افزایش ترک تحصیل دانش‌آموزان در خراسان رضوی

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی گفت:در ابتدای سال تحصیلی ۲۳ هزار دانش‌آموز به تحصیل بازگشتند و آمار دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده ما در پایان سال تحصیلی ۱۷ هزار دانش‌آموز است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، قاسمعلی خدابنده مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی گفت: دو نوع ترک تحصیل وجود دارد؛ یکی ترک تحصیل پنهان و دیگری ترک تحصیل آشکار است. دانش‌آموزانی که بر اساس سامانه‌های موجود در شروع سال تحصیلی در کلاس حضور پیدا نکردند حدود ۴۰ هزار نفر بودند.

او افزود: در ترک تحصیل آشکار، دانش‌آموزان به دلیل مسائل مالی و شرایط کرونایی یا مهاجرت که خیلی از پدر و مادر‌ها شغلشان را از دست دادند و مسیر زندگی این دانش‌آموزان تغییر یافته، از تحصیل دست کشیده‌اند. ترک تحصیل پنهان شامل دانش‌آموزانی می‌شود که اسامی‌شان در کلاس درس بوده، ولی این دانش‌آموزان در کلاس‌های مجازی حضور نداشتند. ترک تحصیل پنهان به دلیل نداشتن گوشی و تبلت است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی ادامه داد: در قالب کارگروهی تحت عنوان «جذب بازماندگان از تحصیل» طرحی را در خصوص دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده اجرا کردیم که به ادارات، مدیران و معاونین مدارس اطلاع‌رسانی شده بود و توانستیم اطلاعاتی را از مکان‌های گوناگون جمع‌آوری کنیم. دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده شناسایی شدند و ۲۳هزار نفر از آنان به تحصیل بازگشتند.

خدابنده با اشاره به رتبه خراسان رضوی در ترک تحصیل دانش‌آموزان بیان کرد: آمار دقیقی در این خصوص نداریم. ترک تحصیلی که ما می‌گوییم بر این اساس است که وزارت آموزش‌ و پرورش آمار را از ثبت احوال می‌گیرد و بین استان‌ها بر اساس کد ملی توزیع می‌کند. ثبت احوال، لیستی از افراد در سن دانش‌آموزی که در سامانه‌ها ثبت‌نام نکردند و حضور ندارند را اعلام می‌کند که آمار ترک تحصیل دانش‌آموزان بر این اساس گفته می‌شود.

او تصریح کرد: بعضی از این دانش‌آموزان ممکن است به دلیل مهاجرت‌های زیادی که انجام می‌شود در مکان دیگری درحال تحصیل باشند. در خراسان رضوی یک مکان دیگری که وجود دارد، حوزه‌های علمیه است. ممکن است دانش‌آموزانی که در مقطع متوسطه هستند از سوم راهنمایی به بعد وارد حوزه‌های علمیه شوند. یک بحث دیگری هم که وجود دارد تحصیل در مساجد است که بعضی از دانش‌آموزان ممکن است تحت عنوان «مدرسه در مسجد» به تحصیل بپردازند. ما از این دانش‌آموزان آماری نداریم که کجا هستند. به طور خالص، ۱۷هزار نفر از دانش‌آموزان در پایان سال تحصیلی در استان ترک تحصیل کرده‌اند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی در خصوص برنامه‌ریزی‌ها درخصوص جلوگیری از ترک تحصیل دانش‌آموزان برای سال تحصیلی جدید تاکید کرد: درحال حاضر ثبت‌نام‌ها شروع شده و توسعه کمی مدارس درحدی است که اعلام کنیم هیچ‌کس از تحصیل محروم نمی‌ماند. همچنین در همه روستا‌ها و آبادی‌های استان مدرسه وجود دارد و نیاز به نگرانی خانواده‌ها از این بابت نیست.

خدابنده اظهار کرد: سال گذشته به دلیل شرایط کرونایی سال خاصی بود، چون به دلیل مشکلات اقتصادی خیلی از خانواده‌ها نتوانستند فرزندانشان را به مدرسه بفرستند که به دلیل نداشتن گوشی و تبلت از تحصیل باز ماندند. امسال پیش‌بینی می‌شود که کلاس‌ها از مهرماه به صورت حضوری برگزار می‌شود که همه دانش‌آموزان و معلمان می‌توانند به صورت حضوری در کلاس درس حضور پیدا کنند.

انتهای پیام//ا.د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار