سخن روز؛

خدمت کریمانه؛ گره گشایی به رسم اهل بیت علیهم السلام

کرامت به معنای جود و سخا و بزرگواری است و دهه کرامت از بهترین و شادترین روز‌های مومنان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، کرامت به معنای جود و سخا و بزرگواری است و دهه کرامت از بهترین و شادترین روز‌های مومنان؛ یکی از اصلی‌ترین دلیلی که این دهه را دهه کرامت نامیدند، به خاطر کرامات حضرت رضا (ع) و حضرت معصومه (س) است.

کرامت به معنای جود و سخا و بزرگواری است. شعار امسال دهه کرامت «خدمت کریمانه؛ گره گشایی به رسم اهل بیت علیهم السلام» و امروز ۹ ذی‌القعده (۳۰ خرداد) شهادت زائران حرم رضوی (علیه السلام) به دست ایادی آمریکا، «گره‌گشایی از جهان اسلام با وحدت و مقاومت» عنوان شده است.


بیشتر بخوانید


دعایی که امام هادی (ع) برای گره‌گشایی سفارش فرمود‌

ای خدایی که گره ناگواری‌ها با نام‌های او گشایش می‌یابد، و‌ای آن که با یاد او سختی‌ها از بین می‏‌رود،‌ای آن که نام‌های بزرگش برای خروج از شدّت به سوی گشایش خوانده ‏می‏‌شود.سختی‌ها به نیروی تو رام و اسباب به لطف تو سبب‏ ساز می‌گردند، و قضا به قدرت ‏تو جاری گردد، و چیز‌ها به یاد تو امضا می‏‌گردد، پس هر چه بخواهی به مجرّد خواست تو بدون فرمانت انجام پذیرد و به مجرّد اراده ‏ات بدون وحی تو باز ایستد.

تو اُمید برای مهمّات جهان و پناهگاه برای پریشانی‌ها هستی، هیچ درد و رنجی از بین ‏نمی‏‌رود جز آن که تو دفع کنی و هیچ مصیبتی بر طرف نمی‌‏شود جز آن که تو برطرف نمایی، به راستی که برای من حادثه ‏ای رخ داده که سنگینی آن قابل تحمّل نیست و چنان بر من ‏پیش‏ آمد نموده که حملش بر من سنگین آمده و این را تو به قدرت خودت بر من وارد آورده‏‌ای و با سلطان تو بر من رو آورده، پس آنچه تو وارد آورده باشی کسی نمی‏‌تواند آن را از میان بردارد، و آنچه را که تو مشکل کنی کسی نمی ‏تواند آن را آسان نماید، و آنچه را تو گسیل داری برگرداننده ‏ای نیست و آنچه را که تو ببندی، گشاینده ‏ای برای آن نیست و آنچه‏ را تو باز کن، کسی را یارای بستن آن نیست و کسی را که تو خوار نمایی یاوری جز تو نیست.

بر محمّد و آل محمّد درود فرست، و از فضلت درِ گشایش را برای من بگشا، و بانیروی خود تسلّط اندوه را از من برگردان، و برای من در آنچه به سوی تو شکوه نمودم ‏خوش ‏بینی مرحمت فرما، و شیرینی عمل در آنچه از درگاه تو خواستم برای من روزی کن‏ و از پیشگاه خود برای من گشایشی فوری عنایت کن و از پیشگاه خود برای من چاره ‏ای ‏گوارا قرار بده، و مرا با گرفتاری، از انجام واجبات تو و بکارگیری مستحبّات تو مشغولم ‏مکن، چرا که از آنچه به من رسیده - پروردگارم - در تنگنا هستم و دلم از اندوه بار سنگینی‏ که برای من پیش آمده، پر شده و تنها تو قادری آنچه را که باعث گرفتاری من شده برطرف ‏کنی و آنچه مرا در خود فرو برده از بین ببری.

این کار را برای من انجام بده، گرچه سزاوار چنین امری از جانب تو نیستم.‌ای دارای‏ عرش بزرگ و عطای کریم، پس تو توانایی‌ای مهربانترین مهربانان، اجابت فرما ای‏ پروردگار جهانیان.

خدمت کریمانه؛ گره گشایی به رسم اهل بیت علیهم السلام

متن حدیث

یا من تحلّ بأسمائه عقد المکاره، ویا من یُفلّ بذکره حدّ الشدائد، ویا من ‏یُدعی بأسمائه العظام من ضیق المخرج إلی محلّ الفرج، ذلّت بقدرتک الصعاب، وتسبّبت بلطفک الأسباب، وجری بطاعتک القضاء، ومضت علی ذکرک الأشیاء، فهی بمشیّتک دون قولک مؤتمرة، وبإرادتک دون وحیک منزجرة.

