از بومی سازی تا صادرات/ آستان قدس پای کار دانش بنیان‌ها

پهپاد‌های کشاورزی از فناوری هایی بود که روز گذشته در نمایشگاه دستاورد‌های فناورانه و دانش بنیان آستان قدس رضوی رونمایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، پهپاد‌های کشاورزی یکی از سه فناوری  بود که روز گذشته در نمایشگاه دستاورد‌های فناورانه و دانش بنیان آستان قدس رضوی رونمایی شد؛ فناوری نوینی که بومی سازی شدن آن می‌تواند نقش مهمی در صنعت استراتژیک کشاورزی بازی کند و کشور را از واردات آن بی نیاز سازد.


بیشتر بخوانید


هوشمندسازی کشاورزی

امروزه کاربرد‌های پرنده‌های بدون سرنشین در صنعت بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ کاربرد‌هایی همچون نقشه برداری، پایش، تصویربرداری، طیف سنجی که البته یکی از مهمترین این کاربرد‌ها در حوزه کشاورزی هوشمند است و قرار است آستان قدس رضوی اتفاقات بسیار خوبی را در این حوزه رقم بزند.

پس از اعلام نیاز شرکت کشاورزی رضوی در سال ۱۳۹۸ در خصوص تهیه پهپاد سمپاش مدیران شرکت‌های متولی صنعت کشاورزی در مجموعه آستان قدس رضوی تحقیقات علمی در این حوزه را کلید زدند.

گام اول بررسی انواع و مشخصات این پهپاد‌های صنعتی در جهان بود و در کنار آن باید اطلاعات اولیه در مورد شرایط و متراژ زمین‌های کشاورزی آستان قدس، مدت زمان سمپاشی مزارع، تعداد نوبت‌های پرواز پهپاد و انواع پهپاد‌های مورد هم گردآوری می‌شد تا این که در سال ۱۳۹۹ پروژه ساخت پهپاد با مشارکت آستان قدس رضوی و بخش خصوصی کلید زده شد.

پهپاد‌های کشاورزی؛ از بومی سازی تا صادارت/ آستان قدس پای کار دانش بنیان‌ها

حمایت آستان قدس از بخش خصوصی

مجتبی بهنام تقدسی مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی گفت: با توجه به اینکه تاکید تولیت آستان قدس رضوی عدم تصدی گری آستان و حمایت از بخش خصوصی است، ما نیز برای تولید پهپاد‌های کشاورزی همکاری با بخش خصوصی قوی در این حوزه را دنبال کردیم و با شرکت دانش بنیان سیمرغ سها که کارنامه قبولی در این عرصه دارد وارد همکاری شدیم.

او افزود: در زمینه تحقیقات پروژه در نیمه نخست سال گذشته ابتدا یک فروند پهپاد عمود پرواز سمپاشی ۱۶ لیتری خریداری شد تا با استفاده از مهندسی معکوس نه تنها دانش ساخت پهپاد مذکور در داخل کشور بومی سازی شود بلکه تا جایی که ممکن است بتوانیم قطعات آن را نیز در داخل کشور تولید کنیم.

پهپاد‌هایی برای سمپاشی، بذرپاشی، کودپاشی

یکی از مهمترین و بهینه‌ترین کاربرد‌های پرنده‌های بدون سرنشین اجرای عملیات کشاورزی هوشمند اعم از سمپاشی، بذرپاشی، کودپاشی است که با هزینه‌های مقرون به صرفه تاکنون نقش آفرینی موفقی داشته اند؛ این کاربرد در مقیاس وسیع در کشور‌های توسعه یافته در حال گسترش است و در ایران نیز در سال‌های اخیر کاربرد‌های بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. جالب است بدانیم پهپاد‌های کشاورزی می‌تواند علاوه بر آورده اقتصادی و جلوگیری از آسیب‌های ماشین آلات سنگین به محصولات کشاورزی، سرعت و کیفیت فعالیت‌های کشاورزی را افزایش دهد.

قابلیت فرمان پذیری اتوماتیک

مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی ادامه داد: پرنده‌های سمپاش در سه مدل فونیکس S۱، S۲ و S۳، علاوه بر امکان انجام عملیات در محیط کشاورزی به صورت هوشمند قابلیت تعیین خودکار مسیر بهینه سمپاشی و پایش کشت را دارند؛ به عنوان مثال پهپاد فونیکس S۱ مجهز به خلبان هوشمند بوده و با قابلیت فرمان پذیری اتوماتیک می‌تواند با توجه به ابعاد و عوارض طبیعی زمین برنامه مناسب پاشش را ارائه دهد و کمترین وابستگی را به خلبان و ایستگاه زمینی داشته باشد.

پهپاد‌های کشاورزی؛ از بومی سازی تا صادارت/ آستان قدس پای کار دانش بنیان‌ها

مهمترین مزیت رقابتی محصولات تولید شده مذکور نسبت به نمونه‌های داخلی، بومی بودن دانش طراحی و تولید آن است اما از تفاوت قیمت تمام شده آن هم نمی‌شود چشم پوشی کرد.

بهنام تقدسی بیان کرد: این تفاوت در مقایسه قیمت‌ها کاملا مشهود است؛ مثلا در مورد پهپاد سمپاش ۱۶ لیتری، قیمت هر فروند نمونه خارجی بین ۱۴ هزار تا ۱۹ هزار دلار و قیمت نمونه ۵۰ لیتری آن حدود ۸۰ هزار دلار است در حالی که قیمت پهپاد سمپاش ۱۶ لیتری ساخت داخل که با مشارکت شرکت ما و آستان قدس رضوی تولید می‌شود بین ۸ هزار تا ۱۰ هزار دلار و قیمت پهپاد ۵۰ لیتری هم حدود ۳۲ هزار دلار است که ۲ تا ۳ برابر کمتر از نمونه مشابه خارجی است.

حالا که جوانان ایرانی موفق به تولید این پهپاد‌های صنعتی شده اند کشور‌های همسایه نیز فرصت را برای تغییر رویکرد اقتصادی شان مناسب داده اند تا به جای خرید نمونه‌های اروپایی با قیمت بالا محصول ساخت ایران را که کیفیت و قیمت مناسبی دارد تهیه کنند.

او تصریح کرد: این محصول دانش بنیان ایرانی وارد مرحله تجاری سازی خود شده و خوشبختانه تاکنون صادرات آن به کشور‌های سوریه و افغانستان رقم خورده است البته در حال حاضر مشتریانی هم از کشور‌های ترکیه و عراق داریم که رایزنی‌های مربوط به آن در حال انجام است.

 

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.