کاخ سفید: اردوغان و بایدن بر سر امنیت فرودگاه کابل توافق کردند

کاخ سفید اعلام کرد روسای جمهور ترکیه و آمریکا درباره تامین امنیت فرودگاه کابل توسط نیرو‌های نظامی و امنیتی ترکیه، توافق نامه‌ای امضا کردند.

به گزارش  حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه دنیا، جیک سالیوان، مشاور امنیتی کاخ سفید اعلام کرد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره تامین فرودگاه کابل توسط نیرو‌های نظامی و امنیتی ترکیه، توافق نامه‌ای امضا کردند و جوبایدن اعلام کرد که از ترکیه در عملیات این کشور در افغانستان حمایت خواهد کرد.

جیک سالیوان افزود: ترکیه و آمریکا درباره تامین و حفظ امنیت فرودگاه حامد کرزای کابل توافق کردند. اردوغان و بایدن همچنین درباره سامانه پدافند موشکی گفتگو کردند، اما توافقی به دست نیامد و قرار شد که طرفین برای حل اختلافات درباره اس ۴۰۰ به مذاکرات خود ادامه دهند. رجب طیب اردوغان اعلام کرد که بعد از عقب نشینی آمریکا از افغانستان، ترکیه آماده تامین و حفظ امنیت فرودگاه کابل است، اما به کمک لجستیک آمریکا نیاز دارد. بایدن نیز قول داد که از عملیات ترکیه در افغانستان حمایت خواهد کرد.

جیک سالیوان اظهارداشت: اردوغان و بایدن، یک هیئت کارشناسی برای همکاری در افغانستان و حفظ امنیت فرودگاه کابل تشکیل دادند ودرباره اصول اجرایی، گفتگو و راهکار لازم را ارائه خواهند داد. ما معتقدیم که نیرو‌های ترکیه از توان ایفای ماموریت‌های خود در افغانستان برخوردار هستند. البته اطلاعاتی درباره آغاز حملات طالبان به حومه کابل و نمایندگی‌های سیاسی دیپلماتیک و امنیتی در کابل دریافت شده که موجب نگرانی است. آمریکا از همکاری با ترکیه بر سر حفظ امنیت فرودگاه کابل خشنود است. اردوغان و بایدن در اجلاس سران ناتو در ۲۴ خرداد در بروکسل گفتگو کردند و به توافقاتی دست یافتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار