح از مودت و دوستی وجود دارد؛ بنابراین نیروی دریایی برای کشور امتداد عمقی ایجاد می‌کند و حضرت آقا هم فرموده‌اند هر چه این امتداد عمقی بیشتر شود قطعاً به نفع نظام است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
مثل همیشه خیلی کامل و جاگع صحبت کردند
آخرین اخبار