دفاتر تسهیلگری یکی از مگاپروژه‌های دولت در حوزه اجتماعی

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه گفت : دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی یکی از مگاپروژه‌هایی است که در دولت در حوزه اجتماعی به ثمر رسیده و اجرایی شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، فریبرز نجفی مهر مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه گفت : در سرشماری سال ۹۵، جمعیت حاشیه نشین کشور را حدود ۱۱ میلیون نفر برآورد نموده اند که این حجم و تراکم جمعیتی در مناطقی که فاقد زیرساخت‌های مناسب می‌باشند و همچنین با کمبود‌ها و محرومیت‌های مختلف مواجهند، همواره در معرضِ مشکلات و آسیب‌های اجتماعی گوناگون بوده‌اند.

او گفت : متاسفانه به دلیل پراکنده کاری و نبود انسجام فعالیت‌ها و برنامه‌های ادارات و سازمان‌های خدمت رسان و نبود عدالت در توزیع امکانات شهری، هنوز این مناطق از یک شرایط مناسب و استاندارد برای سکونت شهروندان مظلوم و کم بضاعت دیارمان برخوردار نشده‌اند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه به دیدار اعضای شورای اجتماعی کشور با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: در این نشست وزیر کشور و اعضای شورای اجتماعی گزارشی از وضعیت ناخوشایند و نامناسب مناطق حاشیه‌ای را خدمت ایشان ارائه کردند و معظم له با دغدغه مندی و دلسوزی فراوان، دستور دادند حوزه حاشیه نشینی در کنار دیگر آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی و خودکشی به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی تعریف شود و وزارت کشور در کنار ستاد بازآفرینی شهری تدابیری برای بهبود وضعیت این محلات بیاندیشد.

او افزود: پس از دستور رهبر معظم انقلاب، دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی در برخی استان‌ها تشکیل شدند و اکنون در ۲۳۵ محله در سطح کشور این دفاتر فعال هستند و حدود ۱۰۰۰ محله دیگر نیز شناسایی شده اند که در ادامه، این دفاتر در آن‌ها هم استقرار پیدا خواهند کرد.

نجفی مهر ادامه داد: با توجه به برآیند‌های کارشناسی در سطح استان، سه شهرستان هرسین، اسلام آباد و کرمانشاه به عنوان پایلوت استقرار دفاتر تسهیلگری انتخاب شدند و دفاتر در سطح این سه شهر راه اندازی شد.

او گفت: دفاتر تسهیل گری با رویکردی اجتماع محور و با بهره‌گیری از نیرو‌های متخصص و کارشناس، به ظرفیت شناسی و احصاء پتانسیل‌ها و مشکلات و معضلات محلات پرداخته و زمینه را برای فعالیت بابرنامه ادارات فراهم می‌نمایند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه اکنون واقعیت‌های زیر پوستی محلات حاشیه نشین برای مدیران دستگاه‌های اجرایی مشخص است افزود: دفاتر تسهیلگری پایگاه داده‌هایشان را در ابعاد مختلف به روز کرده اند و برنامه ریزی‌های لازم را برای حل این مشکلات و معضلات ارائه می‌دهند و اصلح‌ترین مشاور برای نهاد‌های خدمت رسان و دستگاه‌های اجرایی محسوب میگردند.

نجفی مهر ادامه داد: دفاتر تسهیلگری با شناسایی و سازماندهی معتمدین محلی، مطالبه‌گری را به شکل منظم و مدنی آموزش می‌دهند و به گونه‌ای پیش میروند که ساکنین این سکونت گاه‌ها، مشکلات را با مشارکت و همفکری و همراهی همدیگر مرتفع کنند و یک ارتباط مناسب و منطقی با دستگاه‌های دولتی برقرار کرده‌اند.

او افزود: سازمان بسیج حقوقدانان استان کرمانشاه از یک سابقه مدنی بسیار خوب برخوردار است و قرار است در قالب یک تفاهم نامه از تخصص این عزیزان برای ارائه مشاوره‌های حقوقی به مردم این محلات و نیز برگزاری کارگاه‌های آموزشی حقوق شهروندی بهره بگیریم و سواد حقوقی ساکنان محلات حاشیه نشین را ارتقاء دهیم و آن‌ها را با حقوق طبیعی خود آشنا نماییم.

او گفت: این مجموعه بدون هیچگونه چشمداشت مادی دفاتر تسهیلگری را در پیمودن این مسیر یاری می‌دهد.

نجفی مهر گفت: امیدوارم در آینده دیگر نهاد‌ها و تشکل‌های صنفی به این عرصه ورود پیدا کنند و بخشی از وظایف بخش دولتی را بر عهده بگیرند و بتوانند به مردم خدمات ماندگاری ارائه دهند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.