سخن روز؛

ضرورت انتخاب آگاهانه

زندگی ما پر از انتخاب‌های کوچک و بزرگ است که همگی آن‌ها می تواند در رسیدن ما به موقعیت فعلی نقش به سزایی داشته باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، تفاوت انسان با مخلوقات دیگر خداوند این است که دارای اختیار است. موهبتی بزرگ که سعادت و شقاوت او را رقم می‌زند. تفاوت دیگری که از همین اختیار نشات می‌گیرد مسئولیت است. ما انسان‌ها در برابر هر عملی که انجام می‌دهیم مسئولیم و باید بتوانیم در برابر عواقب تصمیمات خود پاسخگو باشیم.

هر قدمی که بر می‌داریم با یک انتخاب همراه است. هر اقدامی که می‌کنیم در واقع انتخابی کرده ایم که می‌تواند در موفقیت یا شکست ما موثر باشد. در واقع زندگی گذشته ما پر از انتخاب‌های کوچک و بزرگ است که همگی آن‌ها مهم و مهم‌تر بوده و در رسیدن ما به موقعیت فعلی نقش بسزایی داشته اند. ما در گروی انتخاب‌های خود هستیم؛ و باید بدانیم انتخاب‌های فعلی ما نیز در زندگی آینده خود و چه بسا دیگران تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

اگر دقیق تر اطراف خود را بنگرید، بسیاری از افراد را خواهید دید که بخاطر یک لحظه اشتباه، برای سال‌های سال دچار سختی می شوند. یک انتخاب نادرست، یک لحظه خشم به جای حرف زدن، یک حرف اشتباه، یک لحظه عجله، یک لحظه فشردن پدال گاز و سرعت غیر مجاز، همه و همه می توانند اثرات بسیار بسیار بزرگی را بر زندگی شما بگذارند که هیچوقت جبران نخواهند شد.

به نظر شما برای موفقیت در آینده و رقم زدن سرنوشت مطلوب و در نتیجه رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی و به بیان دیگر برای گرفتن تصمیمات درست و انتخاب‌های خوب چه باید کرد؟

ضرورت انتخاب آگاهانه


بیشتر بخوانید



به سوی انتخابی بهتر

هر انتخابی ممکن است با شکست مواجه شود از انتخاب ساده یک لباس تا شریک زندگی، اما می‌توان راهکار‌هایی را در نظر گرفت و ضریب انتخاب اشتباه را کاهش داد.

۱- هنگام انتخاب سعی کنیم به شنیده‌های خود اکتفاء نکنیم و برای هر مسئله‌ای بر اساس میزان اهمیت آن، زمانی را برای تحقیق صرف نماییم، زیرا داشتن آگاهی و دانش شما را از مسیر انتخاب ناصحیح دور می‌سازد.

۲-در هنگام انتخاب به این فکر کنید که با این انتخاب چه چیزی به دست می‌آورید و چه چیزی را از دست می‌دهید. به طور مثال انتخاب دوستی که باعث تضعیف پایبندی شما به اصل دینداری خواهد شد آیا ارزش دوستی را دارد. شما باید بدانید برای انتخابهایتان چه بهایی را پرداخت خواهید کرد.

۳- عامل بعدی که منجر به اشتباه در انتخاب می‌شود، شتاب زدگی است. شتاب زدگی باعث خواهد شد شما به دام مشکلات گرفتار شوید. پس در انتخابتان عجله نکنید.

۴- هیچ گاه خود را بی نیاز از مشورت با دیگران ندانید. کسی که خود را داناتر از دیگران می‌داند، حتماً اشتباه خواهد کرد. داشتن مشاوران مجرب و دلسوز موجب موفقیت شما در انتخابهایتان خواهد شد.

۵- در شرایط نامناسب تصمیم نگیرید، زمانی که احساسات عاطفی بر شما غلبه کرده است، زمانی که بسیار شادمان و یا اندوهگین هستید و یا در اوج عصبانیت و با احساس گناه، انتخاب نکنید، زیرا انتخابی که تحت فشار صورت گیرد قطعاً نتیجه مناسبی بر جا نخواهد گذاشت.
ضرورت انتخاب آگاهانه
در مثال‌های بالا بازهم فرصت برای جبران کردن وجود دارد. با شرکت در آزمونی دیگر یا تجدید فراش با همسر متناسب شاید بتواند گذشته‌ها را جبران کرد، اما برخی چیز‌ها به هیچ عنوان برگشت پذیر نیست. برای مثال عمر رفته هیچگاه باز نخواهد گشت.

آنجا که ما با انتخاب اشتباه خود سبب ضایع شدن عمر گرانمایه و از بین رفتن فرصت و انرژی جوانی خویش می‌شویم دیگر با هیچ ترفندی نمی‌توانیم این اشتباه را جبران کنیم. فردی که شش یا هشت سال از عمر خود را صرف تحصیل در رشته‌ای کرده که نه با استعداد و علاقه او هماهنگ بوده و نه مهارت و توانمندی لازم را برای اشتغال متناسب با رشته تحصیلی اش دارد، بهای بسیار گزافی را صرف به دست آوردن چیزی کرده که به هیچ عنوان نمی‌تواند از آن بهره‌ای ببرد؛ و این به معنای تباه ساختن نعمتی است که خداوند به رایگان در اختیار ما قرار داده، اما ارزشش با طلا نیز برابری نخواهد کرد.

از دیگر عواقب انتخاب ناآگاهانه تردید و پشیمانی در تصمیم گیری است. انتخابی که بدون مطالعه، مشورت و فکر باشد همیشه با احتمال تغییر همراه خواهد بود. کسی که بدون تحقیق در مورد گزینه‌های مختلف پیش رو دست به انتخاب می‌زند، نمی‌تواند از تصمیم خود دفاع کند و همیشه در گوشه‌ای از ذهنش به گزینه‌های دیگر می‌اندیشد.

آنچه گفته شد عواقب شوم و جبران ناپذیر انتخاب ناآگاهانه بود. انتخاب‌هایی که ما همیشه و در هر لحظه از زندگی با آن‌ها سروکار داریم و هر کدامشان می‌توانند مسیر زندگی ما را تغییر دهند. در نتیجه می‌توان فواید انتخاب آگاهانه و از روی تحقیق و مطالعه را در چند جمله خلاصه کرد.

رقم زدن آگاهانه سرنوشت (آزمون استخدامی)، جلوگیری از اتلاف عمر و انرژی (انتخاب رشته تحصیلی)، احساس اطمینان و رضایت قلبی (انتخاب همسر)، اعتماد به نفس و استواری در تصمیم (انتخاب مکان گردشگری)، رشد و پیشرفت سریع و بازدهی بیشتر (کارمندی که از شغلش راضی است)

ضرورت انتخاب آگاهانه
امام جمعه شهرکرد: انتخاب صحیح در انتخابات راه برون‌رفت از مشکلات است

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد گفت: انتخاب صحیح و آگاهانه تنها راه برون رفت از مشکلات در کشور است.

او افزود: با توجه به مشکلات و وضعیت اقتصادی، حضور مردم در پای صندوق‌های رای و انتخاب آگاهانه و درست، یک گام در راستای رفع همه مشکلات است.

حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اینکه رفع مشکلات کشور با انتخاب درست رفع خواهد شد، گفت: باید با انتخاب فرد اصلح کار‌ها به دست توانمندان، باورمندان به مردم و نظام سپرده شود تا بتوان در راستای محرومیت‌زدایی و خدمت به مردم گام برداشت، نه اینکه تنها از شعار محرومیت‌زدایی و رفع مشکلات مردم برای رسیدن به اهداف خود استفاده کرد.

ضرورت انتخاب آگاهانه


او تصریح کرد: رییس جمهوری ۸۰ درصد اختیارات کشور از جمله مدیریت، امکانات، برنامه‌ریزی، بودجه، انتخاب مدیران و مسئولان را برعهده دارد و باید در انتخاب رییس جمهوری بهترین و اصلح‌ترین گزینه انتخاب شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام گفت: مقام معظم رهبری تاکید کردند رفع مشکلات کشور تنها با انتخاب درست است، باید کار‌ها را به دست توانمندان، باورمندان به انقلاب و مردم سپرد.

امام جمعه شهرکرد بر شناخت واقعی نسبت به افراد برای انتخاب اصلح تاکید کرد و گفت: باید به افرادی رای داده شود که به معنای واقعی در شعار خود صادق باشند و مسئولان نظام باید با نگاه تحول آفرینی و شعار‌های راستین انقلاب اعتقاد داشته باشند و دنبال تبعیض‌زدایی و زدودن آسیب‌ها باشند.

شناخت آگاهانه نامزد‌های انتخابات نقش مهمی در تعیین سرنوشت کشور دارد و یکی از وظایف مردم برای انتخاب فرد اصلح مشورت با افراد آگاه و مورد اعتماد است.

ضرورت انتخاب آگاهانه
افرادی که شناخت و درک بیشتری از مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روز جامعه دارند شامل علما، استادان دانشگاه ها، نخبگان و برخی شخصیت‌های برجسته و متعهد سیاسی می‌توانند مردم را راهنمایی کنند.

بررسی سوابق شغلی و عملکرد نامزد‌ها و شیوه و راهبرد افراد واجد شرایط نیز برای انتخاب فرد اصلح می‌تواند موثر باشد.

انتهای پیام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار