مرد اژدهایی را ملاقات کنید؛ نزدیک شدن بشر به تکمیل پازل تکامل

دانشمندان به یک جمجمه بزرگ و حجیم فسیل شده مربوط به انسان‌های اولیه دست پیدا کرده‌اند که شاید بتواند تاریخ تکامل انسان را دگرگون کند.

به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،دانشمندان به یک جمجمه بزرگ و حجیم فسیل شده مربوط به انسان‌های اولیه دست پیدا کرده‌اند که شاید بتواند تاریخ تکامل انسان را دگرگون کند. این جمجمه که حدود نود سال پیش توسط یک کارگر چینی کشف و درون یک چاه پنهان شده بود، توسط محققان مرد اژد‌هایی نام گرفته است.

این جمجمه در سال ۱۹۳۳، برای اولین بار در شهر هاربین که در شمال چین قرار دارد پیدا شد. کارگران چینی کاشف این فسیل که احتمالاً به ارزش تاریخی آن پی برده بودند، برای در امان ماندن نگه داشتن آن از دست اشغالگران ژاپنی، مرد اژد‌هایی را در چاهی پنهان کردند. تا سال ۲۰۱۸ این راز توسط کارگران سر به مهر مانده بود که کارگر چینی اصلی کاشف جمجمه، کمی پیش از مرگش از آن برای نوه‌اش پرده برداشت.

این جمجمه که به طرز شگفت‌آوری سالم مانده است، توسط محققان چینی یک گونه جدید از انسان‌های اولیه در نظر گرفته شده و برای اشاره به مکان پیدا شدن آن در منطقه‌ای به نام دره اژد‌های سیاه در استان هاربین، Homo longi، یا مرد اژد‌هایی نام‌گذاری شده است.

مرد اژدهایی را ملاقات کنید؛ نزدیک شدن بشر به تکمیل پازل تکامل

مکان کشف مرد اژد‌هایی روی نقشه

در مقاله مربوط به بررسی این فسیل که اخیراً منتشر شده است، دانشمندان ادعا می‌کنند که این جمجمه به مردی حدوداً ۵۰ ساله تعلق دارد که قادر بود با استفاده از بینی بسیار پهن و بزرگ خود، در هنگام فعالیت‌های بدنی سخت به راحتی تنفس کند. محققان احتمال می‌دهند که ساختار بدنی مرد اژدهایی، برای تحمل زمستان‌های سخت آن منطقه بسیار مناسب بوده باشد.

یکی از عجیب‌ترین ویژگی‌های جمجمه پیدا شده در هاربین را می‌توان ابعاد بزرگ آن دانست که با ۲۲ سانتی‌متر طول و ۱۵.۵ سانتی‌متر عرض، از جمجمه انسان مدرن بسیار حجیم‌تر است. این فسیل حجمی معادل ۱۴۲۰ میلی‌لیتر دارد که آن را در محدوده انسان‌های مدرن نیز قرار می‌دهد، دانشمندان با وجود ویژگی‌های اولیه زیاد و نزدیک به نئاندرتال‌های آن، از قرار دادن فسیل هاربین در این دو گروه اجتناب می‌کنند و مرد اژد‌هایی را یک نقطه اتصال گم‌شده بین زنجیره تکامل انسان‌های مدرن و نئاندرتال‌ها می‌دانند.

مرد اژدهایی را ملاقات کنید؛ نزدیک شدن بشر به تکمیل پازل تکامل

دانشمندان چینی می‌گویند که مرد اژد‌ها با تمام گونه‌های انسانی «Homo species» متفاوت است و در کنار نشانه‌های باستانی و اولیه، خصوصیات پیشرفته و تکامل یافته‌ای نیز دارد. از جمله این خصوصیات می‌توان به برجستگی ابروی ظریف، اما انبوه، استخوان‌های گونه صاف و پایین و با فرورفتگی‌های کم عمق و طول زیاد جمجمه در مقایسه با انسان‌های مدرن‌تر اشاره کرد.

مرد اژدهایی را ملاقات کنید؛ نزدیک شدن بشر به تکمیل پازل تکامل

تصویری از ظاهر احتمالی مرد اژد‌هایی

تیم تحقیقاتی بررسی مرد اژد‌هایی به رهبری پروفسور کیانگ ژی از دانشگاه هبی چین، با استفاده از روش‌های شیمیایی عمر این فسیل را حداقل ۱۴۶ هزار سال تخمین زده‌اند. این دانشمندان در ادامه با مقایسه کامپیوتری مرد اژد‌هایی با ۹۵ جمجمه باستانی دیگر، به این نتیجه رسیده‌اند که این فسیل را می‌توان به عنوان یک گونه انسانی جدید مابین انسان‌های مدرن و نئاندرتال‌ها تقسیم بندی کرد.

با این حال بسیاری از دانشمندان نیز دلایل و شواهد برای این اتفاق را کافی نمی‌دانند. پروفسور کریس استینگر از موزه تاریخ طبیعی لندن اعتقاد دارد که این جمجمه به کشفیاتی که بیش از این در سال ۱۹۷۸ در چین صورت گرفته بود، بسیار شبیه است و نمی‌توان آن را گونه جدیدی دانست.

وی، اما اهمیت تاریخی و طبیعی این کشف را تایید و تاکید کرد که پیشرفت تحقیقات در مورد یک تبار سوم که با انسان‌های راست قامت و تئاندرتال‌ها متفاوت است را می‌توان یکی از مهم‌ترین اتفاقات حوزه دیرینه‌شناسی در قرن جدید دانست.

منبع:شهر سخت افزار

انتهای پیام/

برچسب ها: فسیل ، انسان ، تکامل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار