در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

راهکار‌هایی برای رهایی از احساس قربانی بودن در زندگی زناشویی

یک روانشناس درباره علت بروز حس قربانی بودن افراد در زندگی مشترک و راهکارهایی برای رهایی از آن توضیحاتی داد.

افسانه صمدزاده روانشناس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره احساس قربانی بودن در برخی از زوجین اظهار کرد: گاهی اوقات در زندگی مشترک از زن یا مرد در قبال آن چه انجام می‌دهد، قدردانی نمی‌شود و در اغلب مواقع فرد مورد سرزنش از سوی اعضاء خانواده و به ویژه همسر خود قرار می‌گیرد که همین موضوع حس قربانی بودن را به او تلقین می‌کند.

وی با بیان اینکه افراد خودخواه در زندگی زناشویی نسبت به همسرشان گذشت ندارند و تنها به فکر دستیابی به علایق و خواسته‌های شخصی‌‌ خود هستند، افزود: در این میان افرادی هم هستند که در زندگی زناشویی نسبت به همسر خود گذشت دارند و در بسیاری از مواقع از احساسات و علایق شخصی‌شان می‌گذرند.

صمدزاده گفت: فردی که احساس قربانی بودن دارد، فکر می‌کند که برای خودش زندگی نمی‌کند و فقط به حرف شریک زندگی‌اش همه کارها را انجام می‌دهد، به عبارتی آزادی و اختیار ندارد و هر چه همسرش بگوید را انجام می‌دهد. اغلب این افراد احساس رضایت از زندگی خود ندارند و همیشه در حال فداکاری هستند و خوشنود کردن همسرشان وظیفه دائمی آن‌ها شده است.


بیشتر بخوانید


راهکارهایی برای جلوگیری از احساس قربانی بودن

این روانشناس با اشاره به راهکارهای مناسب برای جلوگیری از بروز حس قربانی بودن در زوجین گفت: برای اینکه در زندگی زناشویی خود حس قربانی بودن نداشته باشید، به خودتان بیشتر توجه کنید،  برای خود و آینده‌تان هدف گذاری کنید، عوامل آزار دهنده را از بین ببرید و در نهایت از یک مشاور کمک بگیرید.

صمدزاده درباره تبعات حس قربانی بودن در زوجین گفت: افرادی که احساس قربانی بودن دارند، از زندگی خود رضایت ندارند و اعتماد به نفس آن‌ها شدیدا کاهش پیدا می کند و در اغلب موارد دچار افسردگی می‌شوند.

وی گفت: اشخاصی که معنای زندگی را می‌یابند، افرادی هستند که به ارزش‌های خود پایبند هستند و در برابر آن‌ها احساس مسئولیت می‌کنند، لذا تمرین تعهد و مسئولیت پذیری به شما کمک می‌کند تا در زندگی تزلزل کمتری را احساس کنید و در مسیر خود ثابت قدم باشید.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار