کشت گیاه دارویی مورینگا برای اولین بار در داراب

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی داراب از کشت گیاه دارویی مورینگا در این شهرستان خبر داد و گفت: ۳۵۰ اصله نهال مورینگا برای اولین بار در شهرستان داراب کشت شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، احمدرضا صالحی با اشاره به اینکه درخت مورینگا اولیفرا یا درخت گز روغن، درختی است با خواص فراوان، به طوری که از تمامی قسمت‌های گیاه برای مصارف گوناگون میتوان استفاده کرد، افزود: این گیاه دارویی توسط قاسم عبدلی از کشاورزان پیشرو شهرستان در بخش جنت، روستای رکن آباد کشت شده است.

صالحی با اشاره به اینکه درخت مورینگا اولیفرا، درختی نسبتا کوتاه و سریع‌الرشد است، افزود: تغییر الگوی کاشت به سمت گیاهان دارویی که با شرایط اقلیمی و منطقه‌ای شهرستان سازگاری بیشتری دارد، برای جایگزین کردن محصولات پر آب بر از اولویت‌های این مدیریت است تا کشاورزان بتوانند با کمترین آب و امکانات بیشترین محصول را داشته باشند.

فرماندار ویژه داراب گفت: این شهرستان از قطب‌های تولید محصولات ارگانیک است و با توجه به تولید سالانه ۲۹ هزار تن محصول شامل گل محمدی، انگور، انجیر و بادام نیازمند صنایع تبدیلی است.

اصغر فرودی افزود: آب و هوای سردسیری مناطق کوهستانی داراب اقلیمی مناسب برای تولید محصولات ارگانیک است و به همین سبب استفاده از آب و سموم بسیار کم است و گیاهان به طور طبیعی رشد می‌کنند و محصولات رنگ، طعم و بوی خاصی دارند.

معاون استاندار فارس گفت: یکی از عمده محصولات تولیدی مناطق کوهستانی داراب گل‌های دیم محمدی است که ۶ هزار هکتار سطح زیر کشت و تولید سالیانه ۷ هزار تن گل ارگانیک حاصل این نعمت خدادادی به مردم مناطق کوهستانی داراب است.

او در خصوص فرآوری این محصولات گفت: تا امروز بیش از ۳۰ واحد سنتی و ۶ واحد گلابگیری صنعتی در داراب فعالیت نموده که فقط ۱۰ درصد محصول گل داراب تبدیل به گلاب و اسانس شده و مابقی بصورت خام به شهر‌ها و کشور‌های دیگر صادر شده است.

فرودی در خصوص صادرات گل محمدی شهرستان نیز گفت: متاسفانه ۹۰ درصد محصولات شهرستان داراب به شهرستان‌های میمند و کاشان و همچنین کشور‌های حاشیه خلیج فارس؛ کشور‌های اروپایی و برخی کشور‌های آسیایی مانند پاکستان و چین صادر می‌شود و درآنجا فرآوری و بسته بندی می‌شود که ارزش افزوده قابل ملاحظه‌ای برای مردم داراب نخواهد داشت و کشاورزان و باغداران دارابی به منافع و سود آنچنانی بابت زحماتشان نمی‌رسند و متاسفانه سود قابل ملاحظه‌ای به جیب دلالان و واسطه گر‌ها واریز می‌شود.

فرماندار ویژه داراب به اهمیت بازار عطر و ادکلن و همچنین محصولات آرایشی و بهداشتی در کشور اشاره کرده و گفت: ارزش افزوده محصولات ارگانیک داراب موقعی است که در کنار تولید ۷ هزار تنی محصول گل محمدی؛ صنایع فرآوری و تولیدی نیز راه اندازی شود تا درآمد سرشار این محصول سبب رونق تولید و اشتغال در شهرستان داراب شود.

فرودی به بازار بسیار بزرگ این محصولات نیز اشاره کرده و افزود: متاسفانه علی رغم تاکیدات رهبر معظم انقلاب در سال تولید و رونق کسب و کار و همچنین مانع زدایی‌ها هنوز سرمایه گذاران داخلی رغبتی برای سرمایه گذاری ندارند و به همین دلیل دلالان از سود هنگفت این نعمت خدادادی نمی‌گذرند و محصولات این منطقه را به یغما می‌برند.

او از دیگر مشکلات عمده شهرستان داراب عدم برندسازی و معرفی محصولات شهرستان داراب عنوان کرده و افزود: متاسفانه محصولات انجیر؛ خرما و گل محمدی داراب که شهرت جهانی دارد بدون هیچ نام و نشانی بسته بندی و صادر می‌شود که این خود جفا به شهرستان کهن و باستانی و معروف داراب است.

فرماندار ویژه داراب ضمن حمایت از سرمایه گذاران و تولید کنندگان فعلی گفت: باید هر چه سریعتر اتحادیه تولید کنندگان گل و گلاب در داراب تشکیل و شرایط بهتری برای سرمایه گذاران فراهم آوریم.

احمدرضا صالحی مدیر جهاد کشاورزی داراب نیز گفت: بیش از ۱۰ هزار خانوار در مناطق کوهستانی داراب فعالیت دارند و امرار معاش زندگی خود را به این گونه می‌گذرانند که باید از آن‌ها در قالب تعاونی‌ها و اتحادیه‌های مربوطه حمایت کرد.

او به دیگر پتانسیل‌های شهرستان داراب نیز اشاره کرده و گفت: در شهرستان داراب بیش از ۸۵ هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی تولید می‌شود که اکثر این تولید به صورت خام صادر می‌شود و هیچ گونه صنایع تبدیلی و فرآوری ایجاد نشده است تا در کنار حمایت از تولید اشتغال نیز فراگیر شود.

ظهرابی مسئول یکی از کارخانه‌های تولید گلاب و اسانس لایزنگان داراب نیز می‌گوید: با پتانسیلی که در منطقه وجود دارد، امسال ظرفیت افزایش دوبرابری گلاب و اسانس را داریم و ابراز امیدواری کرد تا با حمایت مسئولان بتواند بخش تولید لوازم آرایشی و بهداشتی نیز در این کارخانه راه اندازی کند.

حسین فرجی به عنوان یک کارآفرین و صادر کننده گل نیز می‌گوید: کشور‌های آسیایی، حاشیه خلیج فارس و اروپایی بازار بسیار خوبی برای محصولات داراب است و به تازگی کشور روسیه نیز به جمع طرفداران محصولات ارگانیک داراب پیوسته که اگر مدیریت بهتری صورت بگیرد می‌توان با قیمت‌های بسیار مناسب محصولات ایران را به این کشور‌های صادر کرد.

غنچه گل محمدی به صورت خشک در سال جاری در مناطق کوهستانی داراب برای هر کیلو مبلغی حدود ۱۵۰ تا ۱۹۰ هزار تومان را دارد و این در حالی است که در بازار ایران بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان و در بازار کشور‌های حاشیه خلیج فارس به دلیل خرید انبوه مبلغی حدود ۲۰۰ هزار تومان است.

داراب حدود ۲۲۵ کیلومتر با شیراز فاصله داردو از شهرستان‌های جنوب شرقی استان فارس است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.