توقف فعالیت های تلسکوپ فضایی هابل به دلیل مشکل فنی

تلسکوپ فضایی هابل ناسا به دلیل مشکل فنی، فعلا کار خود را متوقف کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپیس،  تلسکوپ فضایی هابل ناسا (Hubble Space Telescope) که بیش از ۳۰ سال در فضا بوده و اکتشافات زیادی داشته است، به دلیل وجود مشکل فنی در رایانه‌ای که متعلق به دهه ۱۹۸۰ است و ابزار‌های علمی آن را کنترل می‌کند، از کار افتاده است. آژانس فضایی ایالات متحده آمریکا گفت این تلسکوپ که در سال ۱۹۹۰ به مدار نزدیک زمین پرتاب شد، همه مشاهدات نجومی را متوقف کرده است.

تلسکوپ هابل در حالت safe mode

تلسکوپ هابل که یک پروژه مشترک بین ناسا و آژانس فضایی اروپا است، چند روزی است که کار نمی‌کند و این موضوع نیز احتمالا به دلیل اشکال در برد حافظه آن است. کنترل کننده‌های پرواز مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا در مریلند سعی کردند این رایانه را روز دوشنبه مجددا راه‌اندازی کنند، اما مجددا همان اتفاق رخ داد. در حال حاضر، دوربین‌ها و سایر ابزار‌ها در حالت safe mode یا حالت امن قرار دارند.

توقف فعالیت های تلسکوپ فضایی هابل به دلیل مشکل فنی

در صورت درست شدن، قبل از روشن شدن ابزار‌های علمی و از سرگیری مشاهدات، تلسکوپ به مدت یک روز مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

ناسا در بیانیه‌ای گفت: این رایانه در دهه ۱۹۸۰ ساخته شده است و بخشی از ماژول فرماندهی ابزار علمی و مدیریت داده است که در آخرین مأموریت در سال ۲۰۰۹ تعویض شد. ماژول مذکور دارای سطوح مختلف افزونگی است که می‌تواند روشن شود تا در صورت لزوم به عنوان سیستم اصلی عمل کند.

سخنگوی ناسا در گفتگو با دیلی میل گفت که NSSC-۱ دارای چهار ماژول حافظه است، اما فقط به یک مورد نیاز دارد و این مانند برد حافظه چند تراشه‌ای روی یک لپ تاپ است که در صورت وجود مشکل قابل تعویض است. آژانس فضایی ایالات متحده قصد دارد تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری "جیمز وب" را جایگزین هابل کند، اما اخیرا پرتاب آن با تأخیر‌هایی روبرو شده است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰
عجب
آخرین اخبار