در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بورس وسیله‌ای برای احیای شرکت‌های پروژه محور

کارشناس بازار سرمایه گفت: کانالیزه کردن منابع و حرکت نقدینگی مازاد جامعه به سمت سرمایه گذاری مولد، وسیله‌ای برای احیای شرکت‌ها است.

فرهنگ حسینی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که شرکت‌های پروژه محور چه شرکت‌هایی هستند؟، بیان کرد: یکی از کارکرد‌های مهم بازار سرمایه تخصیص منابع به بخش واقعی اقتصاد است، این مهم بخشی از کارایی تخصیصی بازار سرمایه است.

وی افزود: معاملات عادی سهام در بورس در قالب معاملات ثانویه، اساسا تاثیری بر بخش واقعی اقتصاد ندارد، نیاز و دغدغه سال‌های اخیر در بازار سرمایه، جذب منابع و حداکثر سازی مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی در راستای اقتصاد مقاومتی است.


بیشتر بخوانید 


کارشناس بازار سرمایه گفت: از سوی دیگر، پروژه‌های بازار اولیه، بازده و سود مناسبی نسبت به بازار سرمایه دارند، ولی به دلیل تجربه‌های ناموفق تاسیس شرکت‌های سهامی عام در حوزه‌های سیمان، پتروشیمی و حتی ساختمانی، باعث شد که این قضیه با دلسردی سرمایه گذاران روبرو شود.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: قریب به یک دهه از آخرین موج تاسیس‌ شرکت‌های سهامی عام مبتنی بر پروژه‌ها می‌گذرد و تعداد معدودی از پروژه‌های فوق به بهره برداری رسیده اند.

حسینی در رابطه با ساختار شرکت‌ها تشریح کرد: ساختار شرکت‌های فوق مشکلات عدیده‌ای داشت، لذا بازبینی و باز طراحی ساختار شرکت‌های سهامی عام برای اجرای پروژه‌ها ضرورت یافت.

وی در پاسخ به این پرسش که در طرحی‌های جدید به چه چیزی پرداخته شده است؟، افزود: در ساختار طراحی شده جدید، به صلاحیت و تخصص سهامداران و موسسان، ماهیت پروژه و حداقل سرمایه توجه ویژه‌ای شده است و در عین حال، به دلیل پذیرش آن در فرابورس ایران، امکان معاملات آن نیز فراهم می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: این موضوع می‌تواند به مشارکت آحاد مردم در ساخت پروژه‌های معدنی، فلزی و پتروشیمی کمک شایانی کرده و در عین حال سودآوری مناسبی برای سرمایه گذاران آن داشته باشد.

حسینی در رابطه با تامین مالی تشریح کرد: از سوی دیگر، تامین مالی صورت گرفته می‌تواند به سرمایه گذاری در بخش واقعی اقتصاد، رشد اقتصادی و اشتغال مولد منجر شود و در عین حال از زمان سرمایه گذاری امکان خرید و فروش سهام و نقدشوندگی برای سرمایه گذاران فراهم باشد.

وی در پایان گفت: موضوع مهم دیگر، کانالیزه کردن منابع و نقدینگی مازاد جامعه به سمت سرمایه گذاری مولد است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار