پالایشگاه‌های آسیا در انتظار احیای برجام و خرید نفت ایران

کاهش صادرات نفت ایران، پالایشگاه های کشورهای آسیایی را با مشکلاتی مواجه کرده و اکنون امید آنها به احیای برجام و از سرگیری واردات نفت از ایران است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه بیزینس اینسایدر با ارائه تحلیلی از کاهش سود پالایشگاه‌ها در کشور‌های آسیایی از جمله هند پراخته و دلیل آن را عدم صاردات نفت ایران و شیوع ویروس کووید-۱۹ توصیف کرده است.

بیزنس اینسایدر ضمن بیان این مطلب که اکثر کشور‌های آسیایی به غیر از چین، به دلیل شیوع ویروس کرونا با کاهش چشمگیر سود مواجه شده‌اند، می‌گوید: «شیوع کرونا باعث کاهش مصرف محصولاتی مانند بنزین و سوخت لازم برای جت‌ها شده است. البته در چین این مسئله به دلیل صادرات نفت از ایران مشاهده نشده است.»

این تحلیل در ادامه افزود: «انتظار می‌رود احیای توافق هسته‌ای ایران با افزایش صادرات سوخت از ایران به کشور‌های آسیایی همراه باشد.»

در بخشی دیگر از این تحلیل آمده است: «اغلب کشور‌های آسیایی چشم انتظار احیای برجام هستند تا حجم گسترده ای از نفت خام به پالایشگاه های آنها وارد شود. این تامین سوخت در واقع برای سوخت کشتی‌ها و تولید برق در برخی کشور‌ها به کار خواهد رفت.»

ماه گذشته (مه) متوسط سود تبدیل نفت خام به بنزین نسبت به ماه آوریل شاهد کاهش بود. همچنین محدودیت‌های قرنطینه کرونایی باعث شد تا تقاضا برای سوخت حمل و نقل از مالزی تا ویتانم و ژاپن کاهش یابد.

مدیر مالی دومین شرکت بزرگ خرده‌فروشی سوخت در هند در این باره گفت: «در حال حاضر صادرات گزینه خوبی برای ما نیست.»

مصرف داخلیِ کمتر سوخت در این کشور‌ها باعث شده تا پالایشگاه‌های آسیایی برنامه‌های گذشته خود را کنار کذاشته، نرخ را ثابت نگه داشته و در عوض فعالیت خود را کاهش دهند.

همچنین در ماه مه حاشیه سود پالایشگاه‌های سنگاپور به طور متوسط ۷۱ سنت اعلام شده است. در همین برهه زمانی در سال ۲۰۱۹ (پیش از همه‌گیری ویروس کرونا) این میزان ۲.۴۱ دلار گزارش شده و اکنون به معنی کاهش سود چشمگیری است.

روز گذشته در آسیا سود حاصل از تبدیل نفت خام به بنزین ۷.۸۹ دلار و در ماه متوسط ۸.۴۷ دلار اعلام شده است.

حاشیه سوخت برای کوره‌های گوگردی نیز برای اولین بار در ماه دسامبر (آذر) به زیر ۱۰ دلار در هر بشکه کاهش یافت. این میزان در ماه فوریه (بهمن) در بالاترین حد خود یعنی ۱۶ دلار به ازای هر بشکه قرار داشت. تفاوت قیمت نفت خام و فراورده‌ها نفتی نیز در کمترین حالت ۵ ماه گذشته گزارش شده است.

اما در مقابل تقاضای گازوئیل از برخی کشور‌ها به ویژه چین باعث ایجاد روزنه امیدی شده است. در سه ماه اول سال جاری مصرف آسیا ۹.۴ میلیون بشکه گازوئیل در هر روز بوده و انتظار می‌رود در سه ماهه دوم بالاتر باشد.

البته ذخایر دسته‌ای از انواع سوخت، که شامل گازوئیل نیز می‌شود، در هفته منتهی به ۲۶ مه (۵ خرداد) در کمترین میزان در آوریل ۲۰۲۰ (فروردین ۱۳۹۹) رسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار