از مهار روان آب‌ها تا تپیدن نبض قنوات/ راهکاری که با آن می‌توان خشکسالی را دور زد!

با بارندگی و مهار روان آب‌های اخیر در سازه‌های آبخیزداری، رگ‌های خشکیده زمین در روستای لانوی شهرستان سربیشه جانی دوباره گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، ساخت بند خاکی هنوز به پایان نرسیده بود که سخاوت آسمان حجم زیادی از روان آب‌ها را در پشت آن ذخیره کرد.

فتحی رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سربیشه گفت: بند خاکی شهید سلیمانی در بارندگی‌های اخیر حدود ۱۰ هزار متر مکعب آبگیری شد؛ این آبگیری به قنات روستای لانو که بزرگترین روستای نوار مرزی است جانی دوباره بخشید.

یکی از اهالی روستای لانو می‌گوید: با ۵ روز بارندگی قنات روستا زنده شد.

او ادامه می‌دهد: اگر این بند خاکی ساخته نمی‌شد ۹۰ درصد از قنات روستا خشک می‌شد و به کشاورزی ما خسارت زیادی وارد می‌شد.

خراشادی زاده کارشناس منابع طبیعی شهرستان سربیشه گفت: آبی که در پشت سازه‌های آبخیزداری جمع‌آوری می‌شود سبب تقویت سفره‌های زیرزمینی شده و از تخریب اراضی کشاورزی در پایین‌دست جلوگیری می‌کند.

هرچند در این روستا به واسطه بند خاکی بحران خشکسالی کمی مدیریت شده است، اما کمی آن طرف‌تر در روستای عباس آباد شرایط طوری دیگر است.


بیشتر بخوانید


یکی از اهالی روستای عباس آباد می‌گوید: قنات روستا آبی برای خوردن ندارد.

او ادامه می‌دهد: اگر یک بند خاکی در بالادست ساخته می‌شد، روان آب‌ها جمع می‌شد و به کشاورزی ما نیز کمک می‌کرد.

در بارندگی‌های اردیبهشت ماه امسال فقط ۲۰۰ هزار مترمکعب آب در پشت سازه‌های آبخیزداری شهرستان سربیشه مهار شد و حجمی ده برابر آن از دسترس کشاورزان بدون استفاده خارج شد.

مدیریت روان آب‌ها امروزه یکی از راه‌های عبور از بحران خشکسالی است؛ موضوعی که باید به طور ویژه در دستور کار مسئولین قرار بگیرد.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.