غلامی در پاسخ به نماینده بویین زهرا:

فعالیت ۵۶ دانشگاه جزو دستاوردهای دانشگاه پیام نور است

وزیر علوم گفت: بیش از هزار دانشجوی ایرانی و غیرایرانی در ۵۶ نمایندگی دانشگاه پیام نور تحصیل می‌کنند که این جزو دستاورد‌های این دانشگاه است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال روح الله عباسپور نماینده بویین زهرا و آوج مبنی بر «چرا مواد ۶۴ و ۶۵ و ۶۶ برنامه ششم توسعه مربوط به وزارت علوم اجرایی نشده است؟ چرا به بهانه اجرای طرح آمایش سرزمین، دانشگاهه‌ها و موسسات آموزش عالی واقع در غیر از مراکز استانها، تضعیف و ناکارآمد شده است به طوری که موجب کاهش دانشجو و افت فعالیت‌های علمی و تحصیلی شده است؟» گفت: دانشگاه پیام نور در حوزه ارتباطات بین المللی، واحدهای برون مرزی و حرکت در مسیر منطقه‌ای شدن  فعالیت گسترده‌ای داشته و با دانشگاه‌های داخلی ارتباط برقرار کرده است.

وی ادامه داد: اگرچه کرونا در حوزه فناوری آموزشی گسترش داشته است، اما این مسئله در دانشگاه پیام نور از ابتدای برنامه ششم  توسعه زیادی داشته است و تعدادی از دروس با همین شیوه جلو رفته و فارغ التحصیل‌هایی داشته‌اند.

غلامی اظهار کرد: پیام نور با دانشگاه‌های اروپا، استرالیا، کانادا، پاکستان و... ارتباط‌ نزدیک داشته است. یکی از واحدهای فعال پیام نور در افغانستان است که ۹۰۰ دانشجو دارد. 

وزیر علوم تصریح کرد: تحصیل بیش از یک هزار دانشجوی ایرانی و غیرایرانی در ۵۶ نمایندگی دانشگاه در ۴۳ محل در خارج از کشور بر مبنای آموزش‌های الکترونیک در حال حاضر جزو دستاورد‌هایی است که در اجرای برنامه ششم دانشگاه پیام نور انجام داده است.

وی گفت: ۱۳۷ واحد و ۴۹۰ مرکز ساماندهی شده و برای آموزش‌ها، برنامه ریزی مبتنی بر محتوای جدید انجام شده است. 

غلامی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای از آموزش و پرورش به وزارت علوم منتقل شد، توضیح داد: در این انتقال مسائل اداری مختلفی وجود داشت و این مسائل در کنار جا به جایی املاک و... و همچنین ساماندهی پرسنل با زحمات شبانه روزی همکارانم انجام شد.

وزیر علوم بیان کرد: با همکاری آموزش و پرورش و سازمان پرورش استعدادهای درخشان، فعالیت‌هایی در راستای پرورش نخبگان، تحصیل و... انجام شد و آیین نامه‌های آنها بازنگری شد. بر اساس همین آیین نامه، استعدادهای درخشان به دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد وارد می‌شوند.

وی گفت: در همکاری با بنیاد ملی نخبگان دانشگاهی از امتیازات مندرج در آیین نامه‌های مربوط برخوردار می‌شویم و این کار به صورت مستمر صورت گرفته که از نکات مثبت محسوب می‌شود و برنامه‌های دیگری ازجمله تجلیل از نخبگان می‌تواند از زحمات و تلاش آن‌ها تقدیر کند.

غلامی افزود: در بحث ایجاد واحد‌های دانشگاهی مشترک با دانشگاه‌های خارج از کشور از جمله دانشگاه جامعه المصطفی (ص)، واحد‌های برون مرزی متعددی داریم که در حوزه آموزش عالی مورد توجه قرار گرفته است.

وزیر علوم بیان کرد: درخصوص به روزرسانی تجهیزات دانشگاه فنی و حرفه ای، وزارت علوم اقدامات بسیار خوبی را انجام داده است که در سال ۹۸ و ۹۹ اعتبارات بسیار مناسبی در این خصوص اختصاص داده شد. همچنین در خصوص جذب دانشجو و افزایش رشته ها، اتفاقات خوبی در این دانشگاه رقم خورد که قابل توجه است. همچنین درخصوص توسعه آموزش نیز در سال‌های اخیر اقدامات مناسبی انجام شده است. در مجموع در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای تلاش بر افزایش ظرفیت بوده، اما به دو دلیل نتوانستیم در چند سال اخیر موفق به انجام آن شویم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین عوامل عدم افزایش دانشجو در سال‌های اخیر در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و علمی و کاربردی، اجرای برنامه ۳-۳-۶ آموزش و پرورش بود که فارغ التحصیلان رشته‌های مهارتی یک سال دیرتر وارد دانشگاه شدند و بسیاری از این افراد وارد دوره‌های نظری شدند که باعث شد داوطلبان کمتری وارد دانشگاه شوند.

وزیر علوم و تحقیقات در پایان خاطرنشان کرد: وزارت علوم توجه ویژه‌ای به خیران داشته و از ظرفیت آن‌ها به خوبی استفاده کرد که در این خصوص ۷۵ بنیاد خیرین شکل گرفت و آن‌ها درخصوص تجهیزات دانشگاهی، بورسیه‌ها و ادامه تحصیل دانشجویان کمک‌های بسیاری انجام دادند، بنابراین در پایان باید گفت اتفاقات خوبی در دانشگاه‌های مهارتی شکل گرفت و در سال‌های اخیر در بحث آموزش ها، پیشرفت‌های قابل توجهی داشتیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار