هارمونی طبیعت و پوشش دختران بختیاری+ تصاویر

زاگرس و طبیعت بی نظیرش خاستگاه مردمانی مهربان و دوست داشتنی است که در این سرزمین کوهستانی و سبز خاطراتی ماندگار در تاریخ منطقه دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، لباس‌های محلی با رنگ‌های شاد و سر زنده از ویژگی‌های پوشش زنان بختیاری است که سابقه چند هزار ساله دارد.


لباس زنان بختیاری با رنگ‌های بسیار زیبا و شاد، الهام گرفته از طبیعت پیرامون زندگی آنها، مرز حجاب و عفافی است برای تمام داشته‌های شیرزنان دیار زاگرس نشینی که با وجود تمام مشکلات، هیچگاه از اصالت و ریشه خود دور نگشته اند و همواره به عنوان نماد استقلال در پوشش ظاهری در جای جای این مملکت زبانزد خاص و عام است.


زاگرس و طبیعت بی نظیرش خاستگاه مردمانی مهربان و دوست داشتنی است که در این سرزمین کوهستانی و سبز خاطراتی ماندگار در تاریخ این منطقه دارند.


بیشتر بخوانید



پوشش سر زنان بختیاری لچک و مینا است. لچک کلاهی است که زیر مینا استفاده و با انواع سکه‌های قدیمی، مروارید، سنگ و پولک تزیین می‌شود و انواع مختلف دارد.


چرا زنان بختیاری لباس‌های با رنگ شاد می‌پوشند؟


یونس شفیعی یک دوستدار میراث فرهنگی گفت: زن در قوم بختیاری از ارزش و احترام خاصی برخوردار است به طوری که در بیش‌تر نزاع‌های خانوادگی که اتفاق می‌افتد زن باعث امنیت خاطر است. برای نشان دادن پاکی یک خانواده یا شخص به مادر وی یا در اصطلاح محلی "شکم زای" او اشاره می‌کرده‌اند.


او خاطرنشان کرد: لباس دختر‌ها از رنگ‌های بسیار شاد دوخته می‌شود که رابطه مستقیمی با رنگ طبیعت دارد. همان طور که نام آن‌ها برگرفته از گل و زیبایی‌های طبیعی است.


شفیعی ادامه داد: لباس دختران با سلیقه بسیار خاص متعلق به خودشان و با توجه به شرایط زندگی در کوهستان انتخاب می‌شود. لباس زنان بختیاری شامل پیراهنی بلند است که تا زانو ادامه دارد و "دامن قری"، "مینا" و "لچک" نام دارند.


او اظهار داشت: روسری دختران جوان الوانی یا سفید رنگ است که به همراه پولک‌های ریز از الوان، روسری و یا حاشیه‌های آن را می‌پوشانند تا زیباتر شده و در هنگام حرکت صدا کند. زنان بختیاری به جای پولک سکه‌هایی از طلا و نقره بر روسری‌هایشان وصل کرده و لچک بر سر قرار می‌دهند. لچک کلاهچه‌ای است که زنان بختیاری پس از بافت گیسوان خود بر سر می‌گذارند.


شفیعی تصریح کرد: زنان بختیاری علاوه بر لچک پیشانی خود را نیز با سکه‌هایی از طلا و نقره پر می‌کنند. لچک بر سر کردن میان همه زنان بختیاری مرسوم است، اما دختران کم‌تر بر سر می‌گذارند. زنان چیز دیگری شبیه به کت کوتاه بر تن می‌کنند که "دلک" نام دارد و از جنس مخمل می‌باشد. "دلک" از رنگ‌های متفاوت و آستری گل‌دار دوخته می‌شود که حاشیه آن را با رنگ‌های طلایی یا زرد به شکل زیگ‌زاگ می‌دوزند.


استفاده از رنگ‌های متنوع و شاد در لباس زنان بختیاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به طوری که رنگ سرخ تنها رنگ ثابت در لباس آن‌ها است که هیچ گاه عوض نمی‌شود. رنگ سرخ لباس زنان بختیاری برگرفته از رنگ سرخ و شاد گل‌های کوه‌های زاگرس است.

عکاس: کبری تاجی

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
خیلی عالیه درودبربختیاری