بررسی عملکرد شورای اسلامی شهر یزد در مناظره سفید و بردستانی

رییس شورای اسلامی شهر یزد از ناگفته ها و منتقد فعال شورا از تحمیل هزینه های شورا به مردم می گوید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، شورا‌ها به عنوان مردمی‌ترین نهاد حقوقی در نظام جمهوری اسلامی ایران، همه حوزه‌های زندگی مردم روستاها، بخش‌ها و شهر‌ها را در بر می‌گیرند و مردم را به مشارکت مستقیم در سرنوشت خود دعوت می‌کنند.

در حالی که چند روزی تا برگزاری ششمین دوره انتخابات شورا‌ها باقی نمانده، این موضوع را بهانه قرار دادیم تا در گفتگویی به عملکرد شورای شهر یزد بپردازیم. اقدامات شورا در جداسازی آب شرب از فضای سبز، طرح های خلاقانه و الگوبخش شورا، پیوند شورا با دانشگاه، تشخص بخشیدن به شورا، احداث بازارچه بی نظیر صنایع دستی در جوار شاهزاده فاضل، ورود شورا به آسیب های اجتماعی، پروژه پردیس سینمایی در بلوار بسیج، پروژه تالار یزد دربلوار امام حسین(ع)، رستوران بدون مجوز نیروی انتظامی و شهرک بدون پروانه از جمله مباحثی بود که رئیس شورای شهر یزد به تبیین و توضیح پرداخت و خبرنگار و فعال اجتماعی و رسانه ای استان از رکورد دار شدن شورا در پروژه های ناتمام و بد انجام دادن کارهای خوب سخن گفت.

ظهر یکی از روز‌های گرم خرداد باشگاه خبرنگاران جوان یزد میزبان جناب آقای سفید رییس شورای اسلامی شهر یزد و جناب آقای بردستانی خبرنگار و فعال اجتماعی و رسانه ای استان بود تا موضوع شورا‌ها را به بحث بنشینند.

جناب آقای سفید، آیا برای شورای شهر توان تاثیرگذاری فرابخشی و فرا منطقه‌ای و در سطح عالی‌تر توان تاثیرگذاری ملی قائل هستید؟ آیا شورای شهر در دوره مدیریت جنابعالی طرح‌هایی داشته که در سطح ملی مطرح شود و ظرفیت الگو شدن در سطح ملی را داشته باشد؟

غلامعلی سفید، رئیس شورای اسلامی شهر یزد: در دهه کرامت هستیم و از روح بلند حضرت معصومه (س) و حضرت امام رضا (ع) استمداد می‌طلبیم تا حرف هایمان برای صلاح ملک و ملت باشد و زمینه‌های ارتقای فرهنگ شهری را بیشتر فراهم کند.

انقلاب اسلامی با تفکر شورایی همراه بوده است. حضرت امام از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دو موضوع محوری را مد نظر قرار دادند. یکی محرومیت زدایی که با تاسیس نهادهایی، چون کمیته امداد، بنیاد مسکن، جهاد سازندگی و ... ظهور و بروز یافت.

موضوع دوم مشارکت مردم در امور بود و شورا‌ها مظهر اولیه مشارکت مردمی در تعیین سرنوشتشان بود و طرح آغازین شورا‌ها همه امور اعم از کارخانجات، محلات، روستا‌ها تا شهر‌ها و امور کلان را در بر می‌گرفت. تاکیدات آیت الله طالقانی نیز در موضوع شورا‌ها به حدی بود که در مراسم تشییع ایشان شعار پیام طالقانی شهادت و شورا سر داده می‌شد.

اما در موضوع شورای یزد، از نظر من شهر یزد در دوره شورای پنجم به دلیل ورود افراد با گرایش‌ها و تخصص‌های مختلف و جدیتی که داشتند، ارتقاء یافت. برای نمونه می‌توان به برخی از اقداماتی که شورای شهر در این دوره انجام داد و جنبه الگو دهی دارند، اشاره کرد.

از جمله این اقدامات پیوند امور اجرایی با دانشگاه و به عبارتی پیوند علم با عمل است که قدم‌هایی در این زمینه برداشته شد. ایجاد شورای پژوهش در شورای شهر و مرکز خلاقیت و مرکز تصویب طرح‌ها در شهرداری و تعریف پروژه‌ها و دعوت از صاحبنظران و مشاورین که موجب شده ما جلوتر از جلساتمان طرح و ایده‌های نو داشته باشیم.

بررسی عملکرد شورای شهر یزد در گفتگوی سفید و بردستانی

مورد دیگر مناسب سازی شهر برای معلولین است. (زیرا عقیده ما بر این بود که شهری که همگان نتوانند از آن استفاده کنند شهر معلول است) کاری که از سه وزارتخانه برای تجلیل از این کار شورا به یزد آمدند. هرچند ممکن است نقد‌هایی به کارمان باشد، اما کل حرکت در مجموع مترقی بود.

مورد دیگر جدا سازی آب فضای سبز از آب شرب چرا که مسئله آب یک مسئله مهم کشوری است و برای استان کویری یزد نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ما اعتبارات خوبی برای این قضیه در نظر گرفتیم و آمار ما نشان می‌دهد اتفاقات خوبی در این زمینه روی داده است.

جناب آقای بردستانی نظر شما درباره طرح‌ها و ایده‌های شورای شهر پنجم یزد چیست؟

رضا بردستانی، فعال اجتماعی و روزنامه نگار: بنده نیز تولد حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) را تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم بتوانیم بخشی از ناگفته‌های مدنیت را بازگو کنیم و مردم در ۲۸ خرداد تصمیمی که به صلاح خودشان است به بهترین نحو بگیرند.

در ابتدا من با بخشی از گفته‌های رییس محترم شورا موافق هستم و معتقدم که شورای پنجم تلاش کرد تا متفاوت عمل کند و حضور نیرو‌های متخصص در این دوره کاملا مورد تأیید است. در واقع شورای پنجم به نوعی پوست اندازی کرد و چهره‌هایی در آن حضور داشتند که دارای عقبه و سوابق خوبی بودند. اما به دلیل آنکه برخی افرادی که در شورای پنجم بودند، تفکر شورایی نداشتند، بسیاری از ایده‌ها در حد تئوری باقی ماند. به عنوان مثال ایده مرکز خلاقیت‌ها بسیار خوب بود، اما در عمل خیلی پیش نرفت. من معتقدم کار خوب را باید خوب انجام داد و نباید کار خوب را به هر نحو ممکن انجام داد.

شورای پنجم بزرگتر از مجموعه شهر یزد است و نیرو‌هایی که در آن هستند ارتباطات ملی دارند، ولی شوربختانه شورای شهر قدر ندانست و خودش برای خودش مانع ایجاد کرد. بزرگترین ایرادی که شورای پنجم به خودش زد و غیرمستقیم شهر را درگیر کرد، این بود که هرگز با تفکر شورایی کنار نیامد. در بحث شهر خلاق، در ارتباط گیری با دانشگاه تا جایی پیش رفتند، اما بعد ارتباطش قطع شد. حتی با دانشگاه‌های خارج هم ارتباط گرفتند و ارتباط شان بین المللی شد، اما یه جایی به بعد این ارتباط قطع و همه چیز به محاق رفت.

بررسی عملکرد شورای شهر یزد در گفتگوی سفید و بردستانی

اطلاع رسانی شورا به شدت مشکل داشت و شورای شهر روابط عمومی نداشت تا از خودش دفاع کند. شورایی که می‌خواهد این قدر خودش را خوب جا بیندازد و مرکز طرح و ایده دارد، فاقد قوه قوی اطلاع رسانی بود. به همین دلیل بسیاری از اطلاعات در زمینه عملکرد شورا به صورت فردی به دست می‌آمد و نه از طریق اطلاع رسانی عمومی.

اما در موضوع آب که اشاره کردند، خود ایشان در موضوع انتقال آب از نقطه صفر آن حضور داشتند و انتظار این بود که شورا در مسئله مهم آب از همان سال اول با قدرت ورود پیدا کند و نه در سال چهارم.

در مجموع می‌توان گفت شورای پنجم میان یک سری تئوری‌های خوب گیر افتاده بود. اما آیا موانع داشت؟ نیرو نداشت؟ مشکل اطلاع رسانی یا چیز دیگری بود. به هر حال ایده‌های خوبی که تنها بر روی کاغذ ماند و عملی نشد.

آیا مردم می‌توانند از شورای شهر انتظار داشته باشند که چهره فرهنگی متفاوتی را برای شهر به ارمغان بیارد؟

سفید: بله شهرداری نهادی است که با همه افراد شهر سر و کار دارد و منحصر به امور عمرانی نیست و شورای شهر نیز در بسیاری از امور فرهنگی وارد شد و این موضوع را نیز باید در نظرگرفت که کمتر حرکت فرهنگی در شهر انجام شد که پایه اصلی آن شهرداری و شورای نباشد. برای امور فرهنگی با کانون مساجد، صدا و سیما، ارشاد و حوزه هنری مشارکت کردیم. ما در همه ابعاد مسایل شهری ورود کردیم و اقدام موثر انجام دادیم.

از آقای بردستانی تشکر می‌کنم که نکات خوبی هم گفتند به خصوص ضعف‌هایی که در حوزه اطلاع رسانی داشتیم، اما درباره اینکه برخی کار‌ها مثل موضوع آب را به شش ماه آخر واگذار کردیم، درست نیست.

بررسی عملکرد شورای شهر یزد در گفتگوی سفید و بردستانی

شورای پنجم از سال اول، فعالیت خود برای آب را آغاز کرد و اعتباراتی به منظور کاهش انشعابات آب شهری در نظر گرفت با این حال حل مسئله آب زمان بر بود.

فعالیت‌های فرهنگی شورا تا چه میزان متوازن بوده است؟

سفید: انکار نمی‌کنم که در اقدامات انجام شده نواقصی هم بوده، به عنوان مثال در هر بخشی از شهر که مسجد بود کانون مساجد تشکیل شد و ما برای آن برنامه ریزی کردیم. مسابقات قرآنی دانش آموزی هرجا مدرسه بود، مشارکت کردیم. در بخش عمرانی نیز کلنگ اولین تماشاخانه یزد را به زمین زدیم و امسال هم برای آن اعتباراتی در نظر گرفتیم. برای تکمیل فرهنگسرای بهمن در شمال شرق یزد هم اعتبارات خوبی اختصاص دادیم. همچنین در بسیاری از مسائل اجتماعی مانند کودکان کار و معتادان ورود پیدا کردیم.

یک کار مهم که با کمک خیرین انجام دادیم شناسایی افرادی بود که هزینه نان شب ندارند. کارت‌هایی خاص تعریف کردیم که با دستگاه پوز مخصوص کار می‌کند و این دستگاه در بعضی نانوایی‌ها قرار دارد و ماهانه کارت افراد شارژ می‌شود و هیچکس متوجه نمی‌شود. همچنین در شرایط کرونا، شهرداری یزد اعتباراتی برای اقشار آسیب دیده هزینه کرد. در حالیکه بسیاری معتقد بودند که انجام این امور وظیفه شهرداری نیست.

ما با هر کس کار فرهنگی می‌کرد مشارکت کردیم و یک پای ثابت کار فرهنگی شدیم و من معتقدم که بعد از این دیگر شورا نمی‌تواند خود را از انجام امور اجتماعی و فرهنگی کنار بکشد.

در مورد انجام طرح‌های ناقص مثل مناسب سازی شهر برای معلولان و طرح پارک بانوان چه توضیحی دارید؟

سفید: در دوره شورای پنجم اقداماتی انجام شد که شورای بعد قادر نیست این اقدامات را نادیده بگیرد و چنین طرح‌هایی استمرار خواهد داشت. به عبارتی انجام امور عام المنفعه فرهنگی جزو وظایف شهرداری شد و مردم هم بعد از این چنین انتظاراتی را دارند.

همچنین در مجموعه بافت قدیم بازارچه صنایع دستی در جوار شاهزاده فاضل در حال احداث داریم و به زودی به بهره برداری می‌رسد که در نوع خود بی نظیر است. احداث فرهنگسرا در منطقه گازرگاه و ورزشگاه در محله‌های مختلف از دیگر اقدامات قابل توجه است.

چه میزان اقدامات فرهنگی شورای شهر را در زندگی مردم تاثیر گذار و مشهود می‌بینید و جنبه عینی داشته است؟

بردستانی: اگر بخواهم کل پرونده و رزومه این دوره از شورا را در یک جمله خلاصه کنم، تلاش شورای پنجم برای تشخص بخشیدن به شورا بود و در این شورا به کسی حق دخالت داده نشد. تکیه کلام شورا این بود که کسی نباید در کار شورا دخالت کند و این حرف درستی است.

در کشور‌هایی که دوره تمدنی را طی کردند، زمانی که وارد شهری می‌شوید تنها با شهرداری سر و کار دارید و در شورای پنجم شهر یزد نیز در این زمینه تلاش‌هایی شد، اما منجر به انحصارطلبی شد.

بررسی عملکرد شورای شهر یزد در گفتگوی سفید و بردستانی

در مورد مباحث فرهنگی حرف خوبی گفتند. اینکه ما کار‌هایی را شروع کردیم که بعد از ما هم باید انجام بدهند و جزء وظایف شورا و شهرداری قرار گرفته است. اما اینگونه نیست. این‌ها وظایف مغفول مانده شورا بود که خوشبختانه در شورای پنجم به آن توجه شد. شورای شهر وظیفه دارد که گرمخانه بسازد، به کودکان کار و زنان بی سرپرست کمک کند و. اما متاسفانه در ادامه مسیر نهاد‌های ذی ربط مانند بهزیستی و حتی استانداری همراهی نکردند.

در واقع در بحث فرهنگی با ظرافت‌هایی روبرو هستیم که متأسفانه شورای پنجم عمداً یا سهواً آن را نادیده گرفت. در بحث نشاط اجتماعی و تغییر پارامتر‌های زندگی شهری، شورای پنجم ورود خوبی داشت، اما اصرار این شورا بر رکورد دار شدن در کار‌های ناتمام بود.

با این نکته موافقم که فضا طوری شده که شورای بعدی نمی‌تواند از دست مطالبات عمومی فرار کند، اما اگر بپذیریم که همه امور شهری به دست شورای شهر باشد، آینده بهتری خواهیم داشت و نهاد‌هایی مانند فرمانداری یا راهنمایی و رانندگی دیگر نمی‌توانند برای مجوز مثلا یک بریدگی خیابان، شهرداری را معطل کنند.

در مباحث فرهنگی کار‌های خوب را باید درست انجام داد. نورپردازی، جشنواره فیلم، سمپوزیوم خشت خام در سیدگلسرخ این‌ها همه خوب است، اما وقتی سمپوزیوم خشت خام جنب هتل ارگ برگزار می‌شود، بد است. شورای پنجم متاسفانه کار‌های خوبش را درست انجام نداد.

سفید: اینکه کار خوب را باید خوب انجام داد وگرنه خیانت به کار خوب است، حرف جدی‌ای است. چون اگر کار خوب را بد انجام بدهیم دیگر کسی سراغ آن نمیاد، حتی برای ورود نسل‌های بعد به آن حوزه نیز مانع ایجاد می‌کند و اگر ما چنین انجام داده باشیم باید جبران کنیم.

در بحث تشخص بخشیدن به شورا حرف‌های صحیحی زدند و ۵ سفیر کشور‌های خارجی به یزد آمدند و با ما مشورت داشتند. معاونان چند وزیر، نائب رییس مجلس و استاندار به شورا آمدند و شورا خودش را محدود به شهرداری نکرد و عملا شورای شهر شد و مسائل شهر را دنبال کرد.

البته همانگونه که می‌گویید بعضی کار‌ها نیمه تمام است، اما باید در نظر داشت که برخی پروژه‌ها نیاز به زمان بیشتری دارد و نمی‌توان در مدت چهار سال به اتمام رساند و می‌توان گفت کار فرهنگی تمام شدنی نیست بلکه باید استمرار داشته باشد. ضمن اینکه ما برخی کار‌های شورای قبل را هم انجام دادیم.

بررسی عملکرد شورای شهر یزد در گفتگوی سفید و بردستانی

بردستانی: اعضای شورای پنجم در یک و نیم سال ابتدای فعالیت خود به شورای ششم و هفتم فکر می‌کردند و حتی در یک موضوعی یکی از اعضا به طعنه گفت ما دیگه دوره بعد نمی‌آییم؟!  آقای سفید هم با طعنه گفتند، هرکس می‌خواهد برای خودش تصمیم بگیرد، بگیرد، اما من قراره بمانم.

سفید: البته به طعنه!

بردستانی: اما در یک و نیم سال دوم به دلیل حواشی به وجود آمده که خودشان برای خود به وجود آوردند، دیگر رغبتی به فعالیت در دوره بعد نداشتند.

آقای مهندس کار فرهنگی مثل رود است و پایان ندارد، اما قطعا اگر پروژه‌های ناتمام را شورای ششم قبول نداشته باشد به شهر آسیب می‌رسد؛ لذا این استمرار نمی‌تواند دلیل موجهی برای ناتمام ماندن پروژه‌ها باشد. گاهی زمان عامل تخریب است و اگر کاری نیمه تمام بماند ممکن است دیگر کسی به ادامه آن رغبت نداشته باشد. یک کار علمی فرهنگی در یزد شد که چون درست انجام نشد، راهش را هم بست به طوری که دیگه کسی سراغ دانشنامه نویسی و دایره المعارف نویسی نمی‌رود.

پروژه‌های ناتمامی که شورای بعد بیاید بگوید نقطه سرخط و من قبول ندارم، آسیبش برای شهر می‌ماند. در مورد ساخت و ساز، شما نسازید شورای بعد می‌سازد. حالا شما این دوره کاندیدا نشدید و استراحت می‌کنید، دوره هفتم تازه نفس‌تر می‌آیید و کارهاتون را تمام می‌کنید.

آیا شورای شهر پنجم در اولویت شناسی طرح‌های فرهنگی موفق بوده است؟

بردستانی: بله. شورای پنجم در این حوزه، آسیب شناسانه وارد شد. شاید کسی بیشتر از من نقد‌های عریان و تند نسبت به شورای شهر نداشته، اما باید بگویم در تئاتر خیابانی ارشاد نفس راحت کشید و گفت: چه خوبه که شهرداری دارد کار می‌کند و کسی کاری به ما ندارد! اولویت شناسی‌ها خوب بود، اما در همین اولویت‌ها هم، یک دو سه چهار رعایت نشد.

بررسی عملکرد شورای شهر یزد در گفتگوی سفید و بردستانی

سفید: برخی پروژه‌ها که اسم بردند مثلا پردیس سینمایی در بلوار بسیج با حوزه هنری توافق کردیم که کار عملیات آن شروع شود. توافق این پروژه یک سال و نیم طول کشید. به دلیل بافت تاریخی و مسایل میراث فرهنگی و ...

بردستانی: روبروی آن طرحی است که ۲۵ سال می‌ساختند؟!

سفید: بله می‌خواستم اینو بگم. روبروی آن طرح کتابخانه مرکزی یزد در زمان استانداری خودم شروع شد و حالا در دوره شورای شهر افتتاح کردیم. در این پروژه هم اگر ما ورود نمی‌کردیم کار به سرانجام نمی‌رسید. ما این کار را برای شهر انجام دادیم نه شهرداری. یا مثلا تالار یزد در خیابان امام حسین (ع) اگرچه در جای بدی ساختند، اما شورا برای به سرانجام رسیدن آن ورود کرد و تهیه پارکینگ آنجا را برعهده گرفتیم. پروژه‌ای که برای شهرداری نیست و متعلق به ارشاد است، اما ما منافع شهر را در نظر می‌گیریم و به ارشاد کمک می‌کنیم تا این طرح قبل از پایان این دولت به بهره برداری برسد.

نکته‌ای درباره حواشی که برای ما به وجود آمد، بگویم و آن بخاطر روحیه ما برای تشخص بخشیدن به شورا بود. ما گفتیم از حقوق افراد دفاع می‌کنیم و محکم هم می‌ایستیم. این موضوع برای ما حاشیه درست کرد و به جا‌های باریک کشید. به گونه‌ای که در موضوعی دیگر برای من حکم شلاق بریدند که حالا متوقف است و نمی‌دونم بعد از اینکه از کار کنار رفتم چه می‌شود. 

تصور من اینست که این موضوع در تاریخ ایران می‌ماند. کدام شورا چنین کاری کرده است؟ کاری که بعد‌ها دیگران از ما حمایت کردند. یا در موضوع انتخاب شهردار بر نظر خودمان پافشاری کردیم هرچند حریف نشدیم؛ بنابراین بسیاری از مواقع با وجود موانع، شورا مقاومت کرد و برای تشخص و استقلال بخشیدن به شورا تلاش کرد. شورا اکنون یکی از ارکان مهم شهر شده است.

در حوزه مالی شورا چه اندازه توانسته بودجه ریزی عادلانه و متوازن داشته باشد؟ آیا بودجه را شورا تعیین می‌کند و نحوه اجرا با شهرداری است یا شورا بر نحوه توزیع بودجه هم اعمال نظر می‌کند؟

سفید: می‌خواهم بحث تازه‌ای مطرح کنم که شاید برخی خوششان نیاید. من معتقدم کمیته برنامه ریزی شهر باید شورای شهر شود. اگر دولت بودجه‌ای برای عمران و آبادی یزد اختصاص می‌دهد، این را به شهرداری دهد. بودجه فرمانداری و شورای شهر نباید مجزا باشد بلکه باید ادغام شود تا در مورد استفاده از بودجه تصمیم گیری کنند.

بررسی عملکرد شورای شهر یزد در گفتگوی سفید و بردستانی

آیا در همین اختیارات موجود بودجه‌ای متوازن عمل کردید؟ برخی معتقدند شورا به منطقه سه بیشتر رسیدگی کرده و توسعه داده است؟

سفید: من آمار را همراه ندارم، اما به جد و قاطعیت می‌گویم که ما درآمد‌هایی از مناطق برخوردار شهر داشتیم که در مناطق محروم صرف کردیم. ما درآمد‌هایی از منطقه سه را در حسن آباد و اسکان هزینه کردیم. آمار و ارقامی که موجود و قابل ارائه است.

بردستانی: درباره توزیع متوازن بودجه ابتدا توضیح مقدماتی دارم. دولت‌ها مقاومت عجیبی برای دخالت در همه امور دارند و این یک مرض مسری میان تمامی دولتهاست. زیرا ذات حکمرانی چنین اقتضا می‌کند. گاهی در برخی از دولت‌ها شعار‌هایی به منظور کوچک سازی دولت ارائه می‌شود، اما روز به روز برزگ‌تر می‌شوند.

