پالایشگاه نفت تهران را بیشتر بشناسید

پالایشگاه نفت تهران یا همان پالایشگاه شهید تندگویان، پالایشگاهی با قدمت ۵۰ ساله است که ظرفیت پالایش روزانه ۲۳۵ هزار بشکه در روز را دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پالایشگاه نفت تهران یا همان پالایشگاه شهید تندگویان، پالایشگاهی با قدمت ۵۰ ساله است که ظرفیت پالایش روزانه ۲۳۵ هزار بشکه در روز را دارد. درسال ۱۳۴۴ ساخت پالایشگاه نفت تهران به ظرفیت روزانه ۸۵ هزار بشکه آغاز شد، از دومین خط لوله نفت اهواز - تهران بهره‌برداری و تلمبه خانه ناهید در نزدیکی اهواز افتتاح شد.

در سال ۱۳۴۷ قرارداد فروش ۲۵ هزار تن فرآورده‌های نفتی به افغانستان منعقد شد و پالایشگاه تهران با ظرفیت روزانه ۸۵ هزار بشکه آغاز به کار کرد، همچنین عرضه بنزین سوپر پالایشگاه تهران در ۴۵ جایگاه فروش در تهران و شهرستان‌ها آغاز شد.

در سال ۱۳۵۲ افزایش ظرفیت پالایشگاه تهران به ۱۲۵ هزار بشکه در روز،  صورت گرفت،  در سال ۱۳۸۳ واحد‌های جدید و تغییرات درون پالایشگاهی در پالایشگاه‌های تهران  احداث شدند و در سال ۱۳۸۶ عملیات اجرایی طرح توسعه و بهینه سازی پالایشگاه تهران، آغاز شد.

سهامداران عمده پالایشگاه تهران

نام درصد
بانک تجارت 2.22
بانک صادرات ايران 2.22
فولاد مباركه اصفهان 1.68
بانک ملت 1.67
صنايع پتروشیمی خليج فارس 2.22
ملی صنايع‌ مس‌ ايران‌ 2.05
پالايش نفت تهران 3.89
مخابرات ايران 1.11
معدنی‌ و صنعتی‌ چادرملو 1.15
پالايش نفت اصفهان 1.11
گروه مپنا (سهامی عام) 1.42
پالايش نفت بندرعباس 1.11
فولاد خوزستان 1.67
كشتيرانی جمهوری اسلامی ايران 1.33
پتروشیمی مارون 1.67
فولاد آلياژی ايران 2.19
پالايش نفت تبريز 1.11
فجر انرژی خليج فارس 1.67
آلومينيوم‌ ايران‌ 1.67
كارخانجات‌ مخابراتی ‌ايران‌ 1.94
بيمه دانا 3.05
پست بانک ايران 1.39
پارس‌ سويچ‌ 2.53
سيمان‌ داراب‌ 2.78
صنايع سيمان دشتستان 1.89
پالايش نفت لاوان 1.11
پالايش نفت شيراز 1.11
نيروترانس‌ 1.7
حمل و نقل پتروشیمی (سهامی عام) 1.61

این پالایشگاه در سال ۱۳۴٦ تأسیس شد و در حال حاضر مشتمل بر دو پالایشگاه جنوبی و شمالی است و تأسیسات آن در جنوب تهران مستقر هستند.

پروژه احداث پالایشگاه تهران، از سال ۱۳۴۴ توسط شرکت ملی نفت ایران آغاز و در نهایت این پالایشگاه در سال ۱۳۴۶ تکمیل و راه‌اندازی شد. ظرفیت اسمی پالایشگاه تهران در سال‌های نخست، معادل ۸۵ هزار بشکه در روز بود، که طی اصلاحات فرآیندی انجام شده در سال ۱۳۵۵، ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی آن به ۱۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

روند روبه رشد مصرف فرآورده‌های نفتی در کشور و تأمین سوخت بازار داخلی، ساخت و راه اندازی پالایشگاه دوم با ظرفیت اسمی ۱۰۰ هزار بشکه در روز را ایجاب کرد که در پی آن، در سال ۱۳۸۲ با انجام برخی تغییرات، ظرفیت اسمی این پالایشگاه نیز به ۱۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

نفت خام مورد نیاز پالایشگاه تهران به طور روزانه توسط شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و از طریق دو خط لوله ۲۴ و ۲۶ اینچ، از میدان نفتی مارون و میدان نفتی اهواز، واقع در استان خوزستان، تأمین می‌شود.

پالایشگاه تهران حدود ۱۵ ٪ از ظرفیت پالایشگاهی کشور را تشکیل می‌دهد و محصولات تولیدی آن شامل یک درصد بنزین، ۱۶ درصد گازوئیل، ۳۰ درصد نفت گاز (گازوئیل)، ۲۱ درصد نفت کوره و پنح درصد سایر فرآورده‌های نفتی است.


بیشتر بخوانید


واحد‌های تولیدی آن نیز شامل موارد زیر است: 

واحد تولید نفت سفید

نفت سفید از ترکیباتی مثل پارافین ها، نفتن‌ها و آروماتیک‌ها با نقطه جوش ۱۷۰- ۲۵۰ درجه سانتی گراد تشکیل شده و برای تأمین سوخت هواپیما‌های جت، تهیه پودر‌های شوینده و حشره کش‌ها و نیز جهت روشنایی و گرما به عنوان نفت چراغ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

واحد تولید بنزین

بنزین یکی از ترکیباتی است که به عنوان سوخت موتور‌های احتراق داخلی و همچنین در تولید حلال‌ها کاربرد دارد و به دو نوع معمولی و سوپر قابل تقسیم است که در این واحد هر دو نوع بنزین، تولید دارد.

واحد تولید نفت کوره

نفت کوره در تأسیسات بزرگ صنعتی مثل نیروگاه‌های برق و همچنین به عنوان سوخت کوره‌ها و سوخت کشتی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. چهار نوع نفت کوره ۱۸۰، ۲۳۰، ۲۸۰، ۳۸۰ در پالایشگاه تهران تولید می‌شود.

واحد تولید گازوئیل

یکی دیگر از ترکیبات تولیدی پالایشگاه نفت تهران گازوئیل است که به عنوان سوخت در موتور‌های احتراق دیزل، ژنراتور‌ها و تلمبه‌های گازوئیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

واحد تولید سوخت هوایی

در این واحد سوخت هواپیما‌ها تولید می‌شود. سوخت هوایی سنگین (ATK) و سوخت هوایی سبک (JP ۴) دو نوع سوختی هستند که برای موتور‌های توربینی هواپیما‌های مسافربری و برخی هواپیما‌های جنگی، هواپیما‌های ملخ دار جنگی و انواع هلیکوپتر‌ها استفاده می‌شوند.

گاز مایع

این محصول تحت عنوان بوتان تجارتی، پروپان تجارتی و یا مخلوطی از این دو در پالایشگاه نفت تهران تولید شده و به بازار عرضه می‌شود. LPG تولید شده در این شرکت به عنوان سوخت خانگی و صنعتی و همچنین به عنوان جایگزین ترکیـبات کلروفلـورو کربن‌ها در سیستـم‌های سرد کننده استفاده می‌شود.

طرح‌های توسعه پالایشگاه تهران

در راستای طرح‌های توسعه این پالایشگاه مصرف انرژی در این شرکت کاهش یافته و راندمان توربین‌های گازی آن ۹ درصد افزایش یافته است.

با اجرای این طرح‌ها، تولید گاز‌های گلخانه‌ای و آلاینده‌های این پالایشگاه، ۲۲ میلیون کیلوگرم در سال کاهش یافته است که کمک بزرگی به محیط زیست خواهد کرد.

شرکت پالایش نفت تهران در حال حاضر یک شرکت خصولتی محسوب می‌شود چرا که با وجود واگذار شدن بخش عمده سهام آن به بخش خصوصی، همچنان بر اساس اطلاعات موجود در سامانه سازمان خصوصی سازی کشور، ۱۲.۴۶ درصد از سهام آن در اختیار دولت قرار دارد؛ البته، قرار است مابقی سهم دولت نیز در بورس عرضه شود.

در حال حاضر محصولاتی مانند گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره و سوخت‌های هوایی، فرآورده اصلی تولیدی و حاکمیتی محسوب شده و مطابق با الزامات موجود، تماماً به شرکت ملی پالایش و پخش ارسال و تحویل گردیده و امکان فروش آن‌ها توسط شرکت پالایش نفت تهران وجود ندارد.

سایر محصولات تولیدی پالایشگاه شامل وکیوم باتوم، انواع روغن خام سبک و سنگین، آیزوریسایکل، گوگرد، نفتای سبک و سنگین و حلال ۴۰۲ و ...، ویژه محسوب شده که به همین دلیل، توسط این شرکت و از طریق بورس کالا یا بورس انرژی عرضه و به فروش می‌رسد.

امکان خرید وکیوم باتوم و نفتای سنگین تولیدی بصورت اعتباری و وجود دارد. جهت خرید اعتباری ابتدا شرکت خریدار درخواست خود را به همراه پروانه بهره‌برداری، روزنامه رسمی آخرین تغییرات و صورت مالی سال گذشته خود را به اداره بازاریابی و فروش ارسال می‌نماید. مدارک بررسی و جهت ادامه فرآیند (امضا‌موافقتنامه فی‌مابین و دریافت تضامین) با خریدار هماهنگی خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.