وأنت المرجوّ للمهمّات، وأنت المفزع للملمّات، لایندفع منها إلّا ما دفعت‏ ولاینکشف منها إلّا ما کشفت، وقد نزل بی من الأمر ما قد فدحنی ثقله، وحلّ ‏بی منه ما بهضنی حمله، وبقدرتک أوردت علیّ ذلک، وبسلطانک وجّهته إلیّ، فلا مُصدر لما أوردت، ولا میسّر لما عسّرت، ولا صارف لما وجّهت، ولا فاتح ‏لما أغلقت، ولا مغلق لما فتحت، ولا ناصر لمن خذلت إلّا أنت، صلّ علی ‏محمّد وآل محمّد. وافتح لی باب الفرج بطَوْلک.

واصرف عنّی سلطان الهمّ بحولک، وأنلنی حسن النظر فیما شکوت، وارزقنی حلاوة الصنع فیما سألتک، وهب لی من لدنک فرجاً وَحِیّاً، واجعل لی‏من عندک مخرجاً هنیئاً، ولا تشغلنی بالإهتمام عن تعاهد فرائضک، واستعمال‏ سنّتک، فقد ضقت بما نزل بی ذرعاً، وامتلأت بحمل ما حدث علیّ جزعاً، وأنت القادر علی کشف ما بُلیت به، ودفع ما وقعت فیه، فافعل ذلک بی، وإن ‏کنت غیر مستوجبه منک، یا ذاالعرش العظیم، وذا المنّ الکریم، فأنت قادر یا أرحم الراحمین، آمین یا ربّ العالمین.

دهه کرامت تداعی کننده فرهنگ عشق و ایثار، مهر و وفاداری و خصال والای انسانی است. فرصت مناسبی برای شناخت خود واقعی انسان، تمرین بخشندگی و کمک به دیگران.

برگزاری آیین اهدای جهیزیه به زوج‌های جوان در چهارمحال وبختیاری

آیین اهدای جهیزیه به زوج‌های جوان نیازمند به همت سپاه قمربنی هاشم (ع) همزمان با دهه کرامت در چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

سردار علی محمد اکبری فرمانده سپاه قمربنی هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری گفت: علاوه بر ۱۰۰ سری جهیزیه که به زوج‌های جوان نیازمند از طرف مقام معظم رهبری هدیه می‌شود، با همت بسیج سازندگی، قرارگاه جهادی امام رضا (ع) و خیرین، ۷۰ سری جهیزیه در بخش بازفت، ۳۰ سری جهیزیه در صمصامی و ۷۰ سری جهیزیه هم در شهرستان لردگان تاکنون تقدیم زوج‌های جوان نیازمند شده است.

خدمت کریمانه؛ گره گشایی به رسم اهل بیت علیهم السلام

او اضافه کرد: همزمان با دهه کرامت ۱۹۲ گروه جهادی در عرصه‌های فرهنگی، عمرانی و پزشکی به مناطق مختلف استان اعزام می‌شوند.

سردار اکبری ادامه داد: اهدای دو هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی در قالب کمک‌های مؤمنانه، افتتاح چندین کارگاه اشتغالزایی با ایجادشغل برای ۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۷۰ نفر بصورت غیرمستقیم، راه اندازی بیست و ششمین تعاونی و تجهیز ۳۰ پایگاه و افتتاح خانه مسکونی مددجویان، از دیگر برنامه‌هایی است که به مناسبت دهه کرامت با حضور رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور و فرمانده سپاه قمربنی هاشم (ع) استان انجام می‌شود.

چهارمحال و بختیاری، میزبان کاروان زیر سایه خورشید در دهه کرامت

همزمان با دهه کرامت کاروان زیر سایه خورشید حامل بیرق حرم مطهر رضوی مهمان مردم چهارمحال و بختیاری شد.

گروه زیر سایه خورشید متشکل از یک کاروان ۷ نفره از خادمان حرم رضوی، یک مبلغ، مداح و پرچمدا، عصر دیروز وارد استان چهارمحال و بختیاری شدند و به مدت یک هفته میهمان مردم در استان چهارمحال و بختیاری هستند.

دیدار با امام جمعه شهرکرد، دیدار با خانواده‌های شهدا، خانواده‌های شهدای مدافع سلامت و تقدیر از مدافعان سلامت، پارکبانان، گروه‌های جهادی که در ایام بیماری کرونا فعالیت‌های تولید ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی را به عهده داشته اند، از جمله برنامه‌های کاروان زیر سایه خورشید در استان چهارمحال و بختیاری است.

خدمت کریمانه؛ گره گشایی به رسم اهل بیت علیهم السلام

بازدید از بیمارستان‌های درگیر کرونا استان جهت تجلیل از کادر درمان، حضور در زندان‌ها، دیدار با خانواده شهدا و غبار روبی گلزار‌های شهدا از دیگر برنامه‌های کاروان زیر سایه خورشید در استان چهارمحال و بختیاری است.

دهه کرامت؛ فرصتی برای یادآوری انسانیّت/ چه کنیم تا به مقام والای کرامت و بخشندگی برسیم؟

حجت الاسلام معین شرافتی سخنران و پژوهشگر مذهبی گفت: کریم از صفات بارز الهی است که هم به معنای بزرگ‌منشی و بزرگواری است و هم بذل و بخشش. در قرآن کریم می‌خوانیم: «اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ»؛ بخوان که پروردگارت از همه بزرگوارتر است.

(سوره علق، آیه ۳). مخلوقات الهی به پیروی از خالق خود باید این ویژگی را در خود پیاده کرده و متخلق به این صفت شوند. از افرادی که به بالاترین و والاترین قله‌های رفیع کرامت رسیدند، می‌توان به دو گوهر بی همتای امام کاظم (ع) یعنی حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) اشاره کرد.

اولین قدم برای رسیدن به مقام کرامت

حجت الاسلام شرافتی به جایگاه انسان در عالم هستی اشاره کرد و گفت: خداوند همه انسان‌ها را مورد احترام قرار داده و به آن‌ها شأن و جلال داده است. در سوره اسراء این حقیقت بازگو شده و خداوند می‌فرماید: «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ»؛ این مقام بخشی و اهمیت دادن به انسان تا جایی پیش رفت که پس از خلقت انسان، خداوند ملائکه را مورد خطاب قرار داد و مقام جانشینی خود را مخصوص انسان دانست.

او در ادامه افزود: فردی که مقام خود را بشناسد و در پی حفظ این جایگاه باشد، کسی است که کرامت الهی را به ودیعه گرفته و در درون خود آن را درک کرده است؛ چنین فردی خود را با تسلیم در مقابل وسوسه‌های شیطانی تغییر نداده است و به این دلیل نزد پروردگار دارای شأنی عظیم است.

این کارشناس مذهبی در مورد جایگاه معنوی حضرت معصومه (س) مطرح کرد: خداوند معصومه (س) را شفیعه روز محشر قرار داده است؛ همان گونه که در زیارت ایشان می‌خوانیم: «یَا فاطمه اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ»؛‌ای فاطمه! مرا در امر بهشت شفاعت بفرما؛ چرا که همانا تو در نزد خداوند دارای شأن و منزلت بلندی هستی».

خدمت کریمانه؛ گره گشایی به رسم اهل بیت علیهم السلام

نشانه کرامت و کریم بودن چیست؟

حجت الاسلام شرافتی به نشانه‌های کرامت در انسان اشاره و اظهار کرد: از نشانه‌های ظهور و بروز کرامت، بخشش به دیگران است؛ بخشیدنی بی منت و بدون درخواست و بی آنکه شأن فرد شکسته شود. شخص کریم به هنگام بذل و بخشش نگاه نمی‌کند فرد مقابل دوست است یا دشمن؛ درخواست می‌کند یا نه. صرف اینکه حس کرد آن فرد محتاج است، به کمک او می‌شتابد و از او دستگیری می‌کند. با مطالعه تاریخ در می‌یابیم که زندگی تمام اهل بیت (ع) سراسر کرم، جود و بخشش بوده است.

حجت الاسلام شرافتی افزود: این برخورد کریمانه در زندگی امام رئوف بار‌ها و بار‌ها تکرار شده و خواهر بزرگوارشان نیز از این نوع دوستی‌ها کم نداشتند. تا جایی که با قدری تحقیق و جستجو می‌توان قضایای مشابه بسیاری را درباره بذل و بخشش کریمانه این خاندان یافت.

چه کنیم تا به جایگاه والای بخشندگی برسیم؟

این کارشناس مذهبی علت رسیدن به چنین جایگاه والایی را نتیجه بندگی خداوند و به‌جا آوردن حق معبود دانست و گفت: چه در زمان حیات و چه پس از حیات بسیاری از مردم مشکلات و مصائب خویش را با توسل به حضرت رضا (ع) و خواهر عزیزشان رفع نموده اند؛ این مردم کرامت‌هایی دیدند که ثبت و ضبط تمام آن‌ها امکان پذیر نیست و تنها قطره‌ای از دریای بی انتهای آن کرامات به دست ما رسیده است. دلیل همه این‌ها شناخت شأن بندگی و به جا آوردن حق معبود است.

حجت الاسلام شرافتی با بیان اینکه ما ایرانیان سر سفره احسان و اکرام حضرت رضا (ع) و حضرت معصومه (س) مهمان هستیم و باید با درس گرفتن از این دو بزرگوار، رسم بزرگی و بزرگواری را یاد گرفته و به دنبال حفظ گوهر انسانی خویش و هم نوع دوستی مضاعف باشیم، گفت: در این روز‌ها که خیلی از افراد با پدید آمدن مشکلات ناشی از کرونا دچار نیازمندی‌های مقطعی شده اند و به خاطر حفظ آبرو نمی‌توانند مشکلات خویش را بیان کنند، دستگیری از همنوعان خویش را فراموش نکنیم.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.