میزان مصرف شیر ارتباطی با بروز بیماری‌های قلبی عروقی ندارد

بر اساس مطالعه‌ای که در دانشگاه ریدینگ انگلیس انجام شد، میزان کم یا زیاد مصرف شیر، ارتباطی با بروز بیماری‌های قلبی عروقی ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ساینس دیلی،  مطالعه‌ای که در مجله بین‌المللی چاقی منتشر شده است، سه مطالعه بزرگ در مورد جمعیت را بررسی کرده و نشان داد افرادی که مرتبا مقدار زیادی شیر می‌نوشند، کلسترول خوب و بد کمتری دارند. تجزیه و تحلیل بیشتر از سایر مطالعات بزرگ همچنین نشان می‌دهد کسانی که به طور منظم شیر مصرف می‌کنند ۱۴ ٪ کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب قرار دارند.

تیم محققان با بررسی یک تغییر در ژن لاکتاز مرتبط با هضم قند‌های شیر معروف به لاکتوز، رویکرد ژنتیکی در مصرف شیر داشتند. این مطالعه نشان داد که داشتن تنوع ژنتیکی که افراد بتوانند لاکتوز را هضم کنند، روش خوبی برای شناسایی کسانی است که مقادیر بیشتری شیر مصرف می‌کنند.

پروفسور ویمال کارانی، استاد تغذیه شناسی در دانشگاه ریدینگ انگلیس گفت: ما دریافتیم در میان شرکت کنندگان با تنوع ژنتیکی آن‌هایی که شیر بیشتری مصرف کرده بودند، با وجود آن که BMI بالاتری داشتند اما میزان کلسترول خوب و بدشان کمتر بود. ما همچنین دریافتیم کسانی که دارای تنوع ژنتیکی هستند، به طور قابل توجهی کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونر قلب قرار دارند. همه این‌ها نشان می‌دهد مصرف پایین شیر تاثیری بر جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی ندارد. 

تحقیقات جدید به دنبال چندین مطالعه متناقض انجام شده است که قبلا رابطه علی بین مصرف بیشتر لبنیات و بیماری‌های قلب متابولیک مانند چاقی و دیابت را بررسی کرده است. برای محاسبه ناسازگاری در اندازه نمونه گیری، قومیت و سایر عوامل، این تیم یک متاآنالیز داده را در حداکثر ۱.۹ میلیون نفر انجام داده و از روش ژنتیکی برای جلوگیری از اشتباه استفاده کرده است.

گرچه داده‌های بانک ژنتیک انگلیس نشان داد که افراد مبتلا به تنوع ژنتیکی لاکتاز ۱۱ ٪ خطر دیابت نوع ۲ کمتری دارند، اما بر اساس این مطالعه هنوز مدرک محکمی در مورد ارتباط مصرف شیر با افزایش احتمال دیابت وجود ندارد. این مطالعه مطمئنا نشان می‌دهد مصرف شیر مسئله مهمی در افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی نیست.


بیشتر بخوانید 



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.