تولید مستند سفر به بدخشان+تصاویر

هنرمند چهارمحال و بختیاری مستند سفر به بدخشان را تولید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد،  دراین مستند 120 دقیقه ای ، امرالله محمودی با عشق و تعلق خاطری خاص نسبت به مردمان بدخشان، کوشیده است که این مردمان پارسی گو و اصیل را در قاب طلایی تصویر؛ تصویرگری نماید و شمایی کلی از زندگی این مردمان را به مخاطبین ارائه نماید.

اگرچه در زندگی این مردمان پارسی گو با نژاد اصیل آریایی، شکوه و سرزندگی خاص و وصف ناشدنی وجود دارد. اما مستند ساز تلاش نموده لایه‌های پنهان زندگی مردمان بدخشان کوهی را هرگز از نظر دور ندارد.

مستند ساز" سفر به بدخشان " گفت: زندگی در پامیر و بدخشان کوهی، حال و هوایی خاص دارد و کمتر می‌توان این جنس زندگی را در جای دیگری یافت.


بیشتر بخوانید


او افزود: جای بسی تاسف است که عموم مردم ایران شناخت بسیار ناچیز از گستره تمدن پارسی دارند. شاید مستند‌هایی مانند سفر به بدخشان، با معرفی هنرمندانه‌ی ظرفیت‌های اقلیمی و فرهنگی این دیار، بتواند انگیزه‌ای برای شناخت بیشتر و سفر هموطنان به این منطقه ایجاد نماید.

لایه‌هایی از مرگ تدریجی زبان‌های اصیل و آیین و فرهنگ‌های بسیار غنی که متاسفانه امروزه دستخوش تغییرات شدیدی شده است و روز به روز چهره‌ی بدخشی‌ها را ناخواسته دگرگون کرده است. تغییری غم بار و بنیاد افکن که انگار درهیاهوی دنیای معاصر راه گریزی از آن وجود ندارد!


به سبب ارتفاع زیاد و شفاف بودن هوای پامیر، ستارگان در تاریکی شب بزرگتر و بسیار نورانی‌تر جلوه می‌کنند و باور بدخشی‌ها بر این است که هرکس میهمان این سرزمین با شکوه و افسونگر شود یک ستاره از آسمان پامیر می‌چیند و با خود به یادگار می‌برد. امرالله محمودی هنوز آن ستاره را در قلب خود دارد.

ستاره‌ای فروزان که بسان چهره‌ی مردمان آن دیار می‌درخشد. مردمانی پارسی گو، با اصالت و با دیرینه‌ی تاریخی چند هزارساله که تنها با هم نشینی و ارتباط چهره به چهره می‌توان به وسعت تمدنی و فرهنگی آنان پی برد ….

مستند‌های «شیران و دلیران» و «دختر چشمه»  از دیگر تولیدات امرالله محمودی است.

«بدخشان» تاجیکستان یک ولایت خودمختار است که مرکز آن شهر خاروق می‌باشد. گوشه و کنار ولایت بدخشان، از لحاظ تازگی، پاکی و جاذبه‌های طبیعی تکرار نشدنی است و با طبیعت زنده که همانند بهشت است و آب‌های زلال و کوه‌های سر به فلک کشیده پوشیده از برف، گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

کوه‌های این شهر که بام جهان نام گرفته‌اند، یکی از معروف‌ترین مکان‌ها برای کوهنوردی است که فتح قله‌های بی همتای آن برای هر کوهنورد آرزو و افتخار محسوب می‌شود؛ این کوه‌ها همه ساله شاهد حضور گردشگران و کوهنوردان است. بدخشان همان سرزمینی است، که در آن نادرترین هنر‌های مردمی، آداب، سنت و مراسم سنتی به شکل کامل نسل به نسل منتقل شده و محفوظ مانده است. در این شهر هنر‌های مختلف و رنگارنگ دستی، لباس، انواع خوراک‌های ملی، سنت و آئین‌های زیبا به چشم می‌خورد که برای مسافران خارجی جالب است.

انتهای پیام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار