برداشت ۱۷ تن گل زرد در تویسرکان و پخت حلوا و مربا گل زرد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان گفت: امسال ۱۷ تن گل زرد در از مزارع شهرستان برای تهیه مربا و حلوا برداشت شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، اکبری، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان با بیان اینکه گل زرد درختچه ایست با نام علمی rosa feotida که در نقاط ویژه‌ای از کشور، به‌خصوص تویسرکان رویش و پراکندگی دارد گفت: حدود ۱۷ هکتار گلزار در اطراف باغ‌های این شهرستان پراکنده و رویش دارد.

او افزود: متوسط برداشت گلبرگ گل زرد در هر هکتار حداکثر ۱ تن است که در مجموع پیش بینی می شود بیش از ۱۷ تن گل زرد از گلزار‌های و کنار باغ های تویسرکان چیده شود.

اکبری با بیان اینکه برداشت گل زرد تویسرکان از روز‌های نخست اردیبهشت آغاز و تا روز‌های پایانی خرداد ادامه دارد، گفت: مقاومت به کم آبی وهمچنین رویش و پرورش در خاک‌های با بافت فقیر از ویژگی‌های بارز این درختچه است که می‌تواند در نقاط مختلف تویسرکان رشد و توسعه داده شود.

از سالیان دور تاکنون، برخی از باغداران تویسرکان به جای دیوار‌های از جنس خشت یا آهن و سیمان از این بوته‌های (درختچه ها) همگون با طبیعت برای ایجاد حریم و جداسازی باغ هایشان استفاده می کنند.

در کنار آن از خاصیت‌های مختلف گل نیز بهره مند می‌شوند. بانوان هم با گلبرگ آن به اضافه شکر، گلاب، هل و زعفران به شیوه‌ای خاص مربایی با طعمی منحصر به فرد می‌پزند.

بخش عمده گلبرگ به صورت خانگی و یا کارگاهی خشک شده و یا تبدیل به مربا و روانه بازار می‌شود. این گل که گونه‌ای نسترن است به صورت پراکنده در ۱۵ هکتار از وسعت شهرستان کاشته شده است.

بیات متخصص طب سنتی هم می گوید: گل زرد یا rosa feotida توسط قدمای طب سنتی در ردیف گل نسترن قرار داده شده و خواصی مفرح و نشاط آور دارد و طبع آن گرم است و اطبا و پزشکان آن را برای بیماری‌های اعصاب و قلبی معده و کبدی استفاده می کنند.

انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.