رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد؛

با آغاز فصل گرما، تب کریمه‌کنگو در کمین است

آغاز، گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و احتمال شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (cchf) شهروندان مراقب این بیماری باشند.

عباس آغاز رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن فصل تابستان و گرمای هوا و احتمال انتقال بیماری‌های واگیردار از جمله تب کریمه‌کنگو ایجاب می‌کند که هموطنان بویژه مردم مهاباد بیش از پیش به نکات بهداشتی توجه کرده و در خرید گوشت قرمز دقت بیشتری داشته باشند.

آغاز افزود: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است و همه ساله با فرا رسیدن فصل گرما و تکثیر و فعالیت کنه‌ها، احتمال بروز و شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو افزایش پیدا می‌کند که با اقدامات پیشگیرانه می‌توان در برابر این بیماری اقدامات لازم را انجام داد.


بیشتر بخوانید


او اضافه کرد: شهروندان به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری خطرناک تب کریمه کنگو حتما گوشت قرمز مورد نیاز را از مراکز تحت نظارت و مورد تایید دامپزشکی خریداری و به مهر دامپزشکی بر روی لاشه‌ها دقت کنند و به هیچ عنوان از قصابی‌های غیرمجاز اطراف شهر‌ها که بدون نظارت بهداشتی دامپزشکی اقدام به ذبح و فروش دام می‌کنند خرید نکنند.

آغاز گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از طریق گزش کنه، نیش حشرات، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافت‌های آلوده دام و تنفس در تماس با دام‌های آلوده قابل انتقال است و افراد در تماس با دام و فرآورده‌های دامی شامل دامداران، توزیع کنندگان فرآورد‌های خام دامی، سلاخان، قصابان و همچنین بانوان خانه دار افراد در معرض این بیماری هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: مهمترین عامل در انتقال این بیماری از دام به دام و از دام به انسان کنه‌ها می‌باشند، به همین دلیل در صورت مشاهده کنه بر روی بدن دام، نباید کنه را له نمود که این امر، باعث انتقال ویروس این بیماری می‌شود.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.