در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تاخیر یک ماهه در پرداخت بهای کلزا، کشاورزان را نگران کرد

یک مقام مسئول گفت: با توجه به تاخیر یک ماهه دولت در پرداخت بهای کلزا، کشاورزان در تامین معیشت و تامین نقدینگی با مشکلاتی روبه‌رو هستند.

علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به تاخیر در پرداخت مطالبات کلزاکاران اظهار کرد:  با توجه به اینکه بخش اعظمی از روغن و کنجاله مورد نیاز کشور از خارج وارد می‌شود، وزارت جهاد کشاورزی بر مبنای برنامه‌هایی که در دستور کار دارد، معتقد است که اگر شرایط برای تولیدکنندگان فراهم شود، این امکان وجود دارد که مقدار زیادی از این نیاز کشور را از داخل تامین کرد.

او افزود: واردکنندگان تمایل دارند که تمام نیاز کشور اعم از روغن و کنجاله از مبادی خارج وارد و تامین شود، در حالی که این موضوع باعث شده کشاورزانی که دانه‌های روغنی از جمله سویا،‌ کلزا، آفتابگردان،کنجد و گلرنگ تولید می‌کنند، دچار سرگردانی شوند که با این وجود نیاز است که شرایط لازم برای کشت و کار این محصول استراتژیک فراهم شود تا کشور از حیث وابستگی به دیگر کشورها بی نیاز شود.

ایمانی با اشاره به اینکه تاخیر در پرداخت مطالبات کلزاکاران منجر به دلسردی کشاورزان نسبت به کشت و کار می‌شود، بیان کرد: کشاورز پس از ۸ ماه تلاش در شرایط سخت اقتصادی و اقلیمی محصول را تولید و در اختیار مراکز دولتی قرار می‌دهد، در حالی که امروز ما شاهدیم با گذشت حدود یک ماه بهای محصول کشاورزان به ویژه کلزا پرداخت نشده که این موضوع منجر به نگرانی‌ تولیدکنندگان شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به نگرانی و دغدغه کشاورزان در تامین معیشت و بدهی سررسید شده در بانک‌ها، همچنین نیاز به نقدینگی به منظور تامین نهاده برای کشت دوم همواره نیاز است که دولتمردان تمهیدات جدی بیندیشند.

ایمانی افزود: کشاورز برای تهیه بذر، کود، سم، خدمات، قطعات، دستمزدها و غیره همه را باید نقداً پرداخت کند اما بهای محصول را ماه‌ها بعد دریافت می‌کند، در صورتی که نقدینگی جهت واردات در اسرع وقت تامین می‌شود اما برای پرداخت بهای کشاورزان امروز و فردا می‌شود.

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور با بیان اینکه تاخیر در پرداخت مطالبات کلزا  زمینه را برای نارضایتی کشاورزان به کشت این‌محصول فراهم کرده است، در پایان تصریح کرد: از متولیان امر، دولتمردان، دستگاه‌های نظارتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون کشاورزی انتظار داریم در اسرع وقت این موضوع را پیگیری و تا قبل از انتخابات مطالبات را پرداخت کنند تا موجبات رضایت کشاورزان فراهم شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
کارگر وکشاورز درکجای برنامه ریزی این کشور جا داشتند که الان بخوان اونهارو به یاد داشته باشند .فقط حاصل دسترنج شان رو میخوان. محصولات کشاورزی سودش به جیب دولت وافراد وابسته به دولت میره ای !!!!!!. کاش فقط سود بود.مثلاً بیمه محصولات کشاورزی به نام کشاورزاست ولی به کام کارگزاری های بیمه محصولات کشاورزی .توی این مقوله هیچکس ماجرا را حتی پیگیری هم نمیکنه!!!! حتی رسانه ها. بعنوان مثال من سال قبل متحمل خسارت شدید به محصول کلزا در اثر باد شدید شدم طوری که از یک هکتار زمینم با بهترین باردهی که داشت بعد از خسارت فقط 970کیلو کلزا برداشت کردم.وقتی به کارگزاری بیمه مراجعه کردم گفتند برو بعداً میایم بازدید بعد3ماه از برداشتم مراجعه کردند و اونهم به واسطه زنگ زدنهای فراوان، بعدشم 270000تومن پرداخت کردن در صورتی که نزدیک 1تن محصولم ریزش داشت .وپول بیمه ای که از کشاورز وسهمیه یارانه (دولت) میگرفتن برای هر هکتار تقریباً بالای 500000تومن بود .علت این بخور بخورهاست که کشاورز نمیاد محصولش رو بیمه کنه!!!!!!!!.توی کشورمون از ملت زکات میگیرن گندم کیلویی7000تومن محاسبه میشه ولی موقع خریدن از کشاورز به زور وبا منت 5000تومن میخرن تازه میگن 4000تومن قیمت گندم کیلویی1000تومن جایزه گندم کاری. دیگه اینو کجای دلمون بزاریم. اونوقت ...
آخرین اخبار