مستند «دختر چشمه» نشانه‌ای آشکار از جوشش، سخاوت و پاکیزگی بانوان بختیاری+ تصاویر

تصویر برداری مستند «دختر چشمه» از مجموعه مستند «دیار رنگین» در چهارمحال و بختیاری آغاز شد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، امرالله محمودی تهیه کننده مستند «دختر چشمه» گفت: این مستند براساس پژوهشی از روح‌الله کریمی کیارسی طراحی شده است.


او افزود: مستند " دختر چشمه " به اعماق باورها، اعتقادات و شیوه تعامل پویا و سازنده بختیاری‌ها با آب چشمه‌ساران پرداخته است.


امرالله محمودی در مستند «دختر چشمه» که انعکاس زیبایی در زیباییست قصد دارد تا پندار و اندیشه مردمان بختیاری نسبت به سرچشمه زیبایی‌ها را تصویرگری نماید.


این مستندساز تصاویری از زنان عشایر ثبت کرده که آن‌ها مشک‌های سنگین آب را با مشقت فراوان در یک مسیر سنگلاخی و دشوار به سیاه‌چادر‌های خود می‌برند. مسیری طولانی و بسیار طاقت‌فرسا که تنها این شیرزنان از عهده انجام آن برمی‌آیند.


بیشتر بخوانید

مستند «شیران و دلیران» رجعتی به تاریخ شکوهمند بختیاری+تصاویر



انتخاب نام «دختر چشمه» برای این مستند نمادی از پاکی، زیبایی، برکت، سرزندگی و امید به آینده‌ای درخشان در سایه الطاف بی‌دریغ الهی است.


تهیه کننده مستند «دختر چشمه» گفت: آقای کریمی در روند پژوهش خود با موضوع بختیاری‌ها و چشمه‌ساران به مطالب فراوان و بسیار ارزشمندی دست یافته که می‌توان به آفرینش اشعار و گفتار حکیمانه برای پاس‌داشت آب، باور‌ها و اعتقادات برای پاکیزه نگه داشتن آن و از همه مهم‌تر داشتن روحیه قناعت در مصرف مایه حیات اشاره نمود.


امرالله محمودی گفت: در مستند «دختر چشمه» زنان زحمت‌کش عشایر به عنوان برترین الگو در مصرف بهینه آب معرفی شده است.


او افزود: با دیدگان خود دیده‌ام آن‌ها با چه رنج و مرارتی مشک‌های آب را به سیاه چادر می‌آورند و هر قطره آب برایشان چه ارزشی دارد. چیزی که در خانه‌های ما جایگاه چندانی ندارد و گاه خانم‌های خانه با وسواسی خاص برای شستن یک استکان، یک سطل آب را هدر می‌دهند!


در نقطه مقابل زنان عشایر را می‌بینیم که با یک زندگی کاملاً بی‌آلایش و تنها با اختیار داشتن یک مشک آب برای تمام اعضای خانواده خود غذا تهیه می‌کنند، نان می‌پزند، کشک، دوغ، کره، پنیر و ماست آماده می‌کنند و خداوندگار بی‌همتا را برای فزونی و مهر سپاس می‌گویند.


محمودی معتقد است: به جرأت می‌توان گفت که این زنان در جایگاه برترین الگو‌های مصرف آب هستند ومستند «دختر چشمه» نشانه‌ای آشکار از جوشش، سخاوت و پاکیزگی است.



انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.