باید توجه داشت زمانی که درباره شورای شهر صحبت می‌کنیم باید کمیسیون ماده پنج را در نظر بگیریم. در واقع اگر شورای شهر بخواهد یک خیابان را ده سانتی متر گسترش دهد باید در این باره بسیار نامه نگاری کند. این بحثی که مطرح شد (اینکه شورا همه ارکان شهر را در بر بگیرد) حتی اگر در بیست سال آینده نیز چنین اتفاقی بیفتد، بسیار میمون و مبارک است که وقتی درباره شورای شهر صحبت می‌کنیم همه ارکان شهر را مدنظر قرار دهیم. اما درباره شورای پنجم باید گفت اگر بر روی یک کاغذ سفید یک نقطه سیاه بیفتد آن کاغذ دیگر سفید نیست. البته که شورای پنجم تلاش‌هایی در زمینه بودجه ریزی عادلانه انجام داده و اصولاً باید چنین باشد. باید بودجه را از مناطق برخوردار گرفت و با درایت در مناطق محروم هزینه کرد. به عبارتی شورای پنجم گام مثبتی در زمینه تغییر نگاه به مناطق محروم برداشت و نگاه صفر و صدی به مناطق مختلف شهر را تغییر داد. اما در مورد عملکرد این دوره از شورا باید گفت آن نقطه سیاه بر روی کاغذ ماند و حتی بسیاری از تلاش‌هایی که در طول شش ماه انجام شد در نتیجه دو سطر انتقاد بر باد رفت. به عنوان مثال اصرار زیاد بر انجام یک پروژه و تحمیل هزینه آن بر شهر کار درستی نبود و می‌شد کار دیگری کرد.

بررسی عملکرد شورای شهر یزد در گفتگوی سفید و بردستانی

انجام یک پروژه عمرانی در منطقه A سه ماهه انجام می‌شد، اما همین پروژه ۵ کیلومتر آن طرف‌تر در منطقه B سه سال به طول می‌انجامید. شاید اعضای شورا در این زمینه دفاعیاتی داشته باشند و قاعده هزینه فایده یا مزاحمت ارگان‌های دولتی مطرح باشد، اما حاکمیت باید بپذیرد که شورای شهر شورای همه ارکان شهر است.

آیا می‌توان گفت بخشی از این ناکارآمدی‌ها به دلیل وجود ساختار‌های حاکم بر شهر است؟

بردستانی: اگر قائل به ساختار باشیم این سوال به وجود می‌آید که چرا در شورای شهر اصفهان یا هرمزگان چنین موانعی نیست. در واقع بسیاری از ادارات یزد خود را حاکم بلامنازع شهر می‌دانند و شورای شهر در بسیاری از مواقع به خاطر سکوت در برابر آن‌ها به خود ظلم کرد. بله تا زمانی که ساختار اصلاح نشود محتوا تغییری نمی‌کند و این نقد به شورا و شهرداری وارد است که باید اقداماتی انجام می‌داده، اما غفلت کرده اند.

به هرحال شورای شهر نیز اختیاراتی داشته و آیا از این اختیارات برای توزیع مناسب بودجه استفاده کرده است؟

بردستانی: در حقیقت حاکمیت از نادانسته‌های شورای شهر با تمام قوا علیه خود شورا استفاده کرده و شورا در این زمینه سکوت اختیار کرده است که باید جوابگو باشد. در حالی که بسیاری از ادارات در سایه سکوت شورا به خواسته‌های خود جامه عمل پوشاندند و شورای پنجم خودش انتخاب کرد که در باتلاق باشد.

آقای سفید می‌گویند ما کار‌هایی کردیم که در تاریخ می‌ماند و صدماتی خوردیم و هزینه دادیم. اما هزینه را شهر داد نه آقای سفید. در بحث تعیین شهردار و معاون شهردار، شورا کار بسیار خوبی کرد که روی حرف خودش ایستاد، اما هزینه آنرا شهر و مردم دادند. آدم بد ماجرا شورا شد، چون بقیه جا‌ها همراهی نکردند و این مسیری بود که خود شورا انتخاب کرد.

سفید: بله اختیاراتی شورا دارد و ما باید استفاده می‌کردیم و نکردیم. به عنوان مثال در خیابان کاشانی محدوده پل ابوذر رستورانی احداث شده که متعلق به نیروی انتظامی است و بدون مجوز و پروانه فعالیت می‌کند. شورای شهر در برابر این مسئله ایستادگی کرده و من به استاندار و معاون عمرانی گفتم و در جلسه نیروی انتظامی هم طرح کردم، اما به تنهایی توان برخورد با این مسئله را نداریم. حتی کمیسیون ماده صد هم که می‌رود رای داده نمی‌شود. در بسیاری از زمینه‌ها شورای شهر ایستادگی کرد، اما این ایستادگی و مقاومت یا بی نتیجه ماند و یا به ضرر شورا تمام شد.

بررسی عملکرد شورای شهر یزد در گفتگوی سفید و بردستانی

مثال دیگر در مورد شهرکی است که بدون پروانه ساخته شده است. اگر شهرداری سهمی نمی‌برد چرا پروانه صادر کند؟ ترافیک، زباله، آتش سوزی و دیگر مسائل شهرک به کجا بر می‌گردد؟ البته استاندار و معاون عمرانی می‌توانند صدور پروانه را به هر قسمت که بخواهند واگذار کنند، اما طبیعتا مربوط به شهرداری یزد می‌شود.

همچنین از همان ابتدای تشکیل شورای پنجم، مسئله اتباع بیگانه به عنوان بخشی از مسائل شهر مورد توجه قرار گرفت. در واقع شورای پنجم خواهان احداث یک مهمان شهر برای اتباع بیگانه بود اما فرمانداری مخالفت کرد و آن را در حیطه وظایف دفتر اتباع استانداری می دانست، در نهایت هیات حل اختلاف رای به نفع ما داد و بسیاری از مسئولان این حسن توجه شورا را پذیرفتند. با این حال در عمل هیچ گونه اقدامی در این زمینه صورت نگرفت و حالا شورای تامین با مهمان شهر موافقت کرده در حالی که نگذاشتند ما این کار را انجام دهیم.

بررسی عملکرد شورای شهر یزد در گفتگوی سفید و بردستانی

مباحث شهری متنوع و گسترده است، اما سه مسئله مهم در حال حاضر شهر یزد عبارتند از مشکلات بافت تاریخی، خشکسالی و فضای سبز شهر، شما چقدر می‌توانید به شهروندان امیدواری بدهید که در انتخابات روز جمعه افرادی را انتخاب کنند که به عنوان شورای شهر این مشکلات را از لحاظ سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرا برطرف کنند؟

سفید: توصیه من این است که افرادی انتخاب شوند که همه جانبه نگر باشند و تک بعدی به مسائل ننگرند. من قبول دارم که شورای پنجم در بسیاری از مسائل مانند باغات یا احیای قنوات ورود نکرد، اما باید کوشید که در انتخابات افرادی برگزیده شوند که به همه مسائل شهر به ویژه این سه مسئله توجه داشته باشند.

شورای شهر چقدر می‌تواند در این سه حوزه تاثیرگذار باشد؟

سفید: به نظر من اگر روحیه مسئولیت پذیری وجود داشته باشد در همه این امور می‌تواند دخالت داشته باشد و مردم باید امیدوار باشند.

بردستانی: با قاطعیت و با پرهیز از هرگونه شعاری می‌توان گفت که شورای شهر مردمی‌ترین ارگانی است که بر امور شهروندان استیلا دارد، درحالی که سایر ارگان‌ها وابسته به حاکمیت هستند و موضوع مهم دیگر شعور سیاسی است که خوشبختانه امروزه شعور سیاسی به قدری رشد یافته که نمی‌توان چیزی را به افکار عمومی تحمیل کرد. زیرا نسل جدید ارتباطات خوبی دارد و می‌تواند بهترین را انتخاب کند. در میان کاندیدا‌های فعلی نیز افرادی هستند که می‌توانند شورا‌های قبلی را جمع بندی کرده، نقاط مثبت را استفاده کنند و نقاط منفی را اصلاح نمایند.

در واقع ذهنیت افراد در مورد بد مطلق یا خوب مطلق باید اصلاح شود و نمی‌توان گفت شورایی کاملا خوب یا کاملا بد عمل کرده است. همان طور که هیچ کاندیدای کاملا خوب یا کاملا بدی وجود ندارد. شهروندان باید دقت کنند تا شورای شهر نه شورا شخص را انتخاب کنند که برای تمامی امور شهر تصمیم گیرنده باشد و اجازه دخالت به هیچ نهاد دیگری را ندهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار