رئیس سابق دانشگاه فنی و حرفه‌ای:

فارغ التحصیلان ما فاقد مهارت هستند

شفیعی گفت: ما به شدت نیاز به دانشجویان فنی داریم اما فارغ التحصیلان ما مهارتی تربیت نشده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهیگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود شفیعی، رئیس سابق دانشگاه فنی و حرفه‌ای و قاسم جعفری نماینده پیشین مجلس و استاد دانشگاه در مناظره‌ای به بررسی چالش‌های اشتغال برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به ویژه دانش آموختگان رشته‌های فنی پرداختند.

شفیعی، رئیس سابق دانشگاه فنی و حرفه‌ای در خصوص چالش‌های اصلی بیکاری دانشجویان اظهار کرد: مسئله مدرک گرایی در کشور ما به شدت افزایش یافته است. برای کاهش بیکاری، محور اصلی ارتباط بین صنعت و دانشگاه است.

او افزود: بسیار از دانشجویان نخبه و کاربلد ما بعد از فارغ التحصیل شدن و یا برای ادامه تحصیل و پیدا کردن شغل مناسب به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند، این دسته از افراد معتقدند صنعت نمی‌تواند نیاز شغلی آنها را برطرف کند.

شفیعی ادامه داد: ما به شدت نیاز به دانشجویان فنی داریم اما فارغ التحصیلان ما مهارتی تربیت نشده اند در حالی که برای جذب شدن به بازار کار افراد باید فنی باشند.

او در خصوص روند کاری دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای جذب دانشجویان اظهار کرد: دانشجویان دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای نسبت به دانشجویان دیگر بصورت عملی آموزش می‌بینند، همین امر سبب شده است تا این دسته از دانشجویان بهتر جذب بازار کار شوند اما متاسفانه سیستم آموزشی این دانشگاه‌ها هم دچار انحرافاتی شده است.

رئیس سابق دانشگاه فنی و حرفه‌ای تصریح کرد: مسئولیت پذیری از مهم‌ترین عوامل برای رفع بیکاری است. نادرست بودن فرهنگ کار، عدم تدبیر متولیان امور، کاربردی نبودن سیستم آموزش، عدم حمایت مالی از صاحبان ایده و داشتن رشته‌هایی که کاربردی نیستند از جمله عواملی هستند که باعث به وجودآمدن بیکاری می‌شوند.

او بیان کرد: برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید از شعاری بودن خارج شویم و بصورت عملی، وارد عرصه کار شویم.

شفیعی گفت: در کشوری که حقوق مهندس بالاتر از پزشک است یعنی توسعه داریم. پزشک معالجه می‌کند، ما در مسائل کلی به پیشرفت توجه نمی‌کنیم. طرح تحول سلامت ظاهر خوبی داشت و ۸۰ درصد بودجه برای درمان رفت و آخر کشتی طرح تحول سلامت به گل نشست و راهکار این بود که به جای درمان به پیشگیری توجه کنیم. ما در صنعت هم همینطور هستیم؛ به جای توسعه کمی که باید متوقف شود، باید کیفیت را بالا ببریم. ما در پذیرش دانشجو هم مشکل داریم.

او افزود: از ۱۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد ۷۰ درصد در عمل در دفاع از پایان نامه هیچ کاری نمی‌کنند و یک درصد پایان نامه‌ها هم حتی قابلیت حل مشکلات کشور را ندارند. در کشور ما علم به فناوری تبدیل نمی‌شود ما باید فرهنگ کار را به دانشجو یاد بدهیم. استاد اتو کشیده است و کمتر تجربه دارد البته باید حقوق و مزایای استاد و اعضای هیات علمی تامین شود و متاسفانه ما فرهنگ کار نداریم.

شفیعی گفت: چرا معاونت علم و فناوری تشکیل می‌شود، زیرا وزارت علوم ما نتوانسته به رسالت خود عمل کند. گفتیم معاونت علم و فناوری ایجاد کنیم و بعد صندوق نوآوری و شکوفایی درست کردیم و به نسبت می‌توان نمره خوبی به معاونت علم و فناوری داد. بدنه دولت سنگین است و از روزی که کرونا آمد رئیس دولت خوابید.

او تاکید کرد: دولتی باید بیایید که به جوان‌ها بها بدهد؛ جوانان در فرماندار و استاندار باید چابک و جوان باشند البته جایی هم لازم است که از افراد با تجربه و سن بالا استفاده کرد، اما در عرصه میدانی دولتی باید از جوان‌ها استفاده کرد.

باید شایسته سالاری داشته باشیم

جعفری، نماینده پیشین مجلس گفت: برنامه توسعه مصوب کرده است بودجه پژوهش به ۳ درصد برسد، اما این موضوع محقق نمی‌شود البته نمی‌گوییم کاری نشده است، زیرا در صنایع نظامی و هسته‌ای دستاورد‌های خوبی داریم.

جعفری گفت: ما باید شایسته سالاری داشته باشیم، کسی که تجربه ندارد چگونه می‌تواند وزارتخانه را مدیریت کند، کنار وزیر باید نیرو‌های جوان باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به نظر می‌رسد همه دنبال منافع خود هستند و در حوزه آموزش و پرورش و علم و فناوری باید افراد شاخص را به عنوان وزیر معرفی کنند. آموزش وپرورش به حدی بدهی دارد که وزیر وقتی منصوب می‌شود به دنبال درآمدزایی است. مردم وزیری را دوست دارند که حقوق معلمان را زیاد کند یا حق التدریسی‌ها را استخدام کند، اما باید ۵۰ درصد اعضای هیات علمی آن وزیر را بشناسند و او را قبول داشته باشند و حتی باید از افراد علمی برجسته کشور باشد.

او افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی نامه‌ای زد به دانشگاه‌ها که در عرض سه ماه ماموریت خود را مشخص کنید؛ مگر می‌شود سه ماهه ماموریت مشخص کرد و بعد دولت جدید بیاید و ماموریت‌ها تغییر کند. کسی که وزیر و مسئول می‌شود در ۶ ماه اول خوب کار می‌کند و بعد به قدری درگیر نامه و کارتابل و بازدید و از این قبیل مسائل می‌شود که کار کردن را از یاد می‌برد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار