ادیبان:

بافت تاریخی حصار اردکان حیات دوباره گرفت

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردکان از آغاز مرمت خانه تاریخی در بافت داخل حصار اردکان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، محمود ادیبان، سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردکان با اعلام این خبر گفت: این خانه تاریخی متعلق به دوره قاجار است و جنب حسینیه کوشک نو در بافت داخل حصار اردکان قرار دارد.

ادیبان با اشاره به اینکه این خانه دارای ۸ اتاق، پایاب و حیاط مرکزی است، افزود: به‌منظور حفاظت و پیشگیری از آسیب و تخریب این بنا مرمت آن، با مشارکت مالک انجام می‌شود.

او ادامه داد: سبک‌سازی پشت‌بام و تراشیدن اندود فرسوده پشت‌بام، اجرای اندود کاه‌گل، اجرای آجرفرش، اجرای ازاره پای دیوار، اجرای آجرچینی لبه دیوار‌ها و اجرای اندود کاه‌گل بدنه دیوار‌ها ازجمله اقداماتی است که بر روی این خانه تاریخی انجام می‌شود.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردکان گفت: بافت تاریخی داخل حصار اردکان یکی از بزرگ‌ترین بافت‌های خشتی استان یزد است که مساحتی بیش از ۵۰ هکتار دارد.

 این بافت دارای ۱۲ محله و ۱۲ دروازه بوده که تنها چهار برج و قسمتی از حصار آن باقی‌مانده و در تاریخ ۲ بهمن ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۸۴۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار