وزیر نفت مطرح کرد؛

پوشش گازرسانی کل کشور به ٩۵.١ درصد رسید/ ۳ نیروگاه بیشتر از شهر و روستا‌های کشور، گاز مصرف می‌کنند

زنگنه گفت: در سال‌های اخیر به دلیل غیر واقعی بودن قیمت گاز، رشد غیر قابل پیش بینی مصرف گاز در بخش‌های تجاری و خانگی را داشتیم.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن زنگنه وزیر نفت در آیین بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت بیان کرد: وزارت نفت از سال ٩٢ تاکنون موفق شده تعداد روستا‌های بهره‌مند از گاز طبیعی را از ١۴ هزار روستا به قریب ٣۵ هزار روستا یعنی دو و نیم برابر برساند. پوشش گازرسانی کل کشور نیز به ٩۵.١ درصد رسیده که این رقم در دنیا بی‌نظیر است.

او افزود: این نقد مطرح است که بهتر بود گاز را به برق تبدیل کنیم و روستاییان برق مصرف می‌کردند؛ ما همه این گزینه‌ها را در سال ٩٢ قبل از هر اقدامی بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که گازرسانی تا دو هزار دلار به ازای هر مشترک اقتصادی‌تر است. البته انتقاد می‌شود که چرا ما به روستا‌ها گاز دادیم و این کار باعث کمبود یا ناترازی میانه مصرف و تامین گاز شده در حالی که تمام گازرسانی به شهر‌ها و روستا‌های کوچک کمتر از مصرف سه نیروگاه است.

وزیر نفت ادامه داد: اشتغال فراوانی در حین اجرای این طرح‌ها اجرا شد و امکان توسعه کسب و کار‌ها در روستا‌ها مانند گلخانه‌ها، صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی مانند گلاب‌گیری که به انرژی نیاز دارند، فراهم شده است. یکی از دلایل بالا رفتن صادرات فرآورده‌های مایع، همین توسعه گازرسانی بوده که در واقع توانستیم حجم زیادی از فرآورده‌ها را صرفه‌جویی و صادر کنیم.

زنگنه اظهار کرد: از ابتدای سال ۹۳ تاکنون بیش از ۵۸ میلیارد لیتر فرآورده مایع به ارزش حدود ۲۶ میلیارد دلار آزاد شده و صادرات فرآورده‌های نفتی ما در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۲ بیش از ۴ برابر شده است. طرح‌های گازرسانی که امروز به بهره برداری می‌رسند، شامل گازرسانی به ۲۱ شهر در ۹ استان، دو هزار و ۸۰۹ روستا در ۳۱ استان و چهار هزار و ۶۶۴ واحد صنعتی در ۲۷ استان است که هزینه آن‌ها شش هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان شد.

گازررسانی به سیستان و بلوچستان و هرمزگان در دست انجام است

او اضافه کرد: در ادامه این اقدامات، در حال حاضر گازرسانی به دو هزار و ۵۰۰ روستا مشتمل بر ۱۷۰ هزار خانوار و ۲۷ شهر مجتمع بر ۱۲۷ هزار خانوار در دست اجراست که از جمله این طرح‌ها، تکمیل انتقال گاز به زابل، خاش، میرجاوه، چابهار، بندر لنگه و جزیره کیش است که انتظار می‌رود در بحث گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان که همواره مورد توجه بوده،گازرسانی به منطقه سیستان و خاش، پاریزان و میرجاوه جمعاً با هزینه‌ای بالغ بر دو هزار و  ۳۰۰ میلیارد تومان طی ماه‌های آتی به بهره‌برداری برسد.

زنگنه گفت: پیشرفت فیزیکی خط ایرانشهر به چابهار و کنارک، به حدود ۸۲ درصد رسیده و تا پایان امسال طبق برنامه باید به نتیجه برسد که البته با یک طرح ابتکاری تا پایان امسال، گازرسانی به نیروگاه‌های چابهار و کنارک را از طریق سی ان جی و خط ایرانشهر تغذیه می‌شود به انجام می‌رسد. موضوع بعدی گازرسانی در هرمزگان است که مدت‌ها بود شبکه داخلی گاز بندرعباس اجرا شده و به دلایلی با استقبال مردم روبه‌رو نبود، امیدواریم با موافقت رئیس جمهور برای اعطای وام ۱۰ میلیون تومانی به هر مشترک، با استقبال روبه‌رو شود.

غیرواقعی بودن قیمت گاز، دلیل افزایش مصرف!

او ادامه داد: در سال‌های اخیر به دلیل غیر واقعی بودن قیمت گاز و برق به عنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده گاز در بخش صنعتی، رشد غیر قابل پیش بینی مصرف گاز در بخش‌های تجاری و خانگی را داشتیم که موجب تشدید در عدم توازن میان رشد مصرف و تولید شده است. بدون شک بهینه سازی مصرف کاغذ و حفظ افزایش تولید گاز از ملزومات استمرار آثار مستمر اقدامات این دولت است.

وزیر نفت همچنین گفت: در کنار اقداماتی، چون اعتماد طرف‌های تشویقی و تنبیهی برای ایجاد انگیزه در مصرف کنندگان گاز و اجرای طرح‌هایی مثل بهینه‌سازی سامانه‌های موتورخانه‌ها و دیگر طرح‌های بهینه سازی به منظور ریل گذاری برای آینده، به تدوین سند‌های تراز تولید و مصرف گاز طبیعی در ایران تا افق ۱۴۲۰، نحوه بهره گیری حداکثری از ظرفیت پالایشگاه‌های غرب خلیج فارس و سند نگهداشت تولید میدان پارس جنوبی اقدام کردیم که این‌ها ریل گذاری‌هایی برای دولت آینده و در بر دارنده همه تجارب صنعت نفت است.


بیشتر بخوانید


صرفه جویی و بهینه سازی مصرف دیگر یک انتخاب نیست

او بیان کرد: صرفه جویی و بهینه سازی در تمام این برنامه‌ها، یک اجبار است و دیگر انتخاب نیست و بدون آن، امکان تامین گاز کشور میسر نخواهد شد. پارس‌جنوبی دیگری نداریم که از آن بتوانیم ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز گاز برداشت کنیم. تقریباً به آخر رسیدیم و از این به بعد باید تولید آن را حفظ کنیم، بنابراین، بدون اجرای تغییر اساسی به ویژه در نیروگاه‌های حرارتی نخواهیم توانست در آینده، ناترازی بین تولید و مصرف گاز را حل کنیم.

زنگنه اظهار کرد: یارانه پرداختی عملی در شرایط فعلی در بخش گاز داخلی، بین ۳۵ و ۴۰ میلیارد دلار در سال است. وزارت نفت با اتکا به ۲.۵ برابر شدن برداشت گاز از پارس جنوبی موفق به گازرسانی گسترده به کشور شده و تعداد روستا‌های بهره‌مند از گاز در کشور از ۱۴ هزار روستا در سال ۹۲ به نزدیک ۳۵ هزار روستا و پوشش گازرسانی کشور اکنون به ۹۵.۱ درصد رسیده است.

او گفت: هم‌اکنون ۹۸.۴ جمعیت شهری و ۸۴.۶ درصد جمعیت روستایی از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند و منابع مالی مجموعه طرح‌های گازرسانی و طرح‌های انتقال گاز از محل بند «ق» تامین شده و هیچ هزینه‌ای به دولت تحمیل نشده؛ همچنین ۸۰ هزار میلیارد تومان معادل ۱۳ میلیارد دلار در گازرسانی شهری و روستایی هزینه شده است.

این مقام مسئول گفت:م توسط مصرف گاز برای هر خانوار روستایی در حدود ۲ هزار مترمکعب در سال یعنی روزانه حدود ۱۵ میلیون متر مکعب گاز مصرفی است که در این مدت برای روستا‌ها اضافه شده و مصرف کل گاز بالای ۲۵۰ میلیارد متر مکعب در سال است. اکنون ۵ تا ۶ درصد از روستا‌ها باقی می‌مانند که به دلیل شرایط خاص مانند شرایط کوهستانی، گازرسانی به آن‌ها اقتصادی نیست و در برنامه وزارت نفت قرار ندارد.

زنگنه اظهار کرد: امروز چهار ایستگاه تقویت فشار نیز با مجموعه سرمایه گذاری حدود ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در استان‌های خوزستان و فارس به بهره برداری می‌رسند که شامل تاسیسات تقویت فشار صفاشهر، بیدبلند، حسینیه و فراشبند هستند.

او در پایان گفت: علاوه بر این‌ها، طرح شیرین سازی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا نیز با ظرفیت ۳۵۰ هزار تومان در سال با سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی به بهره برداری می‌رسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۰۳ تير ۱۴۰۰
هر موقع درآمد و رفاه مردم واقعی شد.قیمت گاز و بنزین رو هم واقعی کنین. اصلا چی تو کشور واقعیه که اینا نیستن؟!
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۸:۲۴ ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
مهم فرهنگ‌مصرف انرژی هستش که‌متاسفانه...... همیشه‌تو مصرف‌انرژی رکورد دار دنیاییم..‌انتظار‌پیشرفتم‌داریم...
آخرین اخبار