ضبط صداهای مخفی هنگام پرتاب موشک که گوش انسان قادر به شنیدن آن نیست

یکی از شرکت های فضایی توانسته صداهایی که هنگام پرتاب موشک ها تولید می شود را برای شنیده شدن توسط گوش انسان ثبت کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از الحورا؛ تحقیقات علمی توانسته صدا‌های غیر قابل شنیدن توسط گوش انسان از موشک‌ها را هنگام ترک زمین ضبط کند، زیرا آن‌ها امواج صوتی با فرکانس پایین تولید می‌کنند که گوش انسان قادر به شنیدنشان نیست و برای تشخیص آن‌ها به ابزار خاصی نیاز است.


بیشتر بخوانید


پردازش امواج صوتی برای رسیدن به گوش انسان

امواج سونوگرافی امواج صوتی با فرکانس کمتر از ۲۰ هرتز هستند که گوش انسان قادر به درک آن‌ها نیست و مهمترین منبع آن‌ها حرکت لرزه‌ای و لغزشی لایه‌های پوسته زمین و زمین لرزه‌ها و آتشفشان‌های حاصل از آن است. طبق گفته وب سایت (Science Alert) دانشمندان این امواج را تشخیص داده اند. یک مطالعه علمی جدید جزئیات آنچه را که پس از پرتاب ۱۰۰۱ موشک به عنوان  امواج سونوگرافی شناخته می‌شود که شامل موشک‌های شاتل فضایی، فالکون ۹، سایوز، آریان ۵، پروتون روسیه و موشک‌های لانگ مارچ چینی است، ارائه می‌دهد.

ضبط این صوت‌ها با استفاده از سیستم نظارت بین المللی (IMS)، شبکه ایستگاه‌های نظارتی در سراسر جهان، پس از پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ای ۱۹۹۶ انجام شده است. این شبکه برای شناسایی انفجار‌های هسته‌ای طراحی شده و همچنین برای تشخیص پرتاب موشک نیز به خوبی کار می‌کند. صدای پرتاب شاتل فضایی آتلانتیس از مرکز فضایی کندی در فلوریدا، در تاریخ ۱۶ نوامبر ۲۰۰۹، پس از ۲۵۰ بار تسریع امواج صوتی برای رسیدن به گوش انسان، از طریق این کلیپ صوتی قابل شنیدن است:

ابزار‌های استفاده شده توسط IMS به اندازه کافی دقیق تنظیم شده اند تا در برخی موارد مراحل پرتاب موشک را مشخص کنند. محققان امیدوارند که چنین ثبت‌هایی به آن‌ها امکان ارزیابی موفقیت پرتاب موشک‌های جداگانه و شناسایی مشکلات احتمالی در طول مسیر را بدهد. در پرتاب‌هایی که طبق برنامه پیش نمی‌رود، امواج می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا دلیل آن را دریابند. این امواج می‌توانند مسافت بسیار طولانی را طی کنند و شبکه IMS می‌تواند آن‌ها را تا ۹۰۰۰ کیلومتر دورتر تشخیص دهد.

هزار و یک پرتاب موشک به عنوان بخشی از ۷۶۳۷ موج سونوگرافی ثبت شدند که بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۲۰ در ایستگاه‌های IMS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار