تفسیر قرآن؛

لجاجت، یکی از نشانه‌های مشرکین+صوت

تفسیر اجمالی آیه ۲۵ سوره انعام را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَمِنْهُمْ مَنْ یَسْتَمِعُ إِلَیْکَ ۖ وَجَعَلْنَا عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ أَکِنَّةً أَنْ یَفْقَهُوهُ وَفِی آذَانِهِمْ وَقْرًا ۚ وَإِنْ یَرَوْا کُلَّ آیَةٍ لَا یُؤْمِنُوا بِهَا ۚ حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوکَ یُجَادِلُونَکَ یَقُولُ الَّذِینَ کَفَرُوا إِنْ هَٰذَا إِلَّا أَسَاطِیرُ الْأَوَّلِینَ

و بعضی از آنان به سخن تو گوش فرا دارند، ولی ما پرده بر دلهاشان نهاده‌ایم که فهم آن نتوانند کرد و در گوش‌های آن‌ها سنگینی نهاده‌ایم، و اگر همه آیات الهی را مشاهده کنند باز بدان ایمان نمی‌آورند تا آنجا که، چون نزد تو آیند در مقام مجادله بر آمده، آن کافران گویند: این آیات چیزی جز افسانه‌های پیشینیان نیست.

فایل صوتی تلاوت آیه ۲۵ سوره انعام

تفسیر آیه ۲۵ سوره انعام

در شأن نزول این آیه آمده است:ابوسفیان، ولید بن مغیره، عتبه، شیبه و نضربن حارث، در کنار کعبه به تلاوت قرآن پیامبر گوش می‌دادند، به نضر گفتند:چه می‌خواند؟ گفت:به خدای کعبه نمی‌فهمم چه می‌خواند، ولی چیزی جز افسانه و داستان‌های پیشینیان نیست، من مشابه این داستان‌ها را برای شما گفته ام. سپس این آیه نازل شد.


بیشتر بخوانید


«أَکِنَّهً» جمع «کن» یا «کنان» به معنای پرده است. «وقر» به معنای سنگینی و «أساطیر» جمع «اسطوره» به معنای مطالب پی در پی و خیالی است که شنیدن آن جاذبه دارد. پرده افکنی بر دل وسنگینی گوش، به خاطر روحیّه‌لجاجت مشرکان است. قرآن می‌فرماید: «فَلَمّا زاغُوا أَزاغَ اللّهُ قُلُوبَهُمْ».

پیام‌های آیه ۲۵ سوره انعام

۱-پیامبران و رهبران الهی باید از روحیات کفّار و مخالفان و ترفند‌های آنان آگاه باشند. «وَ مِنْهُمْ مَنْ یَسْتَمِعُ»

۲-از همه کفّار مأیوس نباشید، بعضی از آنان لجوجند. «وَ مِنْهُمْ»

۳-شنیدن صوت قرآن، آنگاه ارزش دارد که در دل اثر کند. «أَکِنَّهً أَنْ یَفْقَهُوهُ»

۴-کفّار بر انکار خود اصرار دارند و پرده افکنی خداوند بر دل کفار، به خاطر همین عناد و اصرار خود آنان است. «إِنْ یَرَوْا کُلَّ آیَهٍ لا یُؤْمِنُوا»

۵-لجاجت، درد بی درمان است و مثل آینه موج دار، بهترین صورت‌ها را هم زشت نشان می‌دهد. «إِنْ یَرَوْا کُلَّ آیَهٍ لا یُؤْمِنُوا»

۶-اگر کسی به قصد جدال و با سوء ظن و روح منفی و موضع گیری قبلی، حتّی با پیامبر هم ملاقات کند، بهره‌ای نخواهد برد. «جاؤُکَ یُجادِلُونَکَ»

۷-کفّار هیچ راه صحیح و منطقی برای مقابله با پیامبر اسلام نداشتند. (پناه به جدال و تهمت نشانه عجز آنان از منطق است) «یُجادِلُونَکَ»

انتهای پیام/

برچسب ها: تفسیر قرآن ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار