کاوشگر ناسا تا ساعاتی دیگر نزدیک ترین فاصله به مشتری را تجربه می کند

یکی از کاوشگران ناسا که چند سالی است در مدار سیاره مشتری در حال گردش است تا چند ساعت آینده به نزدیکترین فاصله از این سیاره می رسد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ناسا؛ کاوشگر جونو آژانس فضایی ناسا از سال ۲۰۱۶ تاکنون به دور سیاره مشتری می‌گردد و امشب ساعت عصر ۱:۳۵ به وقت EDT (۲۲ به وقت ایران) به نزدیک‌ترین فاصله از بزرگترین سیاره یعنی گانیمید می‌رسد. در دو دهه گذشته این اولین باری است که ناسا توانسته به بزرگترین سیاره منظومه شمسی نزدیک شود.


بیشتر بخوانید


تحقیق درباره ترکیبات مشتری از مهم‌ترین اقدامات جونو است

طبق گزارشات ناسا، جونو قرار است درباره ترکیبات ساختاری این سیاره و پوسته یخی آن تحقیقاتی را انجام دهد. علاوه بر این قصد دارد اطلاعاتی را درباره ماموریت‌های احتمالی که قرار است در آینده انجام بگیرند کسب کند. ناسا در سال ۲۰۰۰ و برای آخرین بار با فضاپیمای گالیله به فاصله ۱۰۰۰ کیلومتری مشتری رسید و پس از آن دیگر این اتفاق رخ نداد.

کاوشگر جونو ناسا برای بررسی دقیق مشتری به آن نزدیک می شود

اسکات بولتون ار محققان موسسه تحقیقاتی ساوت وست در این باره می‌گوید:" کاوشگر جونو مجموعه‌ای ابزار‌های حساس را با خود حمل می‌کند که مشاهده و تحقیق درباره مشتری را به شکلی متفاوت از گذشته فراهم می‌کند. در این پرواز ما می‌توانیم اکتشاف در مشتری را در قرن ۲۱ تجربه کنیم و اطلاعاتمان را برای ماموریت‌های آینده که قرار است با سنسور‌های منحصر به فردی انجام بدهیم، تکمیل کنیم و بتوانیم برای نسل بعدی آزمایشات و ماموریت‌ها در حوزه مشتری آماده شویم. "

ماموریت‌های آینده در مشتری شامل ماموریت اروپا کلیپر است که هنوز تاریخ آن اعلام نشده و ماموریت JUICE از سازمان فضایی اروپایی که سال آینده میلادی به فضا پرتاپ می‌شود و سال ۲۰۲۹ به مشتری می‌رسد.

کاوشگر جونو ناسا برای بررسی دقیق مشتری به آن نزدیک می شود

ثبت تصاویر مشتری توسط جونو

سیاره مشتری از عطارد هم بزرگتر است و تنها قمر منظومه شمسی است که مگنتوسفر یا مغناطیس دارد. ناسا در توصیف این مگنتوسفر آن را منطقه‌ای حبابی‌شکل از ذرات پرانرژی می‌نامد که دور این سیاره را احاطه کرده اند. تاکنون تلسکوپ JunoCam توانسته تصاویر بسیار خاص و منحصر به فردی را از مشتری ثبت کند. جونو در هر گردش فقط قادر به ثبت ۵ عکس است به این دلیل که مشتری فقط ۲۵ دقیقه در مقابل این کاوشگر قرار دارد. قرار است جونو سه ساعت قبل از رسیدن به نزدیکترین نقطه به مشتری، جمع آوری اطلاعات از این سیاره را شروع کند.

کاوشگر جونو ناسا برای بررسی دقیق مشتری به آن نزدیک می شود

مت جانسون، مدیر عملیات جونو درباره این اتفاق کم نظیر می‌گوید: هر ثانیه از این ماموریت برای ما ارزشمند است. جونو امشب با سرعت تقریبی ۱۹ کیلومتر بر ثانیه از کنار مشتری عبور می‌کند؛ و کمتر از ۲۴ ساعت بعد نیز برای سی و سومین بار به دور مشتری می‌گردد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
یوووهووووو
آخرین اخبار